Forfatter Emne: 406 startproblem  (Læst 3076 gange)

hook406

  • Gæst
406 startproblem
« Dato: 21. Oktober 2015, 09:03 »
Hej alle.

Har lige fået skiftet tændspole på min 406 2.0 benzin.
Havde (har stadig) problemer med at holde tomgangen I koldt vejr. Altid startet med det samme men ved eks. afisning af ruder om vinteren går den ud  og melder alle de sædvanelige fejl. Ofte gået ned på 3 cylinder - derfor nyligt tændspoleskift.

Hovedproblem I dag:
Har for første gang meget svært ved at starte. Det lykkes og jeg holder omdrejninger på 2000. DEn taber selv om jeg holder det same pedaltryk.
Kigger tilfældigt I bakspejlet og ser en kæmpe hvid tåge bag bilen. Åbner døren for at se bedre og konstaterer det lugter rigtig skidt.
Om det er som brændt fyrværkeri eller halvbrændt olie eller benzin er jeg ikke sikker på.

Aner ikke en skid om motorer, håber der er en ide at hente her.
Tak

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 startproblem
« Svar #1 Dato: 21. Oktober 2015, 18:44 »
Har der været Peugeottester på og udlæst fejl? Det kan spare dig for unødvendige skift af dele og skud i blinde og hvis du skriver hvor du befinder dig er der sikkert hjælp at finde her på siden.

Vh Claus
« Senest Redigeret: 21. Oktober 2015, 18:45 af 406st »
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 startproblem
« Svar #2 Dato: 22. Oktober 2015, 01:57 »
Hvis den røg først er kommet efter skift af tændspolen, kunne det godt tænkes at der var lavet rod i nogle ledninger eller andet i samme område - med rod mener jeg noget der ikke er samlet bagefter, noget der kan være hoppet af, eller noget er byttet rundt (mener bare ikke at der er meget der kan sidde forkert på den) Men en tester er da nr 1 - der får du tit serveret fejlen uden at blive beskidt :)
I øvrigt! Er det en ny eller brugt tændingsbro der er kommet på ?
« Senest Redigeret: 22. Oktober 2015, 01:58 af Guppy »
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 startproblem
« Svar #3 Dato: 22. Oktober 2015, 18:49 »
Hvis bilen ikke starter uden man træder lidt på speederen   , og derefter skal holde den i gang på pedalen  så er det helt sikkert din stepmotor der er færdig  det er en lille motor der justerer tomgang afhængig af temperaturen  på motoren  , og den melder ikke fejl  fordi den er ikke gået i stykker rent elektrisk  , men er slidt op mekanisk  og det lægger ikke fejl

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 startproblem
« Svar #4 Dato: 22. Oktober 2015, 20:27 »
Hej KHJ,

Blot et spørgsmål, da jeg forleden legede lidt med forskellige tests i pp2000

Vil en test af stepmotoren via PP2000 under fanen "test af elektrisk-mekaniske komponenter" ikke kunne afsløre evt. fejl på stepmotoren eller vil en parametermåling med tændt motor ikke kunne afsløre om stepmotoren har defekt, såfremt man kan afkode værdierne?

Under test af elektrisk-mekaniske komponenter lykkedes det mig bla. at teste kanistermagnetventil, EGR-ventil, indsprøjtningsdyser, styring af tændspole, motorventilatorgruppe og indsprøjtning.

VH Claus
« Senest Redigeret: 22. Oktober 2015, 20:42 af 406st »
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 startproblem
« Svar #5 Dato: 22. Oktober 2015, 23:21 »
Jo du kan sætte en finger på og mærke om den stepper/ brummer  , men du har ingen garanti for stemplet kører ud og ind

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 startproblem
« Svar #6 Dato: 23. Oktober 2015, 09:28 »
Tak.

VH Claus
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

hook406

  • Gæst
RE: 406 startproblem
« Svar #7 Dato: 23. Oktober 2015, 16:51 »
hej  igen

Tusind tak for svar. Beklager jeg har været lidt fraværende.

Det viste sig min yndige kone også have forsøgt sig med bilen og måske har pumpet lidt rigeligt. I hvert fald startede den normalt dagen efter og også i dag hvor jeg kører i den. Røgen har således nok været en enlig svale.

Ja, bilen har haft tester på inden tændspoleskift (ny) og jeg håber naturligvis det hjælper på sigt. Imidlertid har vi oplevet det samme gamle udfald/fejl efter udskiftning. Både mht til tomgangsevnen og at motoren simpelthen er gået ud når vi er nået til dagens første lysregulering - inden motoren er ordentlig varm.
Som sagt går det forrygende når den er nået op omk. 80 grader
Har i dag givet alle kabler og stik et ordentligt skud pronto og beder i øjeblikket til Allah og de andre......

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 startproblem
« Svar #8 Dato: 23. Oktober 2015, 19:36 »
Det ændrer ikke noget og der pumpes  1 gang eller 1000    , dengang der var karburator med accelrationspumpe   havde det effekt  , men injection  har ingen betydning

hook406

  • Gæst
RE: 406 startproblem
« Svar #9 Dato: 25. Oktober 2015, 13:05 »
Ok KHJ. Sagde jo jeg er blank....

Imidlertid har jeg nu kørt i den nogle gange:
Den starter upåklageligt uden pedaltryk og holder ca. 1200 omdrejninger.
Efter et lille minut uden problemer kører jeg ned ad bakken mod krydset.
50 m inden slipper jeg gassen og dyret går ud og melder  (denne gang ) konverterfejl.

Tror du stadig det er stepmotoren når bilen starter fint uden pedaltryk?
Tak og god søndag.

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 startproblem
« Svar #10 Dato: 25. Oktober 2015, 14:25 »
Ja det er stadig en mulighed  , men det kan være fejl på hastighedssignalet  at den ikke stiller sig op i tomgang når hastigheden er under 5 km/t  men tror mere på stepmotoren