Forfatter Emne: Accelrationsevne spørgsmål  (Læst 2673 gange)

basilhot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 229
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Jylland
Accelrationsevne spørgsmål
« Dato: 16. November 2015, 12:09 »
Hej

I henhold til en bils acceleration er der så forskel på om man kører i tørvejr (tør vejbane) eller i regnvejr (våd vej) eller vil der ikke være nogen forskel?
Mvh.

RTCallesen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Accelrationsevne spørgsmål
« Svar #1 Dato: 16. November 2015, 13:53 »
Selvfølgelig er der det...

For det første vil en bil ikke have samme mængde greb ved igangsætning, når det er vådt, altså kan man ikke udnytte alle kræfterne fra motoren. Og da du har en forholdsvis lille bil med mange HK, vil du slet ikke få nogen af dem ned i asfalten når det er vådt, før det går op i hjulspind.

For det andet vil vand på vejen give en øget modstand som vil mindske accelerationen, når manglende greb ikke er et problem mere. Den øgede modstand er dog ikke så stor, at det gør nogen større forskel, så længe vi ikke snakker om kraftig regn eller stående vand.
« Senest Redigeret: 16. November 2015, 13:54 af RTCallesen »
Peugeot 407SW 1.6HDi 110hk 04/2007 242.000km (Solgt)
Peugeot 207SW 1.6HDi 92hk Millesim 09/2010 170.500km (Solgt)

basilhot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 229
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Jylland
RE: Accelrationsevne spørgsmål
« Svar #2 Dato: 16. November 2015, 15:51 »

Yes, god forklaring og det giver god mening. Tak

Jeg undrede mig bare en lille smule da jeg tidligere kørte på motorvej i voldsom regnvejr. Da syntes jeg ikke bilen accelererede som den plejer. Kunne være jeg skulle prøve på tør vej og se om der er mærkbar forskel.
Mvh.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Accelrationsevne spørgsmål
« Svar #3 Dato: 16. November 2015, 18:08 »
Det der med at man ikke kan få heste i asfalt, det er sgi da ikke noget problem for alm familiecontainere med under 200 hk. Det er simpelthen et spørgsmål om at vælge nogle ordentlige dæk.

At der kan være en øget modstand i form af vand på kørebanen, tjaa måske, igen vælg et ordentlig dæk, der kan dræne vandet væk.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Accelrationsevne spørgsmål
« Svar #4 Dato: 16. November 2015, 18:50 »
Citér
basilhot skrev:

Yes, god forklaring og det giver god mening. Tak

Jeg undrede mig bare en lille smule da jeg tidligere kørte på motorvej i voldsom regnvejr. Da syntes jeg ikke bilen accelererede som den plejer. Kunne være jeg skulle prøve på tør vej og se om der er mærkbar forskel.

Luftfugtighed, temperatur uden for mm har også indvirkning.
Eller sådan jeg det er på min 407er, i det fugtige vejr vi har lige i øjebliket der syntes jeg også den er lidt hård i optræk, men der er nok momentum på dyret :)
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

basilhot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 229
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Jylland
RE: Accelrationsevne spørgsmål
« Svar #5 Dato: 16. November 2015, 20:35 »

Regnvejret stoppede og kørebanen lettere våd, men nu kan den flytte sig igen så det må have noget at sige med vejret (og sikkert også dækkene)
Om et par uger kommer der sprit nye Michelin vinterdæk på dyret, så betyder regnvejret nok mindre :)
Mvh.

RTCallesen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Accelrationsevne spørgsmål
« Svar #6 Dato: 17. November 2015, 09:48 »
Citér
Ole S skrev:
Det der med at man ikke kan få heste i asfalt, det er sgi da ikke noget problem for alm familiecontainere med under 200 hk. Det er simpelthen et spørgsmål om at vælge nogle ordentlige dæk.

At der kan være en øget modstand i form af vand på kørebanen, tjaa måske, igen vælg et ordentlig dæk, der kan dræne vandet væk.


Så længe bilen er forhjulstrukket, og ikke med blød compound racing slicks, kan en bil med bare 100 HK ikke for fat i vejen ved stående start. Når det så regner, er det helt umuligt!
Det er rigtigt at det ikke er noget problem, så længe det er fra 30km/t eller opefter, men 0-100 er en anden sag.

Om du så har verdens bedst drænende dæk, vil der være en øget modstand. Du flytter en masse væk, for at dækket kan komme til vejen, det koster energi. Det samme gælder for den sags skyld den regn der rammer bilen, som har en masse, og pludselig skal accelereres op til bilens hastighed.
Peugeot 407SW 1.6HDi 110hk 04/2007 242.000km (Solgt)
Peugeot 207SW 1.6HDi 92hk Millesim 09/2010 170.500km (Solgt)