Hej.
Da jeg skulle starte bilen til eftermiddag, ville den i første omgang ikke. Motoren tørnede fint og hurtigt, men der var ikke optakt til en motorstart. Jeg tænkte først, jeg kunne have været for hurtig, så startspærren ikke var deaktiveret. Jeg prøvede med lidt mere tid på tænding uden hjælp. Så koblede jeg kort batteriet fra og satte det til igen, og så startede motoren i første hug. Jeg kørte ca. 15 minutter uden problemer overhovedet.
Da jeg kom hjem ville jeg lige sikre mig, jeg bare havde provokeret startspærren. Jeg slukkede bilen og tog nøglen ud. Jeg satte nøglen i igen og satte tænding på i god tid. Men motoren ville ikke starte. Jeg rodede lidt frem og tilbage, og syntes, jeg manglede lyd fra brændstofpumpen. Pludselig kom lyden, og motoren startede. Det var så bare endnu en enlig svale, for nu kan jeg ikke få liv i den.
Jeg har et par teorier:
- Defekt brændstof pumpe (men hvorfor kørte den så perfekt på vej hjem?)
- Defekt forbindelse til brændstofpumpen grundet startspærre, defekt relæ eller lignende.
Det skal siges, at hvis jeg tørner motoren og lader nøglen sidde i, bippes der, når førerdøren åbnes: så startspærren er vel deaktiveret?
Er der eller nogle klassiske svagheder såsom dårlige forbindelse eller relæer der går sig en tur? Så jeg har noget at starte på. Motoren er en 2.0 HDI 110hk fra 99 i en faceliftet 406 stationcar.
På forhånd tak!