Forfatter Emne: Afblænding af EGR  (Læst 1810 gange)

martin306xsi

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 66
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Afblænding af EGR
« Dato: 04. Marts 2016, 22:01 »
Hvad er folks mening og erfaring om dette på 1,6 Hdi?

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Afblænding af EGR
« Svar #1 Dato: 06. Marts 2016, 08:13 »
Når du nu spørger til folks mening:

Nok er vi på et bilforum, men det betyder ikke at vi er fritaget for hensyn til andre end vores snævre egeninteresser.

EGR-systemet har til hensigt at reducere skadelige NOx-partikler, som er en væsentlig del af den luftforurening, dieselbiler udsteder. Når man afblænder eller bypasser bilens system til rensning af de sundhedsskadelige NOx-gasser, fremfor en rensning eller reparation udsætter man andre for stærkt skadelige NOx-partikler.

En af de væsentligste årsager til problemer med EGR er et uhensigtmæssigt kørselmønster i en dieselbil (ture på mindre end ca 30 min varighed). Jeg kender ikke dit specifikke kørselsmønster, men det er en udbredt misforståelse, når nogle mener, alle og enhver skal køre diesel, uanset kørselsmønster.

Så min holdning: vedligehold systemet og skift en evt defekt ventil og vis hensyn :-)

Når vi ser på trådene her på forum er det tankevækkende, hvor mange, der drejer sig om problemer med dieselmotorer. De ældre benzinmotorer kører godt nok ikke lige så langt som dieselbiler (når de vel at mærke først er gennemvarme), men dyre turboreparationer og lign. Kan hurtigt ændre det det samlede regnestykke. Dertil kommer så overvejelser omkring forurening...

God søndag derude ;-)

Vh
« Senest Redigeret: 06. Marts 2016, 08:21 af 406st »
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

martin306xsi

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 66
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Afblænding af EGR
« Svar #2 Dato: 07. Marts 2016, 23:33 »
Tak for din mening 406st. Dog ikke helt den erfaring jeg tænkte på, da jeg skrev indlægget, mere om afblænding med plade med og uden hul osv, men man skal selvfølgelig også ha den ekstra forurening med i sine overvejelser.

Jeg er helt med på de øget nox-gasser, men nu lever vi en verden med VW koncern og en dansk registreringsafgift der ikke just ligger op til at folk skal skifte bil for hver 4 år. Vi lever jo også i en verden/land hvor de bestemmende herre ikke mener at en nox-måling er så vigtig at det skal gøres ved syn, tuv eller MOT. Så jeg tænker lidt ekstra nox går nok.

Jeg køre 20000-25000km om året og jeg køre ofte ture på under 30 min. Det er bl.a disse reparations udgifter ved at køre diesel jeg gerne vil prøve at undgå ved at lukke delvis eller helt af for EGR :-)