Forfatter Emne: Sod i motoren  (Læst 2619 gange)

Frank1221

  • Gæst
Sod i motoren
« Dato: 20. Juni 2016, 22:14 »
Jeg har nu set en masse videoer på nettet og undersøgt sagerne nærmer, men intet svar har jeg fundet. Jeg kan simpelthen ikke finde svar på hvor vidt det er okay at sprøjte lidt vand i indsugning på motoren for at rense den for sod. Det flyder med videoer på internettet hvor folk bruger den metode, jeg frygter lidt at sprøjte i min søde 1.6 hdi, da hdi'er er nogle følsomme motorer. Min kammerat med en VW 1.9 TDI har brugt metoden med gode resultater. Mit store spørgsmål er hvor vidt er det okay at sprøjte vand i indsugning på en Peugeot 407 1.6 HDI? Kan det skade motoren? Hvad med turboen?  Og hvor på indsugningsrøret skal det udføres?
Tusinde tak på forhånd!
Frank B)

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Sod i motoren
« Svar #1 Dato: 21. Juni 2016, 18:19 »
Men hvorfor vil du gøre det, hvad er dit problem?
Var det ikke i gamle dage, man brugte danskvand til den slags.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Sod i motoren
« Svar #2 Dato: 25. Juni 2016, 13:28 »
Ja det VAR den Danskvandskur nogen med held brugte dengang bilerne havde karburator.

Nogen havde held med det.. Andre smadrede motoren..
Fælles for alle var, at der blev smidt store mængder løsenet sod ud bag bilen..

Mon ikke at en katalysator/evt. partikkelfilter vil juble (kortvarigt) inden den/det dør, af sådan en KUL kur ??

Prøv at Google " Danskvand i motor"  Der er mange pæne advarsler at finde ;)

Køb istedet et middel der er beregnet til det brug.. Det fås nærmest overalt.
« Senest Redigeret: 25. Juni 2016, 13:31 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Barbaren

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 64
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Sod i motoren
« Svar #3 Dato: 26. Juni 2016, 20:01 »
Du kan sagtens bruge vand, har brugt det i stor stil, på stort set alle typer dieselmotorer.
Bruger en neutralopvask flaske. får en til (som regel konen) til at holde omdrejningerne på 2000, så sprøjtes vandet direkte ind i indsugningen på turboladeren.
Partikelfilteret er fuldstændig ligeglad.
Det er nok en god ide, hvis man ved lidt om det man har gang, så man ikke bare pøser vand ind i turboen.
Bruger også diesel olie til at rense motorer der har kørt alt for længe med mineralsk olie. tømmer for olie og fylder 4l diesel på i stedet for. starter motoren, lader den køre i 15-20 min i tomgang. så kommer alt slammet ud.
Alle kan få lort på skjorten.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Sod i motoren
« Svar #4 Dato: 26. Juni 2016, 22:42 »
Du er sgu en modig mand, diesel som motorolie, uha turde jeg sgu ikke. Men du ved åbenbart hvad du har med at gøre
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002