Forfatter Emne: Drivakselmanchetter  (Læst 6094 gange)

Pe 407

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 111
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Drivakselmanchetter
« Dato: 16. September 2016, 15:53 »
Hej , jeg har en peugeot 407 2,2i årg 2007 og har opdaget at begge de yderste drivakselmanchetter er revnet
Er de svære at skifte og er der nogen der har erfaring med de manchetter man påsætter uden at tage knokkelleddet af ?
Vh  Pe407

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Drivakselmanchetter
« Svar #1 Dato: 16. September 2016, 17:21 »
Det er noget skidt de universale manchetter
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Pe 407

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 111
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Drivakselmanchetter
« Svar #2 Dato: 16. September 2016, 17:27 »
Hej Pug
Tak fordi du altid er klar med et godt råd,har faktisk også købt de andre ,men har gået og tænkt om det er et bøvl med at skifte dem , har du nogen erfaring med det ?

Vh  Pe 407
« Senest Redigeret: 16. September 2016, 17:28 af Pe 407 »

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.056
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
RE: Drivakselmanchetter
« Svar #3 Dato: 16. September 2016, 17:37 »
Hej!
Jeg har et antal gange i min hjemmemekaniker karriere anvendt de manchetter der skal limes sammen med stor success. Det kræver omhyggelighed og præcision, men når de først er monteret holder de ganske fint. Min datters gamle pug 106 som jeg skiftede på for ca 4 år siden kører endnu med 2 limede. I alt tror jeg jeg har monteret 10- 12 stykker af slagsen.
mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

Pe 407

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 111
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Drivakselmanchetter
« Svar #4 Dato: 16. September 2016, 18:13 »
Hej Superpjok

Tak fordi du også er god til et komme med gode råd , jeg har hørt både godt og dårligt om dem , men jeg tror også som du er inde på at det handler om at være omhyggelig og grundig

Vh  Pe 407
« Senest Redigeret: 16. September 2016, 18:15 af Pe 407 »

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Drivakselmanchetter
« Svar #5 Dato: 16. September 2016, 18:50 »
Der findes også noget smart.. Brugte det engang til en Mazda 323 til yderste manchet.

Et lokalt værksted havde en speciel luftdreven 4 klo. Den kunne udvide den tynde del af mancheten, således at den kunne krænges over "krydset".. Samt et udvalg af manchetter i passende størrelse.

Det krævede bare at, nederste bærerkugle blev løsnet, så drivakslen kunne komme fri..

Aner ikke hvor det kan lånes/købes ;) Men det findes..
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Pe 407

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 111
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Drivakselmanchetter
« Svar #6 Dato: 16. September 2016, 19:00 »
Hej Mikhan

Tak for rådet,ja det var måske også en mulighed , ved du forresten hvor svært det er hvis man skal ha knokkelleddet af,eller andre der har prøvet det ?

Vh  pe 407

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Drivakselmanchetter
« Svar #7 Dato: 16. September 2016, 20:09 »
Citér
Pe 407 skrev:
Hej Mikhan

Tak for rådet,ja det var måske også en mulighed , ved du forresten hvor svært det er hvis man skal ha knokkelleddet af,eller andre der har prøvet det ?

Vh  pe 407


Nej desværre ikke på en PSA.. På Mazda´en skulle det bare have et kraftigt slag.. Der sad bare en slags "låsering" på "akslen" der låste.

Men det er der nok nogen kloge der ved mere om ;)

Finder man den rigtige "forhandler", (muligvis Ebay/ England ???) så kostet en spritny/renoveret drivaksel ikke meget.. Og HAR du kørt længe med en ødelagt manchet, så er det værd at overveje.

Mvh Mikael
« Senest Redigeret: 16. September 2016, 20:18 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Pe 407

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 111
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Drivakselmanchetter
« Svar #8 Dato: 16. September 2016, 20:21 »
Ja den slags har jeg også hørt om og så er der nogle man skal bruge låsetang til
og ja det burde der vel være herinde

Vh  pe 407

Pe 407

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 111
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Drivakselmanchetter
« Svar #9 Dato: 16. September 2016, 20:26 »
Forresten Mikhan jeg har købt en testadapter :)

Vh  Pe 407

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Drivakselmanchetter
« Svar #10 Dato: 16. September 2016, 20:30 »
Det er nemt nok i venstre side, når nederste bærekugle er fri, fjerner du simpelthen hele trækakslen, dette dræner så gearkassen for olie, men den har sikkert godt af en gang frisk olie alligevel.
Du sætter trækakslen op i en skruestik, du spænder cirka midt på, så skærer du resterne af den defekte manchet af, og tørrer det værste fedt væk (hvis der er noget tilbage) så tager du et stykke fladjern eller lignende egnet våben, ligger enden lige hvor aksel og led er samlet, og giver den et velrettet slag med en håndhammer, dette plejer at få leddet til at smutte af akslen, så sørg for noget den kan lande på, eller få en hjælper til at gribe.
Med nogle manchetter følger en ny låsering, det er vigtigt at presse låseringen ind i sporet fra to sider, når leddet skal på igen, ellers skal der bruges vold, og det ender som regel i en knækket låsering, her er en hjælper også ganske velegnet.
Højre side er egentlig det samme, men trækakslen har her et støtteleje, og det kan være ret besværligt at få lejet ud af huset, der sidder to m7 bolte og holder lejet på plads (hvis en 407 er som Peugeot er flest) disse skal som minimum løsnes og drejes, de har et specielt hoved med en pal til den ene side.
Når akslen er ude, foregår resten nøjagtig som med venstre side.
God arbejdslyst, og held og lykke med projektet, uanset hvilken løsning du vælger.


Holt

PS: Jeg prøvede engang at lave en spændeanordning omkring højre trækaksel, for at undgå at tage akslen af, det gik ikke så godt, inderste led var ved at skilles ad, da det hele gav sig, så hvis du vil prøve det, skal du have noget der spænder bedre end det jeg havde fået fabrikeret
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Pe 407

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 111
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Drivakselmanchetter
« Svar #11 Dato: 16. September 2016, 20:39 »
Hej Holt

Tusind tak for en god og udførlig forklaring :):)
Det får mig faktisk til at synes mere om ideen med dem der bare krænges på og limes

Vh  Pe 407

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Drivakselmanchetter
« Svar #12 Dato: 16. September 2016, 20:41 »
Citér
Pe 407 skrev:
Forresten Mikhan jeg har købt en testadapter :)

Vh  Pe 407



????? Diag interface ??? ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Pe 407

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 111
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Drivakselmanchetter
« Svar #13 Dato: 16. September 2016, 20:47 »
Jeg har ikke haft behov for den slags før , men syntes nu at jeg måtte prøve at sætte mig bare en lille smule ind i det så det blev en Launch X431 Plus

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Drivakselmanchetter
« Svar #14 Dato: 16. September 2016, 20:48 »
Købte her i danmark komplet ny HØJRE drivaksel. Komplet med nye led/manchetter. Inkl. det midterste leje til min Xsara. + 2 liter gearolie og ny pakdåse til gearkassen.

Under 1000 kr uden depositum.

Til den pris gider jeg ikke knokle med fedt/lejer/manchetter og ødelagte knoer. ;) ;)
« Senest Redigeret: 16. September 2016, 20:49 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online