Forfatter Emne: Fejl på 406 HDI fra 2000 og frem.  (Læst 2853 gange)

Thomas Teamdigital

  • Gæst
Fejl på 406 HDI fra 2000 og frem.
« Dato: 13. September 2006, 22:48 »
Hej

Jeg er forhåbentlig et kommende nyt medlem i klubben.

Men jeg må hellere få skiftet dem gamle stjerne bil ud først;)

Derfor skal jeg ud og se på en 406 HDI st.car model ST fra 11/2000 her i Weekenden. Men som alle andre biler, så har den vel også sine svaghedder, eller hvad.

Hvad skal man kikke efter på sådanne bil?

Håber nogle kloge hoveder kan hjælpe

Hilsen


Thomas teamdigital.dk

Thomas Teamdigital

  • Gæst
RE: Fejl på 406 HDI fra 2000 og frem.
« Svar #1 Dato: 14. September 2006, 19:42 »
Er der ingen som ved noget om pug. 406????

Hilsen


Thomas teamdigital.dk

ismo 406

  • Gæst
RE: ...
« Svar #2 Dato: 15. September 2006, 16:56 »
jeg har selv en pug 406 men derimod ikke en stationcar...

men de kører som en drøm, synes selv det er en bil for sig selv...

men er det hos private du køber den eller ?

Jakob P

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 101
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Fejl på 406 HDI fra 2000 og frem.
« Svar #3 Dato: 15. September 2006, 18:12 »
Kig efter rust i frontklappen og hvis bilen er fra 2000-> så tjek om bilen har været rusteftersyn ellers bortfalder den 12 årige rust garanti.
Har hørt at man skulle kigge efter slidte sporstænger bag.
Det er det eneste jeg lige kan komme på har endnu ikke haft nogle problemer med min egen 406 st.car:)
406 TS4 st.car

skpedersen

  • Gæst
RE: Fejl på 406 HDI fra 2000 og frem.
« Svar #4 Dato: 16. September 2006, 09:06 »
Hej,
Har haft en 406 sedan fra 1998-2005 og kørt ca. 180.000 km. Godt nok en benziner, men jeg har da alligevel gjort nogle erfaringer.

172.000 Ny tændingslås, slidt og nøgle sad fast ; 166.000 Vandpumpe og forreste stabilisatorarm ; 147.700 styrekugle og 2x sporestang bag, føler til udetermometer ; 135.000 Termostat ; 90.000 Termostat
Ud over disse ting har der været problemer med sædevarmen, fører skiftet 3 gange og pass. 2 gange. Har desuden fået ny føler til kølev. temp måler og ny dørkontakt i førerdør. Noget rust i frontklappen, spec. omkring låsebeslag (ingen dækn.!).
Du skal desuden få dok. for at aircon er testet, "udtørret"  og efterfyldt min hvert 2. år. Hvis den trænger få det gjort straks. Ny kondensator koster 5-7.000 kr.
Udover ovennævnte har jeg bare fulgt servicebogen med hensyn til bremser, motorpasning mv. Var i gang med det 3 udstødningsrør på 180.000 km, så det er vel ikke så galt.

Jeg var meget glad for min 406'er og savner den ofte, specielt på de lange ture på motorvejen. En rigtig køremaskine. Kører nu i en 307 SW 1,6 HDi pga. ændrede kørselsbehov. Den kan slet ikke måle sig i  køreglæde når man sammenligner de to biler... Har i øvrigt kørt 27.000 i HDi'eren uden problemer.

mvh
Søren

Lambertsen

  • Gæst
RE: 406 HDI
« Svar #5 Dato: 20. September 2006, 14:08 »
Hej Thomas.

Beklager at jeg ikke har været inde længe - men. Jeg er i gang med at "slide nr. 4 406 op. Den jeg har nu er en HDI fra 2001. P.t. har den rundet 205.000. De bagerste sporstænger bliver slidte og dem skal du få skiftet så snart du opdager det - ellers koster det på dæksliddet. Generelt er det en fin bil og jeg har stadig den originale udstødning på - dog lige "opereret" for ca. 500,-.

Jeg har generelt ikke haft de store omkostninger på mine 406'ere - men på st. car skal du være lid opmærksom på bagklappen der hvor afstandsklodserne rammer karosseriet, der kan den ruste da lakkes sliddes af. De to st. car jeg havde hvade også en tendens til af blive lidt "anløbne" der hvor bagklappen går op bag bagruden.

Min konklusion er at 406 er en bil der kører godt, stabilt og meget lydsvagt. Jeg kan forøvrigt holde en brændstof økonomi der ligger på ca. 18,5 km/l med det kørselsmønster jeg har.