Forfatter Emne: Ny 508 HDI  (Læst 2616 gange)

mbaa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Ny 508 HDI
« Dato: 06. December 2016, 17:03 »
Hej alle ;)

Er lige blevet den glade ejer til en helt ny 508, som jeg har glædet mig til i lang tid :)

Jeg har naturligvis googlet nettet op og ned, omkring gode råd omkring vedligehold og omsorg af en HDI motor, og der er rigtig mange råd og produkter. Ud af det hele har jeg sammenfattet følgende:

 - Overhold service til tiden, og gerne 100 km for tidligt
 - Tilsæt additiv ved 3 - 4 tankning
 - Benyt kvalitets olie, her syntes jeg at der er mange meninger omkring brand. Fælles er at det overholder anbefalet standard.
 - Tank bedre diesel. Denne giver anledning til stor debat. Praktisk test viser at det giver lidt ekstra HP, men det er nok religion når det kommer til stykket, jeg ved ikke?
 - kør en god tur på landet for at brænde den af. Hvor ofte?

 * Rens motoren for hver xxxxx km, med f.eks SmogDoctor
 * Behandle motoren med RVS-TEC for at minimer sod. Virker det?

Hvor meget af det jeg skriver, er der hold i? Kom endelig frem med de gamle tricks og guldkorn?

Det er min første diesel, og er ikke bange for at ødelægge motoren men vil gerne passe på den så godt som jeg kan :D

Hilsen

Michael

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Ny 508 HDI
« Svar #1 Dato: 06. December 2016, 19:06 »
" Overhold service til tiden, og gerne 100 km for tidligt" Hvis service intervallet er på 30.000 så skift olien ved 20.000km, er intervallet på 20.000 så skift ved 15.000km.

* Rens motoren for hver xxxxx km, med f.eks SmogDoctor
* Behandle motoren med RVS-TEC for at minimer sod. Virker det?
Vent med at bruge sådan noget kemi, det gør nok mere skade end gavn hvis det bliver brugt unødvendig og for tit.
En hdi motor ryger ikke, medmindre der er noget galt
Det er kun tdi motore der ryger:)
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

mbaa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Ny 508 HDI
« Svar #2 Dato: 07. December 2016, 21:17 »
så når alt kommer til alt, så gælder det bare om alt holde olien "ren" ved regelmæssigt service tjek, også få kørt nogle lange ture?

Hvad med al den snak om olie kvalitet og brændstoffet?
« Senest Redigeret: 07. December 2016, 21:18 af mbaa »

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: Ny 508 HDI
« Svar #3 Dato: 08. December 2016, 08:18 »
Mit bedste råd er få skiftet olie hos Peugeot ind til den har kørt 200000 km
så beholder du km.garantien
og hvis du bruger et andet værksted så gælder garantien først igen når den har fået 2 olieskift hos Peugeot
Min 3008 kostede det ca. 2200 kr og når den er 5 år 1400 kr.
på min gamle 407 købte jeg olie og filter for ca. 1000 kr hver gang, og så bøvlet med at skifte det.
« Senest Redigeret: 08. December 2016, 08:24 af Goldwing »
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

jb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 358
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: Ny 508 HDI
« Svar #4 Dato: 08. December 2016, 18:48 »
Citér
mbaa skrev:
Hej alle ;)

Er lige blevet den glade ejer til en helt ny 508, som jeg har glædet mig til i lang tid :)

Jeg har naturligvis googlet nettet op og ned, omkring gode råd omkring vedligehold og omsorg af en HDI motor, og der er rigtig mange råd og produkter. Ud af det hele har jeg sammenfattet følgende:

 - Overhold service til tiden, og gerne 100 km for tidligt
 - Tilsæt additiv ved 3 - 4 tankning
 - Benyt kvalitets olie, her syntes jeg at der er mange meninger omkring brand. Fælles er at det overholder anbefalet standard.
 - Tank bedre diesel. Denne giver anledning til stor debat. Praktisk test viser at det giver lidt ekstra HP, men det er nok religion når det kommer til stykket, jeg ved ikke?
 - kør en god tur på landet for at brænde den af. Hvor ofte?

 * Rens motoren for hver xxxxx km, med f.eks SmogDoctor
 * Behandle motoren med RVS-TEC for at minimer sod. Virker det?

Hvor meget af det jeg skriver, er der hold i? Kom endelig frem med de gamle tricks og guldkorn?

Det er min første diesel, og er ikke bange for at ødelægge motoren men vil gerne passe på den så godt som jeg kan :D

Hilsen

Michael


Nu er min 508 HDI Allure på vej til 4 år, kort sagt har holdt serviceintervaller og til dato ingen problemer.
3008 II 2.0 Allure Bluehdi

mbaa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Ny 508 HDI
« Svar #5 Dato: 09. December 2016, 22:26 »
Citér
jb skrev:
Citér
mbaa skrev:
Hej alle ;)

Er lige blevet den glade ejer til en helt ny 508, som jeg har glædet mig til i lang tid :)

Jeg har naturligvis googlet nettet op og ned, omkring gode råd omkring vedligehold og omsorg af en HDI motor, og der er rigtig mange råd og produkter. Ud af det hele har jeg sammenfattet følgende:

 - Overhold service til tiden, og gerne 100 km for tidligt
 - Tilsæt additiv ved 3 - 4 tankning
 - Benyt kvalitets olie, her syntes jeg at der er mange meninger omkring brand. Fælles er at det overholder anbefalet standard.
 - Tank bedre diesel. Denne giver anledning til stor debat. Praktisk test viser at det giver lidt ekstra HP, men det er nok religion når det kommer til stykket, jeg ved ikke?
 - kør en god tur på landet for at brænde den af. Hvor ofte?

 * Rens motoren for hver xxxxx km, med f.eks SmogDoctor
 * Behandle motoren med RVS-TEC for at minimer sod. Virker det?

Hvor meget af det jeg skriver, er der hold i? Kom endelig frem med de gamle tricks og guldkorn?

Det er min første diesel, og er ikke bange for at ødelægge motoren men vil gerne passe på den så godt som jeg kan :D

Hilsen

Michael


Nu er min 508 HDI Allure på vej til 4 år, kort sagt har holdt serviceintervaller og til dato ingen problemer.


Dejligt at høre - har du nogen erfaring med "bedre diesel"? eller er det bare fis i en hornlygte?

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: Ny 508 HDI
« Svar #6 Dato: 10. December 2016, 07:51 »
Jeg tror at disselen kommer fra samme tank så det er nok en fis i en hornlygte
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]