Forfatter Emne: Bremser virker (næsten)  (Læst 8947 gange)

jop

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bremser virker (næsten)
« Svar #15 Dato: 02. Januar 2017, 12:18 »
Jeg bøvlede med samme problem. Bremsepedalen føltes blød, men 'autoholm' godkendte bremserne og bilen blev efterfølgende godkendt til syn - se link http://www.peugeotclub.dk/forum/viewthread.php?forum_id=5&thread_id=11157&pid=38902#post_38902.

Her er et link til en artikel der beskriver problemet. Den er skrevet af Brembo (producent af bremseudstyr): http://www.autozubehoer-am-hochhaus.de/pdf/Absinkendes_Bremspedal.pdf

Artiklen er på tysk, og her følger min oversættelse:


Synkende bremsepedal med kørende motor og stillestående bil (overvejende dieselkøretøjer)

Efter reparationer af bremsesystemer kommer der ofte kundeklager over at bremsepedalen synker når den aktiveres mens bilen holder stille med motoren kørende.
Især for dieselkøretøjer bliver der hyppigt reklameret over følgende:
   - Pedaltrykket 'svampet' og pedalen synker langsomt ned
   - Lang pedalvandring

Ved afprøvning af bremserne konstateres det, at det hydrauliske tryk er i orden og at der ikke er luft i bremsesystemet. Symptomerne kan for det meste forklares udfra bremseforstærkerens funktionalitet.

Beskrivelse af funktionen
Ved flere, hurtigt på hinanden følgende aktiveringer af bremsepedalen kan det ved lave omdrejningstal (f.eks. tomgang) medføre at vakummet i bremseforstærkeren falder. Ved tiltagende tryk på bremsepedalen falder vakuum endnu mere og bremsepedalen bliver nu hård. Holdes foden nu på bremsen, så får motoren tid til at genopbygge vakuum, og derved bliver assistancen fra bremseforstærkeren større. Dette medfører at bremsepedalen synker ned til pedaltrykpunktet(?). Nu er det maksimale vakuum genopbygget i bremseforstærkeren.

Ved dieselkøretøjer genereres vakuum v.h.a. en vakuumpumpe. Denne proces tager længere tid end ved benzinbiler. Derfor synker bremsepedalen langsommere på dieselbiler (end på benzinbiler) og dette bliver registreret af føreren. Dette bliver så hyppigt fortolket som en fejl i bremsesystemet.

Det genererede vakuum på benzinbiler er ca. 0.8 bar, på dieselbiler ca. 0.98 bar. Opbygningen af vakkum tager længere tid på en dieselbil. Når bremsen slippes og man igen trykker på bremsepedalen forekommer den normal. Dette kan forklares p.g.a. de fysiske forhold som beskrevet tidligere. Bremserne fejler ikke noget. Den samme nedsynkning af bremsepedalen ser man også ved test af bremseforstærkeren (bremsepedal holdes nede med standset motor, motoren startes, og bremsepedalen skal nu synke)

Tip:
Især ved ældre køretøjer kan det forekomme at lang pedalvandring skyldes bremseslanger der udvider sig. Check slangerne for skader eller slidmærker. Udskiftning af bremseslangerne kan resultere i en mindre forbedring.

Prøv i en samtale med kunden at forklare de tekniske aspekter og kør om nødvendigt en prøvetur med kunden. Overbevis kunden om at bremsesystemet er velfungerende ved at foretage bremseforstærker testen.

Man kan eftervise bremsevirknngen v.h.a. en trykprøver (brug evt. PP2000/DiagBox) og en pedaltrykmåler.

Bremseforstærker testen:
Med motoren standset aktiverer man bremsepedalen flere gange indtil vakuum er opbrugt i bremseforstærkeren. Tryk pedalen hårdt ned og hold den der - pedalen skal være hård og bremsetrykket skal være 80-100 bar. Pedalen bør være ca. 1/3 nede. Mens bremsepedalen er trykket ned starter man motoren. Hvis bremseforstærkeren (og vakuumpumpen) er i orden skal man kunne mærke at bremsepedalen synker (bremseforstærkeren hjælper) og bremsetrykket skal øges (mål evt. dette med PP2000/DiagBox)

« Senest Redigeret: 02. Januar 2017, 12:19 af jop »
Johannes
Peugeot 307 2.0 T6 HDI SW

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bremser virker (næsten)
« Svar #16 Dato: 02. Januar 2017, 13:44 »
Tak for du gad bruge tid på at lave en god oversættelse, den er til at forstå.

Det jeg ikke helt forstår er, at hvorfor opstår det overhovedet, f.eks efter en reparation. Den er jo ikke sådan fra ny. Er alt i den skønneste orden selvom pedalen synker, hvorfor gør den det så ikke når bilen er ny???

Måske kan der bare ikke findes svar på alt. ;)
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 977
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Bremser virker (næsten)
« Svar #17 Dato: 02. Januar 2017, 18:24 »
Det er det samme som Ole S som jeg også undre mig over, er der nogle der kunne have en forklaring på det?? på en tilsvarende 307 2,0HDI (dog en 136 hk i stedet for 110hk som omtalt her i emnet) føles bremsen anderledes på pedalen.. Så det kunne være meget interessant at vide hvad det er der får pedalens vandring til at føles anderledes.

Jeg er nemlig også lidt nået til den tanke om der overhovedet er noget galt med systemet, men kunne godt tænke mig at høre jeres synspunkter, deraf emnet :)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

hagensen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 92
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bremser virker (næsten)
« Svar #18 Dato: 02. Januar 2017, 19:26 »
Min erfaring siger at det må den godt og at det er fordi vacumpumpe er kraftig det er der også en del renault kassebiler der gør. Hvis pedal er hård uden vacum er den ok.
07 Peugeot 307 1,6 hdi
01 Peugeot 307 2,0 hdi

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 977
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Bremser virker (næsten)
« Svar #19 Dato: 02. Januar 2017, 20:15 »
Den er meget hård uden vakuum.
Jeg har snakket med Christian og han vil når han får tid med de sidste ting der mangles få bilen på vejen til en ordentlig prøvetur om 2-3 uger.. så kommer der lige en Update :)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

jop

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bremser virker (næsten)
« Svar #20 Dato: 06. Januar 2017, 21:13 »
Undskyld længden på dette indlæg, men her er lidt flere links der beskriver problemet med synkende bremsepedal:

1.
http://www.brakesint.co.uk/technical.html#techNote202

Synkende bremsepedal i biler med dieselmotor. Hvis man træder hårdt på bremsepedalen når bilen står stille med motoren kørende overstiger det hydrauliske tryk det der kræves for at kunne bremse bilen, og bremsevæske bliver tvunget forbi pakningerne der er mellem kredsløbene. Større biler og varevogne er mere udsatte for dette problem fordi de har kraftigere bremseforstærkere. Fænomenet kaldes 'diesel creep' og diagnosticeres oftest fejlagtigt som en defekt hovedcylinder. Løsningen er, at man ikke træder så hårdt på bremsepedalen.

2.
http://www.nbsbrakesupplies.com.au/technical-information/creeping-brake-pedals.html

Artiklen beskriver problemet skyldes kraftige bremseforstærkere og stort vakuum. Og som der allerførste skal man før man begynder at arbejde på bilens bremser vurdere hvor langt pedalen kan gå ned (i tomgang) og hvordan bremserne præsterer under kørsel. Så har man et sammenligningsgrundlag når man skal teste efter at have arbejdet på bremserne. Det glemmer vi vist ofte, det gør jeg i hvert fald selv.

3.
Et link til den britiske trafikstyrelses synsvejledninger som jeg blev opmærksom på via et forum der beskrev lignende problemer med en Toyota.

Der er flere synsvejledninger for forskellige typer køretøjer, men se på følgende, https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/518634/mot-inspection-manual-for-class-3-4-5-and-7-vehicles.pdf, især afsnit 3.3 der beskriver test af driftsbremsen, herunder test metode C der omhandler hvordan man afprøver bremser på biler med kraftige bremseforstærkere. Den britiske synsvejledning er virkelig informativ og skrevet af teknikere til teknikere. Den danske synsvejledning roder alle typer køretøjer sammen i eet dokument og ligner noget der er skrevet af jurister. Men tilbage til punkt 3.3C i vejledningen:

Inspektionsmetoden anvendes på køretøjer hvor man har konstateret synkende bremsepedal (pedal creep) med motoren kørende. Man skal så checke tre ting:

1: Systemet må ikke være utæt, dette checkes ved at niveauet i bremsevæskebeholderen ikke må falde efter gentagne aktiveringer af bremsepedalen

2: 'Bremseforstærkertesten' som beskrevet tidligere i denne tråd. Bremseforstærker uden vakuum, motor standset, pedalen må nu ikke synke.

3: Med bremseforstærker assistance (motor kører) må bremsepedalen ikke kunne trykkes i bund.
Som en britisk tråd beskrev det, så betyder punkt 3 at det accepteres at bremsepedalen synker betydeligt, den må bare ikke kunne trædes i bund.

Til slut vil jeg så bare fortælle at på min 307SW 2.0 HDI (136 HK) synker min bremsepedal langt ned ved vedvarende tryk når jeg holder stille, men ikke desto mindre bremser den fantastisk på vejen. Hvis jeg gav den samme pedaltryk på landevejen ville alle løse genstande i bilen flyve frem til forruden og ABS ville blive aktiveret.

Næste gang du selv holder stille for rødt, så tænk lige på denne tråd og tryk hårdt på bremsepedalen mens du venter på grønt. Og rapportér gerne resultatet i denne tråd som autoholm foreslog.
« Senest Redigeret: 06. Januar 2017, 21:15 af jop »
Johannes
Peugeot 307 2.0 T6 HDI SW

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Bremser virker (næsten)
« Svar #21 Dato: 07. Januar 2017, 10:51 »
Har så konstateret at synkende pedal med motor igang, sker på mindst følgende biler jeg pt. har adgang til.

ALLE har ABS og naturligvis bremseforstærker:

Xsara benzin.

Partner diesel.

Getz diesel.

Og også min mors ældgamle, men nysynet Corolla benzin fra 94.

Det tryk man laver på pedalen for at få synkende pedal, overstiger klart det tryk man vil bruge ude i trafikken. Der kommer man slet ikke i nærheden af samme "test" tryk på pedalen, før bilen er stoppet ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 977
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Bremser virker (næsten)
« Svar #22 Dato: 07. Januar 2017, 11:37 »
Som mikhan siger.. min 407 diesel opføre sig på samme måde
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Bremser virker (næsten)
« Svar #23 Dato: 07. Januar 2017, 15:07 »
Kan så tilføje, at netop idag så er et pust mod bremsepedalen lig med ABS omgående, og en forventet standselænge på mellem 1 og 2 km. (Med lidt held)

Trods vinterdæk.. På isglatte småveje her på Lolland.. Spændende ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 977
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Bremser virker (næsten)
« Svar #24 Dato: 07. Januar 2017, 20:11 »
Jeg tror vi går en lidt sjov tid i møde.. kan godt li sneen :) og det er ikke for at lege på Bilkas P plads jeg godt kan li den ;)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)