Forfatter Emne: Bremser på 406'er 2.0 Benz fra 2001  (Læst 2196 gange)

flemmingdjensen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 18
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Aarhus
Bremser på 406'er 2.0 Benz fra 2001
« Dato: 28. April 2017, 16:18 »
Hej,

Kan det passe at hvert andet år når bilen skal synes så kræver det et komplet udskiftning af kalibre o.s.v.

Jeg synes altid der er en kaliper som hænger efter man har kørt igennem 2 vintre. Kan det være pga kvaliteten af disse? Jeg ved faktisk ikke om jeg har fået orig på når jeg har fået den serviceret hos AutoLys....

Undrer mig bare over at de ikke holder længere - hvad siger jeres erfaringer?
Peugeot 407SW 2,2L Benzin fra 2004

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Bremser på 406'er 2.0 Benz fra 2001
« Svar #1 Dato: 28. April 2017, 16:28 »
Kaliberen går ikke til, men er nok smurt og monteret forkert.
406eren er meget glad for skiver og klodser
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 581
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bremser på 406'er 2.0 Benz fra 2001
« Svar #2 Dato: 28. April 2017, 17:22 »
Bagbremserne er også vores 406'ers svaghed - men til gengæld den eneste svaghed - og når det kommer til stykket ved jeg såmænd ikke, om de er bedre på andre biler.
Brug og brug dem hårdt en gang imellem. Den danske vinter med sjap og salt er ikke just guf for skivebremser på baghjulene.
Jeg afmonterer klodserne på de bagerste kalibre en gang om året. Sikrer at de to glidere kan køre frit fra side til side - ellers skal de smøres med silikonefedt. Giver åget en tur med en stålbørste og sætter et par klatter kobberfedt, hvor klodserne glider mod åget. Kalibrene bør ikke fejle noget.
Mine stempler fejler aldrig noget og tjekkes ved at træde forsigtigt på bremsen 3-5 gange, men pas på, stemplet ikke bliver trykket for langt ud. Stemplet kan presses tilbage med en skruetvinge.
Jeg har indtil videre kørt 100.000 km uden at skifte skiver og den eneste grund til at jeg har skiftet klodser, var at en af de bagerste klodser havde løsnet sig mellem belægning og bagplade.

Jeg tror desværre snarere jeg ville skifte værksted...;)

VH
« Senest Redigeret: 28. April 2017, 18:23 af 406st »
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bremser på 406'er 2.0 Benz fra 2001
« Svar #3 Dato: 28. April 2017, 17:54 »
Jeg gi'r 406ST ret - Bortset fra at håndbremsen på en 406 sgu er ringere end bagbremsen. På det engelske 406 forum skrives det at håndbremsen er den hyppigste grund til omsyn. Hvis man forsigtigt presser stemplerne ud, kan man inspicere hvordan de ser ud. Er der noget der minder om tæring etc. kan man med vandslibepapir og rigeligt kogesprit både til slibningen og til at skylle efter med (Aldig WD 40 eller lign.) Så dapper du ind hos et værksted med en spiseske og handler dig til en klat af det blå ATE bremsecylinderfedt (Aldrig kobberfedt - Skriver kun fordi jeg har set det foreslået). Du kan også købe dig en tube, jeg selv har haft en tube siden 1982 ;0) Og der er vist stadig noget tilbage når jeg en dag ikke er her mere. Så gir' du stemplerne en go' klat af dette . og kører stemplerne ud og ind nogle gange. Jeg har lavet calibre på denne måde rigtig mange gange og det er vist aldrig gået galt. Husk når du presser stemplerne til bage, at de kan "kante" lidt, så pres lidt forskellige steder på kanten af stemplet. Skiverne er et kapitel for sig. Når privatpersoner kommer til syn og SKAL kasseres for at holde statistikken. Så hedder fejlen "Tæring af bagerste bremseskiver" Dette er noget bræk. Jeg blev sendt hjem med 2 dage gamle skiver med "Tæring" Jeg ville kalde det let overfladerust, der intet har med bremsevirkningen at gøre. En 406 stationcar har jo en ALB/Lastventil. Kører du ikke med noget i bagagerummet, bremser bagbremserne meget lidt, og kommer derfor til at se rustne ud. Min løsning på det problem blev at jeg fyldte bagagerummet med 30 L vanddunke, og derefter fik de nogle hårde opbremsninger. Pæne som nye og godkendt uden fejl. Men at skifte calibre m.m. hvert andet år, lyder som en meget grisk mekaniker, der vel har en avance på 40% på stumperne. Så som 406st skriver - skift værksted i stedet for bremsedele B)
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

flemmingdjensen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 18
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Aarhus
RE: Bremser på 406'er 2.0 Benz fra 2001
« Svar #4 Dato: 28. April 2017, 18:20 »
Kanon med nogle fine svar!!!

Det der undrer mig er at hvis jeg fx fik nye kalibere på for 2 år siden så undrer det mig at den ene for kaliber nu har "sat" sig.

Jeg kan mærke det ved at trille helt langsomt og lige ingen 0 kmt kan man mærke at bilen stopper brat. Altså er der noget bremse friktion et eller andet sted. Jeg har haft den inde og kigge om det gav mening at syne den og der fandt de også en for kaliber som hang.

Og jo - det vil nok være bedst hvis jeg havde "tid" og mulighed for at skrue lidt selv på disse ting og smøre og vedligeholde dem.

/ Flemming
Peugeot 407SW 2,2L Benzin fra 2004

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 581
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bremser på 406'er 2.0 Benz fra 2001
« Svar #5 Dato: 28. April 2017, 18:40 »
Metoden med at mærke om bilen ruller forsigtigt uden at bremse med et sæt er en fin indikator på om bremserne hænger. Ved at løfte hvert hjul er det også muligt at mærke, om hjulene løber frit. Der bør heller ikke være rust på skiverne eller skævslidte klodser, som også kan være en indikator på at gliderne hænger.

Jeg vil mene, at det er atypisk at de forreste hænger, hvis de er serviceret med et to-årigt interval, hvilket kunne indikere at de gliderne ikke har været korrekt smurt. En mulighed er jo også, at dine kalibre har været udskiftet med brugte dele og at man ikke har smurt gliderne... svært at sige. Det afhænger også af dit kørselsmønster - som sagt skal der nogle gange jogges på bremsen og dine skiver bør være blankslebne - så bider de også langt bedre, hvilket jeg ofte mærker, når vi har været på længere sommerferieture og bilen bliver brugt dagligt.

Men de bagerste glidere er en svaghed og Guppy har helt ret mht håndbremsen - og problemet bliver ikke mindre af at stænkpladerne har det med at ruste op, så "pløkkene" som holder håndbremsebakkerne fast mod stænkskærmen, glider ud. Har måttet erstatte begge pløkke i hver side med en bolt, påmonteret fjeder, skive og møtrik.

Der fåes renoveringssæt til kalibrene fra "Ate". Der kan både købes et glidersæt og et glidersæt inkl nyt stempel. Det koster højst 150 kr og Thansen har dem bl.a
Med mindre gliderne har sat sig uhjælpeligt fast og gummibælgen ikke kan reddes bør man forsøge at genbruge den originale "gliderbælg", da den har en indbygget fiberkrans, som glideren glider bedre mod end i den uoriginale, som ikke har fiberkransen, men alene er i gummi.  

Denne del af bremsesystemet er absolut ikke raketvidenskab.

VH
« Senest Redigeret: 01. Maj 2017, 22:07 af 406st »
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.