Forfatter Emne: Rådgivning til køb af brugt 407SW 1,6HDi  (Læst 2978 gange)

RTCallesen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Rådgivning til køb af brugt 407SW 1,6HDi
« Dato: 21. August 2017, 15:01 »
Hej

Jeg er ved at kigge på en brugt Peugeot 407SW 1,6HDi fra 2007 som har gået 164.000 km. til 48.000kr privat.

Men har en betænkelighed eller 2 ved den.

1 - Tændingslåsen går stramt. Den kan fint drejes, men går ikke lækkert og blødt, nærmere som om noget sidder i klemme. Skal den bare smøres, eller er der kendte problemer jeg skal være bange for?

2 - Da jeg prøvede bilen, tændte og slukkede jeg den et par gange. Den ene gang kom den med en fejlmelding på noget lys, men forsvandt hurtigt igen. Hvis der er en løs forbindelse til en af lygterne, går jeg udfra det er ved stikforbindelser, er dette nemt at finde og rette?

3 - Den meldte og check oil, men har lige været til service. Er det formegentligt fordi de bare har hældte en smule for lidt på?


4 - Hvad skal jeg ellers kigge efter?

Ved af generelle ting at spjæld til varmestyring kan være gået i stykker, rust på bagklap over og bag nummerplade (der er rust, men sælger vil gerne udbedre) og bagrudevisker.

Hvordan tjekker man om AC virker?

Bilen har i år fået ny kobling, da udrykkerlejet alligevel skulle skiftes, samt nye bremser bagved, nye bærearm, nye styrekugler.

Den kørte generelt godt, uden mislyde fra undervogn eller motor.
« Senest Redigeret: 21. August 2017, 15:02 af RTCallesen »
Peugeot 407SW 1.6HDi 110hk 04/2007 242.000km (Solgt)
Peugeot 207SW 1.6HDi 92hk Millesim 09/2010 170.500km (Solgt)

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: Rådgivning til køb af brugt 407SW 1,6HDi
« Svar #1 Dato: 22. August 2017, 08:07 »
Søg efter en der har en tester i Sønderjylland og få den testet inden køb
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

RTCallesen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rådgivning til køb af brugt 407SW 1,6HDi
« Svar #2 Dato: 22. August 2017, 11:43 »
Har jeg selv, så det er ikke noget problem:D
Peugeot 407SW 1.6HDi 110hk 04/2007 242.000km (Solgt)
Peugeot 207SW 1.6HDi 92hk Millesim 09/2010 170.500km (Solgt)

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 977
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Rådgivning til køb af brugt 407SW 1,6HDi
« Svar #3 Dato: 22. August 2017, 20:45 »
Tændingslåsen kan være flere ting, man kan jo altid starte med noget olie..

ved du hvad det var for en lampe? mange 407 har nogle svagheder i baglygterne hvor man lige forstærker stelforbindelsen, så kommer det aldrig igen.. Men det kan jo altså også bare være en løs tråd i en pære som lige rør og virker størstedelen af tiden,, syntes tit jeg ser det..

Det kan de godt finde på med olie indtil bilen har x antal start, som måler på flere tidspunkter under starten.. men tjekkede du oliepinden? i så fald hvad sagde den? hvis bilen har fået et andet bundkar vil det typisk være 0,75liter større end det originale, og hvis værkstedet har hældt olie på efter hvad der har været med i en pris eller efter service hæfte kan der være en usikkerhed der...

Som du selv nævner skal du tjekke om den kan skifte mellem varm og kold luft (spjæld).. en god måde at teste om aircon virker er ved at tage et køleskabs termometer og stoppe ind i luftdyssen mens du skruer ned på fuld køl,, så skulle den gerne blive 8 grader eller derunder.. Men du skal ikke undre dig hvis den skulle trænge til et ac service..

Du skal tjekke om den har fået nyt bundkar eller om den stadig har det originale med forhøjning, så kan du passende spørge om den har fået et andet DPF, ellers kan du godt forvente det går indenfor de næste 30000km.. Tjek sædevarme hvis det er vigtigt for dig, det er nogle svage tråde der er i dem... Tag motordækslet af og tjek om der er sod omkring dysserne.. der er nogle der har problemer med bærekugler i 407, det kan du potentielt også se efter alt efter hvor grundig du vil gå til værks..

Ellers får du en meget god bil,, men vær meget obs på serviceinterval samt om bundkaret er lavet, det kan være en dræber på den motor hvis det ikke overholdes..

Håber det hjælper :)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

RTCallesen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rådgivning til køb af brugt 407SW 1,6HDi
« Svar #4 Dato: 22. August 2017, 22:20 »
Tak for det meget udførlige svar Jack M! :)

Jeg vil sørge for at kigge efter de ting du nævner.
Hvis DPF ikke er skiftet, vil jeg vel også kunne udlæse stand på tester, så jeg ved hvor meget liv der er tilbage?

Angående sød om dyserne, SKAL det så være helt rent, eller er man ikke i tvivl hvis det er galt.
Peugeot 407SW 1.6HDi 110hk 04/2007 242.000km (Solgt)
Peugeot 207SW 1.6HDi 92hk Millesim 09/2010 170.500km (Solgt)

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: Rådgivning til køb af brugt 407SW 1,6HDi
« Svar #5 Dato: 23. August 2017, 07:48 »
Du er ikke i tvivle hvis der er en dysse der er utet
men hvor for leder du ikke efter en 2,0 HDI??
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

RTCallesen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rådgivning til køb af brugt 407SW 1,6HDi
« Svar #6 Dato: 23. August 2017, 09:42 »
Hvad jeg har kunnet finde, bliver priserne en helt anden. Og så er den noget dyrer i afgift, drikker lidt mere og nok også dyrer i forsikring.
Så valget af 1,6 stedet for 2,0 er kun med hjernen og ikke med hjertet.
Peugeot 407SW 1.6HDi 110hk 04/2007 242.000km (Solgt)
Peugeot 207SW 1.6HDi 92hk Millesim 09/2010 170.500km (Solgt)

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 977
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Rådgivning til køb af brugt 407SW 1,6HDi
« Svar #7 Dato: 23. August 2017, 20:03 »
som goldwing skriver er du ikke i tvivl hvis det er utæt..

hvad angår dpf så kan du udlæse trykket same afstand gennemsnitlig mellem de sidste 5 regenereringer.. et nyt filter ligger typisk på 6-700 km
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

RTCallesen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rådgivning til køb af brugt 407SW 1,6HDi
« Svar #8 Dato: 24. August 2017, 08:21 »
Var ude at prøve bilen igen i går, og fik min tester på, som viste følgende fejl:
1 --> Permanent fault. EGR solenoid valve  Sticking of the valve on programming it values
2 --> Intermitten fault. Air circuit Quantity of air measured higher than reference value
3 --> Intermitten fault. EGR valve circuit  Not enough EGR, EGR valve too closed in relation to the reference valiue
4 --> Intermitten fault. EGR solenoid valve  Sticking of the valve while driving

ABS or ESP ECU --> Intermitten fault. pressure sensor. supply.

AC skubbede luft ud der var ca 11 grader, er det godt nok? AC skulle have fået en påfyldning i juni.  

Der var en dyse der havde svedt. Er det noget der er alvorligt, eller skal man bare sørge for at skifte pakningen?

DPF var 66% fyldt, og kørt 334 over de sidste 5 cycler. De siger den har kørt korte ture det sidste stykke tid, kan det have forårsaget den korte cyclustid, eller er det normal cyclus ved den alder? Da det var en svoger eller bror jeg snakkede med, vidste han ikke om DPF på noget tidspunkt havde været skiftet.

Kan en ordentligt udblæsning på motorvejen i 4. gear rense DPF og EGR til en vis grad?


Resten af bilen ser ikke ud til at fejle noget, fik tjekket det hele (glemte dog sædevarme i højre side), og alt så ud til at virke som det skulle.

Er det en bil man skal holde fingrene fra, med den ene dyse og EGR, eller vil alle andre være ligesådan, med alder og KM taget i betragtning?
Eller er det nemt at skifte stumperne selv, hvis de skulle gå?

Takker mange gange for hjælpen :)
« Senest Redigeret: 24. August 2017, 08:22 af RTCallesen »
Peugeot 407SW 1.6HDi 110hk 04/2007 242.000km (Solgt)
Peugeot 207SW 1.6HDi 92hk Millesim 09/2010 170.500km (Solgt)