Forfatter Emne: Anhængertræk, hvormeget kan det holdes til ?  (Læst 2289 gange)

tonnyhaunstrup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Anhængertræk, hvormeget kan det holdes til ?
« Dato: 17. September 2017, 08:45 »
Hej, jeg er i den situation, at jeg har været med i harmonika sammenstød og har efterfølgende fået problemer med lænden, altså personskade.
Forsikringsselskabet har afvist at ulykken er skyld i dette, grundet at vi har fået et beskedent skub, de har simuleret det til ca 6-9kmt, vi er ramt med. Jeg er uenig.
Vi kører i en Peugeot 307 st.car med fastmonteret anhænger, der er godkendt til at trække 1400kg, som blev bøjet op og skubbet ca 10cm indtil kofangeren, som også tog skade. Så er mit spørgsmål, nogen der ved hvor man kan finde dokumentation for hvormange tons tryk et anhængertræk kan klare/er testet/beregnet til at kunne klare, inden det giver efter ?
Tænker at det er godkendt til at trække 1400kg, ergo kan det klare en nødbremsning med 1400kkg på krogen, plus der sikkert er lagt en sikkerhedsfaktor ind på 50/100%
Håber nogen kan hjælpe
Mvh Tonny
« Senest Redigeret: 17. September 2017, 08:51 af tonnyhaunstrup »

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Anhængertræk, hvormeget kan det holdes til ?
« Svar #1 Dato: 17. September 2017, 11:28 »
Når det er så meget trækket er bøjet, så er der kørt mere end 6 km/t.
Jeg har selv prøvet det med min 407er, hvor trækket var bøjet helt ind og ladbund havde trykket gummiet helt sammen på reservehjulet
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Anhængertræk, hvormeget kan det holdes til ?
« Svar #2 Dato: 17. September 2017, 23:55 »
Nu fremgår det ikke hvilket køretøj der påkørte dig. Den energi (Kinetisk energi-måles i Joule) der rammer dig er jo i lige så høj grad  bestemt af dette køretøjs masse. Altså om det var en Smart-Car eller en fyldt Mercedes sprinter kassevogn der bumpede op i dig. Så hvis de 6-9kmt er det eneste forsikringen argumenterer med er det noget vrøvl. Hvis du kan finde fabrikanten på dit træk, er der da en mulighed for at de kan give dig deres test oplysninger. Men faktisk tror jeg bare at træk produceres efter en formel og, som du siger, en sikkerhedsfaktor. Har du en maskin ingeniør  i nærheden vil han hurtigt kunne beregne præcis hvor stor kraft der skal til at bøje det træk. Og hvis du så har vægten på det andet køretøj, er det ret simpelt at regne ud hvor hurtigt det har kørt. Og det har så enda kørt hurtigere end regnestykket siger, da det der er deformeret på hans bil jo tager lidt af stødet på din bil. Så bare en hastighed kan man ikke bruge til noget. Du må da gerne smide en fjer i fjæset på mig med 100 km/t :).
Håber ikke det endte som noget vrøvl. Man kan vel næsten sige sig selv at noget der kan bøje et anhængertræk også kan skade et menneske.
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)