Forfatter Emne: Elbagrude og sædevarme (ikke defekt!)  (Læst 2410 gange)

KlausBJ

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 31
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Greve
Elbagrude og sædevarme (ikke defekt!)
« Dato: 08. Januar 2018, 08:23 »
Peugeot 407 2,2 HDi, 2007:
Jeg overvejer at bruge den sekundære kanal på styringen af mit Webasto oliefyr til at aktivere sædevarmen (i 2 minutter) og el-bagruden (måske 5 minutter), evt. betinget af et vist minimum af spænding på batteriet, så bagruden også er fri for is, når jeg skal køre, og så førersædet ikke er helt koldt.

Men jeg mangler info om, hvor (hvilke relæer) der tændes og slukkes for dem, og om de får fuld 12v spænding, eller en mindre spænding. Jeg har ikke kunnet finde noget om relæerne, hverken navngivning/nummerering, eller hvor jeg skal lede efter dem henne. Jeg er også i tvivl om, om relæerne er placeret før eller efter sikringerne i kredsløbet.

Er der nogen, som ligger inde med viden om og/eller diagrammer over de ting?

Jeg kan selvfølgelig måle, hvad der kommer til elbagruden af spænding, når den er aktiv, og så trække alternativ forsyning helt derom, men mon ikke der er en bedre måde, så man så vidt muligt kan bruge det eksisterende ledningsnet? Det samme gælder formodentlig sædevarmen.

Jeg regner med at styre det via et par ekstra relæer, som så kun kan slå til, hvis der er spænding nok på batteriet, så jeg ikke varmer bilen godt op og derefter ikke kan starte, fordi jeg har drænet batteriet.
Peugeot 508 GT (2.2 HDi) 2011
Peugeot 307 CC 2.0 HDi 2008

Speedi

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 39
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Elbagrude og sædevarme (ikke defekt!)
« Svar #1 Dato: 09. Januar 2018, 00:11 »
Koble dig på ledningen fra kontakten hennem en diode og ja 12V Diagram kan kigge i morgen
« Senest Redigeret: 09. Januar 2018, 00:12 af Speedi »

Speedi

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 39
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Elbagrude og sædevarme (ikke defekt!)
« Svar #2 Dato: 09. Januar 2018, 09:19 »
Ikke altid farve/nr kode stemmer overens

https://imgur.com/a/NFVvW

https://imgur.com/a/1IXEs

KlausBJ

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 31
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Greve
RE: Elbagrude og sædevarme (ikke defekt!)
« Svar #3 Dato: 04. Februar 2018, 12:08 »
Mange tak for diagrammerne - jeg har fået identificeret kablet til elbagruden inde ved sikringsboksen/BSI'en, og konstateret, at 12v-forsyningen til sædevarmen er tændt hele tiden - så der er det blot styrestrømmen, som bliver afbrudt.

Jeg har ikke haft tid til at udføre selve indgrebet endnu - der kom lige en defekt rudehejs ind over. Og det første rep.-sæt, jeg fik  hjem var til en fordør, ikke en bagdør som jeg havde bestilt (eneste forskel er tilsyneladende, at wiren er for lang).

Advarsel: Når sådan én rykker wiren over, så wiren kommer i klemme, kan det godt bøje den indvendige karosseriplade i døren lidt, så der er "for meget plads", når man udskifter det. Min reparerede ruderegulator virkede nøjagtigt 1½ gang op og ned, før det gik galt igen.

Med en ny ruderegulator (fandt ud af, at en ny fra Refako.dk kostede ca. det samme som en brugt fra nemdele.dk), skilte jeg den modsatte dør ad (jeg ville jo godt lige finde årsagen til det nye nedbrud, før jeg samlede det igen og ødelagde det hele en gang mere), og så, at dørpladen dér sad helt tæt inde ved hjulet/spolen med wiren på, så jeg bøjede pladen i den defekte dør ind "på plads" igen og samlede det. Nu virker det fint.

Peugeot 508 GT (2.2 HDi) 2011
Peugeot 307 CC 2.0 HDi 2008

Speedi

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 39
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Elbagrude og sædevarme (ikke defekt!)
« Svar #4 Dato: 06. Februar 2018, 10:36 »
Citér
KlausBJ skrev:
Mange tak for diagrammerne - jeg har fået identificeret kablet til elbagruden inde ved sikringsboksen/BSI'en, og konstateret, at 12v-forsyningen til sædevarmen er tændt hele tiden - så der er det blot styrestrømmen, som bliver afbrudt.

Jeg har ikke haft tid til at udføre selve indgrebet endnu - der kom lige en defekt rudehejs ind over. Og det første rep.-sæt, jeg fik  hjem var til en fordør, ikke en bagdør som jeg havde bestilt (eneste forskel er tilsyneladende, at wiren er for lang).

Advarsel: Når sådan én rykker wiren over, så wiren kommer i klemme, kan det godt bøje den indvendige karosseriplade i døren lidt, så der er "for meget plads", når man udskifter det. Min reparerede ruderegulator virkede nøjagtigt 1½ gang op og ned, før det gik galt igen.

Med en ny ruderegulator (fandt ud af, at en ny fra Refako.dk kostede ca. det samme som en brugt fra nemdele.dk), skilte jeg den modsatte dør ad (jeg ville jo godt lige finde årsagen til det nye nedbrud, før jeg samlede det igen og ødelagde det hele en gang mere), og så, at dørpladen dér sad helt tæt inde ved hjulet/spolen med wiren på, så jeg bøjede pladen i den defekte dør ind "på plads" igen og samlede det. Nu virker det fint.



Så lidt.

De rudehejs er altid noget crap, men man kan selv tilrette dem, selvom det kan drille meget.

Omkring "12v-forsyningen til sædevarmen er tændt hele tiden" så går jeg ud fra at den konstante spænding kun er til før relæet.