Forfatter Emne: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel  (Læst 5283 gange)

Ladegaard83

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Dato: 04. Maj 2018, 22:25 »
Har en 406 2.0 Hdi XS4 fra 2004, som ikke vil starte.
Når jeg slår tænding til, kan jeg høre den elektriske pumpe bygge tryk op - der er tryk på ud til dyserne. Når nøglen drejes til start, hukker motoren voldsomt i det, ind i mellem er der lys i instrumentet, og som regel kan man i starten høre at motoren er på vej til at starte. Drejer jeg nøglen længe nok ændres lyden så det ikke længere lyder som om motoren får brændstof. Jeg tænker derfor at højtrykspumpen ikke leverer tryk til railen, men at det blot er opbygget tryk for den elektriske pumpe, som giver anstød til noget der minder om en antænding af brændstof.
Jeg har for øjeblikket kun en simpel mobil-scan enhed for fejludlæsning, her vises tryk på fuel-railen (op til 300 bar) når jeg forsøger at starte. Om det er en fejlvisning er jeg ikke klar over.
Højtrykspumpen er 3 år gammel og har kørt upåklagelig ind til nu, jeg forventer derfor ikke fejl på den eller på trykregulatoren.

Eneste fejl har været P0016: Krumtapposition - Knastakselposition uoverensstemmelse (Række 1 sensor A)
Krumtapsensoren var af uforklarlige årsager knækket i plastiken, som beskytter spolen. Denne sensor er udskiftet med en anden, hevet fra en bil på et hug - Ohmet igennem og der er sammen modstand som i den gamle. Er der evt forskel på disse sensorer fra ene bil til den anden? Er taget fra en bil med samme motor, dog en 307'er.
Fejlen er nulstillet, og har ikke vist sig igen. - dog stadig ingen start.

Jeg har på fornemmelsen at der er afledning til stel et sted. Jeg har dels haft en starter som lavede kortslutning på grund af ekstrem slid.
Derudover viste ledningen til fuel pressure sensoren sig at være blottet for isolering på de tre ledere (tidligere ejers/værksteds rep af denne ledning med ikke-oliebestandig ledning)
Sidst men ikke mindst har ledningen til olietryksmåleren skamfilet op af en (+)-ledning på generatoren.

Alt i alt en hel del fejl, som jeg ikke umiddelbart kan se nogen direkte sammenhæng i, og den udbedring jeg har lavet ind til nu med isolering af ledninger og udskiftning af krumtapsensor har ikke før til en ordentlig start.

Min mistanke er nu om fuel pressure sensoren kan ske at have taget skade af en kortslutning? Der er 5,02 volt på det ene, 0,2 på det andet (Tænker at dette er stelledningen...), og 0,5 på det sidste ben (formoder at dette er signalledningen). Dette med tændingen sat til.

Derudover tænker jeg på om ECU'en kan ske at have taget skade, som følge af kortslutning af de 3 ledninger til fuel pressure sensoren samt forbindelsen mellem (+) på generatoren og ledningen til olietryksensoren.
Er der en simpel metode til at finde ud af om ECU'en har taget skade?

Andre gode ideer og forslag er MEGET velkomne.



Mvh Ladegaard

flimmer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 157
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • www.gl-flimmer.dk
RE: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Svar #1 Dato: 07. Maj 2018, 18:13 »
For mig lyder det som om at den ikke få spænding nok til at starte, har du prøvet at tjekke stel ledning fra motor til batteri?

Ellers vis jeg huske rigtig er der et relæ til pumpen, som er ved siden af batteriet, det var det på min gamle 406, eller så er den under, det kan også stå af.

Hvor er du i landet, mht tester

MvH
Flimmer
Peugeot Partner/Citroen Berlingo 1.6 2002
Peugeot 406 ST 2.0 1998
Citroen ZX 1.6 1996
Nissan Primera 1.6
Nissan Cherry Turbo 1.5 1986
Nissan Bluebird 2.0 diesel SW
Toyota Carina 2 2.0 diesel
Toyota LiteAce 2.0 diesel

Ladegaard83

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Svar #2 Dato: 08. Maj 2018, 07:52 »
Hej Flimmer

Tak for svar. Jeg har testet stelforbindelsen ved at sætte et startkabel fra (-) til motor, og det giver ingen forandring. Fra (+)-pol til motor måler jeg batterispænding, også med tænding på.

Af nye fejl er P1352 dukket op. Når jeg googler den dukker der en hel del billeder op af det relæ som sidder lige under speederpotmeteret, så vidt jeg kan se i Haynes manualen så er det "Glow plug control unit", og jeg synes også at kunne finde at flere har døjet med afledning  fra dette relæ - nogen der har oplevet noget lignende?

Jeg bor ved Haverslev, ca 30 km syd for Aalborg.
Er der noget med at Diagbox ikke fungerer på en Windows 7? - har nemlig ikke fået held til at få det installeret endnu.

Mvh
Ladegaard

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Svar #3 Dato: 08. Maj 2018, 08:56 »
Citér
Ladegaard83 skrev:
Hej Flimmer

Tak for svar. Jeg har testet stelforbindelsen ved at sætte et startkabel fra (-) til motor, og det giver ingen forandring. Fra (+)-pol til motor måler jeg batterispænding, også med tænding på.

Af nye fejl er P1352 dukket op. Når jeg googler den dukker der en hel del billeder op af det relæ som sidder lige under speederpotmeteret, så vidt jeg kan se i Haynes manualen så er det "Glow plug control unit", og jeg synes også at kunne finde at flere har døjet med afledning  fra dette relæ - nogen der har oplevet noget lignende?

Jeg bor ved Haverslev, ca 30 km syd for Aalborg.
Er der noget med at Diagbox ikke fungerer på en Windows 7? - har nemlig ikke fået held til at få det installeret endnu.

Mvh
Ladegaard


Jo, Diagbox kan fint installeres på Win 7 sp1 32 bit.

1. Enten installere du forkert ? (Meget nemt at komme til ) ;)

2. Din Win 7 er ikke en FULDT opdateret SP1 ??

3. Tjek i "enhedshåndtering" at du ikke har "gule udråbstegn"
Især hvad der omhandler netkort (Lan) og USB.

4. Kør helst ALT ( installation og brug af diagbox ) som administrator.

5. Alle de andre muligheder ;)
Læs lidt mere her:

https://citroenforum.dk/phpbb/viewforum.php?f=34
« Senest Redigeret: 08. Maj 2018, 08:59 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Ladegaard83

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Svar #4 Dato: 09. Maj 2018, 00:00 »
Hej Mikael

Tak for forklaring, links osv.
Det er umiddelbart ud som om det er lykkedes at få installeret diagbox på Windows 7 - Det var lige den med at køre det hele som administrator som drillede.

Forhåbentlig kan det lade sig gøre at udlæse et eller andet i morgen.;)

Mvh
Ladegaard

Ladegaard83

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Svar #5 Dato: 10. Maj 2018, 23:47 »
Der er sket lidt siden sidst.
Har fundet lidt voldsom afledning til stel ved ledningerne til gløderørene. Dette er udbedret, og ledningerne pakket pænt ind. Derudover er forvarmerrelæet blevet skiftet.
Det ser umiddelbart ud til at virke da der forvarmes ca 2 sek hvis motortemperaturen er under 20 grader C. Er temperaturen over 20 grader, forvarmes der ikke.
Jeg har endnu ikke fundet nogen sikringer som er brændte.


Nu til fejludlæsning med diagboxen

Når jeg laver Global Test i diagboxen:
Først får jeg meddelelsen PP2000 unknown refrence ECU, ECU being refrenced.
klikker jeg derefter på Engine ECU, skriver den "incorrect matching of ECU".

Vælger jeg Test by ECU, og derefter identification, så får jeg godt nok de rigtige 96´-numre frem som svarer til bilens ECU, ligeledes passer Bosch-nummer osv.
Derefter laver jeg en fejludlæsning, som giver følgende:
1) Engine ECU
    Remote permanent fault. Brake contact signal. No communication
    ECU fault code P0571
2) Engine ECU
    Intermittent fault. Fuel low pressure pump supply. Open circuit or short circuit to earth
    ECU fault code P0230
3) Engine ECU
    Intermittent fault. Accelerator pedal blocket. Strategy acticated
    ECU fault code P2299

Jeg har forsøgt at slette fejlene, men her får jeg i første omgang beskeden om "No communication", og fejlene bliver aldrig slettet.
Bremsekontakten har jeg ikke rørt ved, ej heller ledningerne hertil.
Den elektriske fuel pumpe kører og bygger tryk op. Jeg har kontrolleret de tre relæer som sidder i en boks ved siden af batteriet - de virker.
Jeg har forsøgt at skifte speederpotmeter uden held til at se en ændring i udlæsningen.

Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan jeg kommer videre.
Er selv ved at tænke om det er min ECU som er røget sig en tur - men jeg synes jo jeg får nogle signaler igennem såsom tryk fra fuel pressure sensoren osv.

Hvis man finder en ECU, som har PRÆCIS samme numre som den nuværende, er det så nødvendigt at lave en initialisering til BSI-boksen med diagboksen?

Håber der nogen som ligger inde med nogle guldkorn

Mvh
Ladegaard

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Svar #6 Dato: 11. Maj 2018, 07:15 »
Bare en tanke til ovenstående ;)

1. Vælger du den rigtige 406 model i starten af Diagbox (pp2000) ??

2. Finder programmet selv stelnummeret ??

3. Anvender/taster du korrekt DAM nummer ?? (4 cifre)

De 3 ovennævnte kan i den grad gøre, at bilen ikke genkendes korrekt. HVIS bare et punkt er forkert. (inkl. ECU ) ;)
« Senest Redigeret: 11. Maj 2018, 07:17 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Ladegaard83

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Svar #7 Dato: 11. Maj 2018, 08:47 »
Hej Mikhan

Jeg er helt ny med diagbox, så muligheden for fejl er bestemt tilstede ;)

1) Jeg vælger en 406, ikke en 406R.
    Bilmodellen er en XS4 fra 2004 - begår jeg en fejl her?
2) Jeg har ikke fundet et sted hvor programmet selv finder stelnummeret
3) Det fulde DAM-nummer starter med 09937, hvor jeg taster 9937

Mvh
Ladegaard

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Svar #8 Dato: 11. Maj 2018, 08:56 »
Citér
Ladegaard83 skrev:
Hej Mikhan

Jeg er helt ny med diagbox, så muligheden for fejl er bestemt tilstede ;)

1) Jeg vælger en 406, ikke en 406R.
    Bilmodellen er en XS4 fra 2004 - begår jeg en fejl her?
2) Jeg har ikke fundet et sted hvor programmet selv finder stelnummeret
3) Det fulde DAM-nummer starter med 09937, hvor jeg taster 9937

Mvh
Ladegaard


Smid lige reg. nr.. Så slår jeg din dyt op lidt senere ;)

Mvh Mikael
« Senest Redigeret: 11. Maj 2018, 08:57 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Ladegaard83

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Svar #9 Dato: 11. Maj 2018, 09:14 »
Hej Mikael

Reg nummer; AS 44 234

På forhånd tak.
Mvh Martin

Ladegaard83

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Svar #10 Dato: 11. Maj 2018, 10:13 »
Så er lidt af mysterierne afklaret.
Ang Diagbox og bilmodel

1) Valg af model 406 - her skulle 406R vælges
2) Stelnummer bliver vist korrekt i venstre side af skærm
3) DAM nummeret var ok med 4 cifre

Nu kører programmet for det første meget hurtigere.
Stelnummeret er korrekt og vist ude til venstre.
Der var fejl på både BSI, multidisplay, instrument og Engine-ECU

BSI
Her skulle et par omgange til for at kunne slette alle fejl. En der blev hængende lidt var;
Intermittent fault. Transponder not receidved
Har tidligere haft lidt småudfald her hvor man lige skal vrikke lidt med nøglen for at kunne starte bilen - her plejer blot at være lys i instrumentet for dette.
Fejlen er slettet, og når jeg bruger nøglen uden fjernbetjening så kommer den ikke igen.

Engine-ECU
Her har jeg stadig følgende 2 fejl når jeg kører Global test;
1) Engine ECU
    Remote permanent fault. Brake contact signal. No communicat
2) Engine ECU
    Intermittent fault. Fuel low pressure pump supply. Open circuit or short circuit to earth

Når jeg forsøger at slette fejlene får jeg her (som tidligere) en "communication error"

Jeg har fundet et sted som har PRÆCIS samme engine-ECU som min, var det værd at forsøge at skifte denne?

Mvh
Ladegaard

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.050
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
RE: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Svar #11 Dato: 11. Maj 2018, 11:13 »
Du skal skifte den sammen med bsi og nøgle fra donor bilen, så vidt jeg husker.
mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

MJeppesen24

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 109
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • https://www.youtube.com/channel/UCWq1uXpc9chgaFQDw0f9tsA?view_as=subscriber
  • By: Odense
RE: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Svar #12 Dato: 11. Maj 2018, 16:56 »
Har du prøvet se om den genkender nøglen under startspærre ?
Udstyr : PP2000 - LEXIA3 - DIAGBOX - TB007

Har mulighed for udlæsning,kodning & skæring af nøgler på fyn.

Min YouTube Kanal https://www.youtube.com/channel/UCWq1uXpc9chgaFQDw0f9tsA/featured

[

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Svar #13 Dato: 11. Maj 2018, 18:46 »
Intermittent fault = Periodefejl.. Lader sig typisk slette.

Permanent fault = Siger sig selv.. Lader sig ikke slette før fejlen er udbedret.

BSI
Intermittent fault. Transponder not receidved

Tydeligvis fejl på startspærre.. Og sikkert dit startproblem til trods for, at det er registeret som en "periodefejl" Som nævnt.. Tjek med testeren om startspærren er oplåst. ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Ladegaard83

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startproblemer 406 2.0 Hdi, evt afledning til stel
« Svar #14 Dato: 12. Maj 2018, 00:47 »
Tak for svar til jer alle :)

Hvis der er problemer med startspærren, ville jeg så ikke få en "Engine Imobiliser" på multidisplayet, samt en gul lampe med nøgle på i instrumentet? Fejlen er slettet med Diagboksen og den kom ikke igen. Jeg skal lige teste i morgen med testeren om den kan sige noget.

Efter at have fundet flere ledninger i ledningsnettet til motorstyringen som var blottede, har jeg haft en mistanke til noget i ledningsnettet i motorrummet. Jeg har derfor anskaffet mig et nyt/brugt - fuldstændig magen til, blot i væsentlig pænere stand. Dette er nu blevet skiftet. Dette gjorde ingenting i forhold til at kunne slette de sidste fejl på ECU'en, hvilket heller ikke var ventet.

Jeg har fundet en brugt BSI og ECU boks, med tilhørende nøgle. Samme numre på Engine-ECU og også på BSI-boksen. Først forsøgte jeg mig med kun at skifte Engine-ECU'en, her kom "Engine Imobiliser"-beskeden ret hurtigt. Derudover dukker der en fejl op på BSI'en;
Communikation on wire DATAB of the comfort VAN. Denne kan ikke slettes.
På Engine-ECU'en kommer der et væld af fejl på diverse sensorer - med undtagelse af de to fejl som jeg ellers tidligere har haft, nemlig bremsekontakten og lavtrykspumpen.

Jeg gjorde derefter som jeg har læst og set flere steder, som også Holt nævner, nemlig at skifte BSI-boksen. Har sat transponder-chippen over i min ene nøgle (Dette for at undgå at skille skifte låse).

Bilen fik ca 43000 km mere på klokken, hvilket var ventet eftersom donerbilen havde rendt lidt mere.
ALLE fejl på ECU og BSI bokse er nu slettet, med undtagelse af "Communikation on wire DATAB of the comfort VAN" som ligger på BSI-boksen.

Bilen opfører sig noget anderledes end tidligere, mere villig til at give en prut, og der lugter som om der kommer diesel igennem. Når man forsøger at starte bliver den ved med at virke som om den lukker brændstof ind - modsat tidligere. Når jeg forsøger at starte banker motoren knap så meget som tidligere.
Jeg har kontrolleret brændstoftrykket som kommer op på max 5 bar med den elektriske forpumpe, og når jeg forsøger at starte kommer trykket på på 300-320 bar. Jeg synes værdierne ligger på hvad jeg ellers kan læse mig til, og tænker derfor at trykregulatoren på højtrykspumpen er OK.
Umiddelbart synes jeg alting virker - men bilen kan bare ikke starte.:o
Gode råd er stadig meget velkomne ;)

Er der nogen som har erfaring med at resette/Virginise en BSI-boks så man kan få det rigtige stelnummer og DAM-nummer kørt ind?
I forhold til at slette den sidste fejl på BSI-boksen - kan det have noget at sige at jeg skrev det DAM-nummer som hører til min bil og ikke donerbilens?..

Mvh
Ladegaard