Forfatter Emne: Tænding til styring af relæ til køleskab campingvogn  (Læst 2350 gange)

mekanikfix

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Jeg er ved at modificere strømmen på mit træk, således at jeg kan forsyne køleskab i campingvogn. Min bil er en Peugeot 407 SW 1.6 HDI 2006. Jeg har trukket 2 X 6 kvadrant direkte fra batteriet og hen til trækket. Jeg anvender 2 polet stik, der kan bære strømmen mellem bil og campingvogn. (Det er ret svært at få 6 kvadrant ind i det 13 polede stik). 25A sikring og relæ monteret lige efter batteri. Det er så meningen at relæet skal styres af tændingen, således at der kun er spænding til køleskabet, når bilen kører. Mit spørgsmål er, om der i motorrummet findes plus når tænding er tilsluttet. Det skal være et sted, hvor der ikke bliver ballade med BSIen. Alternativt kan tænding tages fra tændingslås eller forreste cigarettænderstik. Dette indebærer at der skal trækkes ledning mellem kabine og motorrum. Hvor er dette nemmest? For mig ser det ikke ud til at være ligetil.
Håber at der er nogen der kan hjælpe.

Claus
Jeg er ikke ekspert. Jeg bruger bare den sunde fornuft.

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Tænding til styring af relæ til køleskab campingvogn
« Svar #1 Dato: 16. Juli 2018, 09:51 »
Hvis du ender med at trække ledning fra kabine til motorrum, er der på de fleste PSA karosserier lavet hul til speederkabel selv om bilen har elektrisk speeder, hullet har så fået monteret en gummiprop der er fint til at trække en ledning gennem. Jeg har aldrig brugt hullet på en 407, og kan ikke garantere at den er der, men hvis du leder efter den i motorrummet, kan du nok gætte hvor du skal lede.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

mekanikfix

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Tænding til styring af relæ til køleskab campingvogn
« Svar #2 Dato: 16. Juli 2018, 13:55 »
Hej Holt

Tak for dit hurtige svar. Jeg håber nu ikke at jeg skal trække ledning fra kabinen. Jeg har nu monteret en kontakt, jeg selv skal betjene. Køleskabet trækker 8A, så jeg håber ikke at jeg glemmer at slå den fra.

Med venlig hilsen
Claus
Jeg er ikke ekspert. Jeg bruger bare den sunde fornuft.

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Tænding til styring af relæ til køleskab campingvogn
« Svar #3 Dato: 16. Juli 2018, 14:40 »
Måske skulle du montere en såkaldt "Batterivagt".. Men tjek at den kan trække hvad den skal ;)

https://www.campingpriser.dk/shop/batterivagt-motomate-8306p.html
« Senest Redigeret: 16. Juli 2018, 14:44 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

mekanikfix

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Tænding til styring af relæ til køleskab campingvogn
« Svar #4 Dato: 16. Juli 2018, 20:20 »
Hej mikhan

Det ville jeg gerne give for at løse problemet. Desværre har jeg booster i campingvognen.

http://www.danpower.com/product/battery-booster-dan1212h-65/

Jeg tror ikke at boosteren vil spille med strømvagten.

Forøvrigt tak for hjælpen med at få udlæst fejlkoder og køb af nyt interface rev. c i Frankrig. Det virker bare.;)

på Citroenforum hedder jeg clauspz

Claus
Jeg er ikke ekspert. Jeg bruger bare den sunde fornuft.

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Tænding til styring af relæ til køleskab campingvogn
« Svar #5 Dato: 16. Juli 2018, 23:18 »
Styrestrøm til et relæ, selv af den kraftige type, trækker sgu ikke mere strøm end spændingsfaldet i et ti år gammelt stik. Jeg ville da bare liste en ledning på f.eks. kørelyset og se om det skaber ballade. Tror jeg ikke det gør. Men jeg er jo så også født da der var bly i benzinen B)
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)