Forfatter Emne: Periodisk el-fejl og startproblemer  (Læst 5473 gange)

Raslau

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: ALLINGE
Periodisk el-fejl og startproblemer
« Dato: 06. Maj 2020, 14:25 »
Hej.
Jeg har læst her på forummet og prøvet mig lidt frem.
Min 206 1,4 sw fra 2006 har i lang tid haft periodisk dårlig visning i display (mangler segmenter men i øjeblikket er det fint). Senere begyndte den med at skrive ESP fejl, tænde ESP lampe i instrumentering og bippe. Når det sker mister den motorkraft (går i nød-mode?) og omdrejning samt temp. falder til nul og nogle gange også speedometret. Motorlampen kommer også på og til tider også ABS lampen, og nogle gange ladelampe og den skriver STOP.
Der er nu også begyndt at være problemer med at starte, både kold og varm. Det har så hjulpet med lukke-låse-åbne døre en 2-3 gange men nu er der perioder hvor bilen ikke reagerer på fjernbetjeningen. Så må BSI resettes og centrallåsen virker igen og bilen kan startes.
Starteren kører hvergang men den får ikke tænding/benzin.
Batteriet har 12,1V og 13,8 når der lades (målt på batteri og i cigarettænder).
OBDII fejlkoder er læst: U1000, U1003, U1118 og U0415.
Bilen kan fungere normalt i et par dage med og uden motorlampe tændt.
Jeg har efterset stelforbindelser under forlygterne, ved ECU og på motorblok ved gearkasse. Der er målt 1 ohm fra minuspol til motorblok.
Alle sikringer er checket og alle stik på ABS-boks, ECU, sikringsboks i motorrum og BSI har været aftaget/motioneret.
Der er ikke spændingstab over tændingslåsen til BSI.
Muligt at jeg har glemt noget for meget er tænkt og prøvet.

Her I dag ville den ikke starte kold, så BSI reset. Senere ville den ikke starte varm. Lod den stå 1 time uden at gøre noget og så startede den fint.

Når man drejer nøglen kan man høre benzinpumpen køre men ikke altid. Skal den gøre det hver gang eller kun efter om der er tryk til dysserne?
Har I erfarne folk nogle gode råd til at komme videre i fejlfindingen. Er der andre kritiske stelpunkter jeg skal efterse.

Mvh Ras

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Svar #1 Dato: 06. Maj 2020, 16:11 »
Jeg ville helt klart mistænke batteriet. Evt. ladeevne/generator. (12.1 og 13,8 V er bestemt i underkanten)
(Batteriet KAN være "faldet sammen".. Så det ikke længere kan lades fuldt op, og yde hvad et nyt kan og bør kunne)

Samtlige symptomer LIGNER i den grad, at der ikke er power nok til bilens computere.
Næsten alle fejlkoder henviser til CAN BUS problemer. Altså computersystemet.

Ja benzinpumpen køre altid kortvarig, lige når der sættes tænding på.

Esp/abs advarsler er ofte bare en følge af, at "andet" ikke fungere. Så dem ville jeg slet ikke bekymre mig om lige pt. ;)
« Senest Redigeret: 06. Maj 2020, 16:30 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.500
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Svar #2 Dato: 06. Maj 2020, 16:58 »
En 206 1.4 benzin har en ledning fra BSM boksen (sikringsboksen i motorrummet) til motorstyringen i modsatte side og forsyner den med strøm, denne ledning går bag på motoren af en eller anden grund, og her ser man ofte at ledningen knækker, Ideen med at føre ledningen på motoren må stamme fra en ordentlig rødvinsbrandert hos ingeniøren.
Fejlen er beskrevet i en anden tråd her på siden, men jeg kan ikke lige finde den.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.052
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Svar #3 Dato: 06. Maj 2020, 17:28 »
.. Ja de der tåbelige ingeniører, der bygger biler, burde tvinges til at reparere dem  :)
mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

Raslau

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: ALLINGE
Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Svar #4 Dato: 06. Maj 2020, 18:25 »
Tak for de hurtige svar.

Ja jeg har også haft mistænkt batteriet men når det kan levere strøm nok til starteren selv ved adskillige startforsøg, så regnede jeg med at der var nok til computersystemet også, især under kørsel hvor der lades. Bilen kan jo starte uden problemer efter nogle dages stilstand men så have problemer lige efter en tur hvor batteriet har fået et boost, så derfor forsvandt fokus fra batteriet.
Samtidig er batteriet mrk. Varta kun 3 år gammelt men det forhindrer det jo ikke i at falde sammen.

Jeg prøver med et nyt batteri og vender tilbage når jeg ved mere.
I er alle velkomne med flere input.

Mvh Ras

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Svar #5 Dato: 06. Maj 2020, 19:25 »
Præcis det med at "starteren snurre villigt" har snydt flere.. Jeg selv inkl ;)

Det sjove er, når man sætter en hjemmelader på et dårligt/defekt batteri. Så KAN laderen vise fuldt opladet efter fx. bare een time.
På trods det, at (alt efter hvilken lader) det burde have taget mange timer.

Hvis ikke man vælger at udskifte batteriet, så BØR det testes professionelt med en dertil egnet tester. 
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Raslau

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: ALLINGE
Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Svar #6 Dato: 15. Juni 2020, 16:16 »
Hej igen.

Jeg fandt ud af multimetret fra Harald viste 0,3V for lavt, så batteriet var 12,4 og ladespænding 14,1 V.
Batteriet blev testet (kapacitet 78% tilbage, spænding 12,4) men batteriet er alligevel blevet skiftet for at kunne udelukke det.

Det gjorde at displayet (ur/dato og info) nu virker perfekt igen, det står skarpt og ingen segmenter falder ud.
Desværre kommer de andre fejl stadig som nævnt først i tråden. Benzinpumpen aktiveres heller ikke hver gang den får tænding.
Jeg synes at antallet af forskellige fejl og frekvensen var lav lige efter batteriskiftet og at de i de efterfølgende uger har taget til. Men det kan være ren indbildning.
Hvilespændingen holder sig på 12,4 V og jeg tænker at det bliver ladet godt nok af generatoren
Jeg har ikke kunne lokalisere den ledning fra BSM boksen som forsyner ECU'en.

Nogen gode foreslag ?

Mvh Ras

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.500
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Svar #7 Dato: 15. Juni 2020, 22:05 »
Det lykkedes mig at finde det gamle indlæg om samme problem, her er løsningen beskrevet med pin numre og stik, se sidste indlæg.
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,13642.0.html


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Raslau

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: ALLINGE
Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Svar #8 Dato: 02. Juli 2020, 14:09 »
Tak Holt. Jeg har undersøgt stik og ledning med forsyningsspænding til ECU men kunne ikke finde nogen dårlighed. I den tråd du henviser til står der at forsyningsspændingen fra BSM (sort stik pin 13) går til ECU stik 3 pin F2 men jeg fandt den altså på pin F4 (fire).

Mvh Ras


mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Svar #9 Dato: 02. Juli 2020, 17:08 »
Prøv at smide et reg. nr eller stelnummer ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Raslau

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: ALLINGE
Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Svar #10 Dato: 02. Juli 2020, 17:53 »
værsgo mikhan: stel nr. VF32EKFWA47571331
Jeg har googlet efter ledningsdiagram og pinouts for ecu og bsm men uden held. Kan nogen bidrage her?
Til at læse fejlkoder har jeg brugt en ELM327 baseret OBDII.  Nu har jeg er set Diagbox nævnt og vil høre om det kan læse mere og hvad udstyr der kræves.

Mvh Ras

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Periodisk el-fejl og startproblemer
« Svar #11 Dato: 03. Juli 2020, 11:37 »
værsgo mikhan: stel nr. VF32EKFWA47571331
Jeg har googlet efter ledningsdiagram og pinouts for ecu og bsm men uden held. Kan nogen bidrage her?
Til at læse fejlkoder har jeg brugt en ELM327 baseret OBDII.  Nu har jeg er set Diagbox nævnt og vil høre om det kan læse mere og hvad udstyr der kræves.

Mvh Ras

Ja det ser ud til at jeg kan finde "noget" vedr. oversigt/diagram.

Det er lige lovligt avanceret, at uploade/forklare hér i tråden.
Så smid mig en besked/mail via min profil, med din mailadresse/mobilnummer for direkte kontakt.

Men umiddelbart begynder det at ligne den "sædvanlige" BSM fejl som giver disse fejl ?

Vedr. Diagbox (En 206 anvender PP2000) så får du NÆSTEN samme mulighed som et PSA værksted har.
(Men lige dine fejl (alt efter fejlen) vil selv med den tester muligvis ikke give et entydigt svar på ?)
Læs evt. lidt mere her om diagbox: https://citroenforum.dk/phpbb/viewforum.php?f=34

Mvh Mikael ;)
« Senest Redigeret: 03. Juli 2020, 11:49 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online