Forfatter Emne: power steering faulty og andre underligheder  (Læst 3222 gange)

larsoe2210

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ribe
power steering faulty og andre underligheder
« Dato: 11. Januar 2021, 11:09 »
Hejsa.
Var lige ude og køre en kort tur i min Peugeot 308sw 2,0hdi.
Ved opstart fik jeg (power steering faulty) slukkede motoren og startede igen samme fejl kom + braking system fault. slukkede motoren og startede igen samme 2 fejl. slukkede, så startede ingen fejl. efter ca 15 km kørsel kom power steering faulty igen samt 3 gange hvor omdrejningtæller og speedometer gik på 0, men blev aktiveret efter få sekunder.
synes det er nogle underlige fejl lige ovenpå hinanden. har aldrig haft problemer før nu.

senere samme dag, skulle bakke bilen på plads, samme 2 fejl kom igen. da jeg standsede motoren. og satte tænding på igen var det som om der intet strøm var på bilen ingen lamper lyste i instrumentbordet, centrallås virkede ikke, intet liv overhovedet.
jeg tog polskoen af batteriet rensede polen og satte den på igen, alt virkede igen. kørte en lille tur, ingen problemer.

kan det evt bare være en dårlig forbindelse fra batteriet ?

Har dog aldrig oplevet startproblemer.

bilen er fra 2012 og har kørt 178000km
Håber der er nogen som har lidt input.
Vh Lars
« Senest Redigeret: 14. Januar 2021, 19:30 af larsoe2210 »

maskot80

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +1/-0
    • Vis profil
Sv: power steering faulty
« Svar #1 Dato: 13. Januar 2021, 12:01 »
hej Hvad med sædevarmen var det sat til, det kan æde strømmen
308 SW       2009   Km  0-266000
207        2009   KM  132000-198000
307 SW  2004    Km 0- 275000
Morris Maskot 1980     KM  81000-81000
Toyota Carina XL Stationcar 0-250000
Toyota Carina XL 5 dørs   80000-210000
Mazda 626                      0- 189000
Mazda 626                      40000-220000
Mazda 323                      0-  40000
Mazda 323                      0-110000
Renault 10                      40000-100000
Renault 8                        80000-110000
Ford Cortina Mk1             60000-100000
Lloyd TS 600

larsoe2210

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ribe
Sv: power steering faulty
« Svar #2 Dato: 13. Januar 2021, 14:23 »
Ja.
Sædevarmen på førersædet stod på trin 1. Kan det være en fejl i sædevarmen ?. Prøver nu at køre uden sædevarme.
Dagen efter gjorde den det at når jeg blinkede med overhalingslyset, slukkede radio og den gik ud af fartpiloten, fartpiloten kunne først aktiveres igen efter motoren har været stoppet.
Men prøver nu at lade være med at bruge sædevarmen, så må jeg se om det gør en forskel.
Vh Lars

larsoe2210

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ribe
Sv: power steering faulty
« Svar #3 Dato: 14. Januar 2021, 19:30 »
Har nu prøvet at køre med sædevarmen slået fra, det hjalp ikke.
Under kørsel skulle jeg blænde op, derved slukkede radioen et øjeblik og Cruise faldt ud, kunne ikke aktiveres igen, jeg holdt ind på en rasteplads standsede motoren.
Da jeg satte tænding på var der ingen instrumentalys der lyste, katastrofeblink virkede ikke heller centrallåsen. Jeg satte et voltmeter i 12v udtaget, den viste nul spænding, tog så batteripolskoen af en øjeblik og på igen. Så kunne jeg starte og køre videre. Mystisk mystisk.

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 347
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: power steering faulty og andre underligheder
« Svar #4 Dato: 16. Januar 2021, 09:57 »
Det med opblænding og efterfølgende fejl kunne jo, måske, pege i retning rat-modulet, men da du også har en del andre fejl peger det måske mere i retning af en enhed som styrer strøm til mange aftager - og her vil jeg nok begynde at mistænke BSI-boksen i motorrummet. Måske bare en dårlig forbindelse til samme.

Hvis det var min bil, ville jeg fortage en udlæsning og se om der er nogen fejl hvor BSI indgår. Hvis der var det ville jeg demontere polerne på batteriet og så gå i gang med at adskille og rense alle forbindelser.

Hvis det heller ikke hjælper, ville jeg nok udskifte BSI'en, evt. låne et modul, om muligt.
Kig på Ebay, der er de ofte relativt billige, men ellers koster en sådan ikke en formue fra ny - ca. kr. 1500.

Et ratmodul koster i runde tal kr. 3500 + moms hos Citroën og på Ebay fra ca. kr. 300 + fragt.

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: power steering faulty og andre underligheder
« Svar #5 Dato: 16. Januar 2021, 11:39 »
Det med opblænding og efterfølgende fejl kunne jo, måske, pege i retning rat-modulet, men da du også har en del andre fejl peger det måske mere i retning af en enhed som styrer strøm til mange aftager - og her vil jeg nok begynde at mistænke BSI-boksen i motorrummet. Måske bare en dårlig forbindelse til samme.

Hvis det var min bil, ville jeg fortage en udlæsning og se om der er nogen fejl hvor BSI indgår. Hvis der var det ville jeg demontere polerne på batteriet og så gå i gang med at adskille og rense alle forbindelser.

Hvis det heller ikke hjælper, ville jeg nok udskifte BSI'en, evt. låne et modul, om muligt.
Kig på Ebay, der er de ofte relativt billige, men ellers koster en sådan ikke en formue fra ny - ca. kr. 1500.

Et ratmodul koster i runde tal kr. 3500 + moms hos Citroën og på Ebay fra ca. kr. 300 + fragt.

Bare lige for en ordens skyld Søren.. BSI´en sidder ikke i motorrummet.. Det gør BSM´en. ;)

Og ja BSM´en.. Den kan udskiftes med en tilsvarende brugt uden efterfølgende kodning.

En BSI er straks vanskeligere. (Sidder inde i bilen) ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 347
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: power steering faulty og andre underligheder
« Svar #6 Dato: 16. Januar 2021, 20:24 »
Tak for korrektionen, men jeg er da glad for at meningen blev forstået :-)

larsoe2210

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ribe
Sv: power steering faulty og andre underligheder
« Svar #7 Dato: 17. Januar 2021, 09:28 »
Hej igen.
jeg har nu kørt ca 400km siden sidst. jeg har haft et voltmeter i 12v stikket hele tiden for at kunne se lidt af det der sker.
Tilsyneladende lader den periodisk nogle gange op til 15,4v, når den gør dette falder radioen konsekvent ud et splitsekund når jeg blænder op.
jeg har også kørt en kort periode hvor den kun viser batterispændingen på 12.5v, men ingen ladning, her får jeg de andre fejl (power steering faulty, abs/esp) og her for jeg den samme fejl som beskrevet før, dog falder cruisecontrol også ud, og kan så ikke genindkobles, før motoren har været standset.
Og her bliver det så mystisk, for når motoren har været standset, og jeg sætter tænding på bilen, er der ingen lys i instrumentbrætets lamper, centrallås viker ikke, haveriblink virker ikke, og voltmeteret i 12v stikket viser 0. altså det virker som om batteriet er koblet helt fra, der er intet der virker.
Så tager jeg batteriets +pol fra nogle sekunder, og sætter på igen, så virker alt igen.
Jeg synes det tyder på at generatorens laderegulator er defekt, men synes ikke det forklarer det sidste problem, men at alt er strømløs, der burde batteriet vel forsyne tændingslås, haveriblink m.m 

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: power steering faulty og andre underligheder
« Svar #8 Dato: 17. Januar 2021, 09:40 »
Hvor gammelt er dit batteri ??  (Evt. skift det, eller få det målt med en prof. tester)

Problemerne KUNNE skyldes, at batteriet ikke længere modtager/yder det nødvendige.

Det er helt sikkert, at falder spændingen i perioder (P.g.a.) en pludselig tilkoblet forbruger, så går alt galt.

Moderne biler KRÆVER strøm nok til at drive bilens computere.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 347
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: power steering faulty og andre underligheder
« Svar #9 Dato: 17. Januar 2021, 11:47 »
Det var rigtig fint med flere oplysninger og ikke mindste målinger!

Ja, batteriet kan godt give anledning til mistanke, men de 15,4V er galt, hvilket du selv er inde på. Uanset hvor dårligt batteriet måtte være, burde laderegulatoren sikre, at du aldrig kommer op på 15,4V i ladespænding. Om batteriet kan være årsagen til peaks, skal jeg ikke kloge mig på.

Hvis ikke du kan udlæse en masse fejl med tester, er jeg nok tilbøjelig til at medgive, at et frisk batteri kunne være et forsøg værd. Hvis ikke dit batteri er så gammelt, er der måske stadig garanti på. Hvis garantien er udløbet er batteriet allerede et ældre et af slagsen.

larsoe2210

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ribe
Sv: power steering faulty og andre underligheder
« Svar #10 Dato: 22. Februar 2021, 13:36 »
Hej igen.

Jeg fik prøvet at skifte bsm enheden, det viste sig efter 15 minutters kørsel at det ikke var der fejlen var. På med den gamle igen.
Så skiftede vi sikringsboxen/print som er placeret ovenpå batteriet.(batteriovervågning). Det fjernede så de 3 af fejlene nemlig.
Powersteering
Abs
ESP.
Men jeg havde stadig fejlene med radio der genstarter ved opblænding (periodisk) nogle gange faldt fartpiloten også ud ved dette, nogle gange kunne bilen ikke starte, var fuldstændig strømløs, indtil batteripoleet havde været af og på igen.
På en køretur begyndte blinklyset at blinke hurtigt til begge sider, der fandt jeg så ud af at der var rigelige mængder is/vand i det 13 polede anhængerstik.
Efter adskillelse og rensning/Tørring af anhængerstikket, har der ikke været fejl siden.
Men synes stadig det er utroligt hvis dette har været skyld i disse fejl, men der er noget der tyder på det er tilfældet.
« Senest Redigeret: 22. Februar 2021, 13:50 af larsoe2210 »

Alberts85

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Brøndby
Sv: power steering faulty og andre underligheder
« Svar #11 Dato: 21. April 2021, 22:02 »
Hej
Jeg oplever samme problemer med min peugeot 307 sw 2006
Jeg har så skiftet min Com2003 den som sider ved rattet, det hjalp ikke. så tænkte jeg på at skifte sikringsboksen i motorrum (BSM) men det kan jeg så høre heller ikke løser problemet.