Forfatter Emne: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk  (Læst 5470 gange)

FLNI

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Horsens
Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Dato: 26. Januar 2021, 06:40 »
207 1,6 I 16v Stc.  120 hk 2008

Hej efter 2 starter med startkabler var der tid til et batteriskift, troede jeg.
Udført, men bilen er nu gået amok.

Vil fortsat ikke starte, kun nogle klik hist og her og vil ikke turne motor overhovedet. at Turne motor har den heller ikke villet ved de 2 starter med startkabler.
Nu er den så til rep. men mekaniker er rundtosset.

Den har fyldt motor op med benzin. den gør nogle mærkelige ting bl.a. tænder den tilfældigt vinduesvisker og blinklys uden at der er tændt på afb.
Den står med direkte strøm på starter.

Nogle der har et tip?
« Senest Redigeret: 26. Januar 2021, 06:46 af FLNI »

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Svar #1 Dato: 26. Januar 2021, 20:13 »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

FLNI

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Horsens
Sv: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Svar #2 Dato: 26. Januar 2021, 20:53 »
Tak for input.
Nu har mekaniker dømt motorboks død. Han mistænker at der har været bytte om på plus og minus ved forsøget på at starte bilen med startkabler og det kan ødelægge boksen.
Så øv ny motorboks  styring + måske en  ny BSI boks da den også kan være ødelagt. Det er så dyrere end bilens værdi. Så det ender måske med en skrotning.
Gode input til den konstateret fejl er velkommen.
« Senest Redigeret: 26. Januar 2021, 20:57 af FLNI »

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 376
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Svar #3 Dato: 27. Januar 2021, 13:56 »
Mht. "bokse" så kig på EBay - der er helt andre priser på den slags i f.eks. Tyskland end hos ophuggerne i DK - de forlanger ofte næsten nypris på den slags.

Det ville da være synd at lade bilen dø, hvis det ellers er en bil som er vedligeholdt. Hvis du beslutter dig for at sælge den for skrotprisen, så hører jeg gerne fra dig, men overvej det nu grundigt - det er da en fin lille øse med et fint kraftoverskud :-)
Når du skal vurdere det, så kig på genkøbsprisen og tænk over, at ret få vedligeholdsopgaver spredt over f.eks. et år hurtigt kan få en til at overveje skrotning.

FLNI

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Horsens
Sv: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Svar #4 Dato: 27. Januar 2021, 15:57 »
 ja roder lidt med mulighed for en boks hos autoophug eller ny fra Tyskland.
Udfordringen er et ukendt antal følgeskader på div. elektriske følere m.m.
Og en brugt BSI boks kræver ny tændingsnøgle har jeg fået oplyst.
Til gengæld skulle der ikke være nogen programmering i selve motorstyringsboks.

Peugeot vil have 7800 for Motorstyringsboks og 4500 for BSI boks + moms.
Det er vanvittigt.

Bilen har kun kørt km. 105.000 


mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Svar #5 Dato: 27. Januar 2021, 18:59 »
Uden at være sikker på noget som helst, så KUNNE det godt være BSM boksen (Sikringsboksen i motorrummet)

Det er desværre ikke sjældent at netop den står af.
Den indeholder udover sikringer, printplade også en del små relæ´er, som ikke sådan lige er at skifte.

Men til gengæld kan den komplette BSM alene udskiftes med en tilsvarende ny eller brugt. Og skal ikke kodes efterfølgende.
Den er også til at betale.

Smider du et reg. nr på dytten ?? (så kan jeg slå præcis din dyt op) ;)
« Senest Redigeret: 27. Januar 2021, 19:16 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

FLNI

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Horsens
Sv: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Svar #6 Dato: 27. Januar 2021, 21:29 »
Hej
Okay BSM boks har mekaniker ikke lige nævnt?

Bil er AZ 67 790

motor styre boks den er 100%  sikker kaput.
Får oplyst at det er Vigtigt at man får nøjagtigt samme boks hos en evt ophugger.
Boks skulle være uden mulighed for programmering og kan umildbart blot skiftes.

Og så er der bsi boks der kræver at man også får nøgler og tændingslås med.. fordi den er tilpasset den enkelte bilmodel.

Altså op til 3 enheder der skal skiftes, Hvis jeg forstår det korrekt.







mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Svar #7 Dato: 27. Januar 2021, 21:41 »
Motorstyrebox og BSI hænger sammen.

Om tændingslåsen også skal med i "sættet" er ikke altid et must.
Hvis nøglen er med "løs" startspærre chip så kan den flyttes fra donerbilens nøgle til din originale:

Så alt ialt, så skal du have mindst Motorstyrebox + BSI + nøglen fra en tilsvarende donerbil.
Husk at få donorbilens stelnummer med..

Vedr. BSM, så vender jeg tilbage ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Svar #8 Dato: 27. Januar 2021, 22:16 »
Tjek nu først BSM..

Der sidder en 20/25 amp. sikring nr. f8 (se billedet) (f8 forsyner starterrelæet)

Er den sprunget ??

Hvis ikke så tag den ud.. Sæt fuld tænding på bilen.
Mål om der på den ene side af sikringssoklen ved f8 kan måles batteri + volt (12 volt) når nøglen drejes til start.
Kan der måles 12 V + ??

Der sidder også et sæt maxisikringer UNDER BSM´en.  Se billedet. (Tjek om alle maxisikringerne er ok)
(Hele BSM inkl maxisikringerne kan tages op af "huset".. )
Husk lige en polsko af, inden disse fritlægges. ;)

https://i.imgur.com/qcUZRpP.png
« Senest Redigeret: 27. Januar 2021, 22:24 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

FLNI

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Horsens
Sv: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Svar #9 Dato: 28. Januar 2021, 10:35 »
Hej
Så har jeg lige været nede ved bilen

En 25 amp i F8 og den var ok
måler +12,58 Volt på klemmen tættest forruden.

Motorstyrings boks er nu adskilt og øv tråde fra stik ned til printplade er brændt af.
se billede.
Får nu oplyst at hvis hvis man finder en 100% identisk motorstyringsboks behøver man ikke at skifte BSI boks, og dermed ingen programmering og/eller skift af tændingslås. Håber det er rigtigt fordi den må være step 1 i et forsøg på en rep.

Men BSI boks kan så godt have taget skade i samme ombæring.

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Svar #10 Dato: 28. Januar 2021, 10:58 »
ECU og BSI er altså et sæt. De hænger sammen.

Du kan bestille en spritny ECU hos Peugeot som er kodet til din bil.

Eller finde en tilsvarende brugt. Men så skal du have den "klonet" fra den gamle.
Det er der firmaer der gør. Men spørgsmålet er om den gamle ECU er så defekt, at der ikke kan trækkes det nødvendige ud af den ??

Men held og lykke ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

FLNI

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Horsens
Sv: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Svar #11 Dato: 28. Januar 2021, 11:27 »
Takker mange gange.

Skal det forståes således at selv om man køber et sæt ECU + BSI + tændingsnøgle enheden og de tilhørende nøgler ved autoophug, så skal den stadigvæk kodes ?

Kunne du bruge oplysning om F8 sikring ?


mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Svar #12 Dato: 28. Januar 2021, 15:10 »
Takker mange gange.

Skal det forståes således at selv om man køber et sæt ECU + BSI + tændingsnøgle enheden og de tilhørende nøgler ved autoophug, så skal den stadigvæk kodes ?

Kunne du bruge oplysning om F8 sikring ?


Får du nævnte sæt, så skal der ikke kodes.. Startspærren følger sættet og burde virke når delene er monteret.
Men som nævnt, så kan du muligvis bare bruge den gamle nøgle, hvis du flytter chippen fra sættet over i den gamle nøgle.
Så skal tændingslåsen jo ikke skiftes ;) Og din centrallås (fjernbetjening) burde så også fungere.

HUSK at få stelnummeret med fra donerbilen.

Det eneste som skal kodes efterfølgende, er bilradioen. Den skal indstilles til det nye stelnummer. Ellers bibber den.

Vedr. f8 så ser BSM´en ud til at fungere. Men alt er i spil, når/hvis der har været en kortslutning et sted ??
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

FLNI

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Horsens
Sv: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Svar #13 Dato: 28. Januar 2021, 23:17 »
Super

Nu har jeg lidt bedre forudsætninger for at arbejde videre med bilen.

e4

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 93
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Amok efter batteriskift? P207 stc. 1,6 120 hk
« Svar #14 Dato: 29. Januar 2021, 12:39 »
Venlig reminder, vær obs på at km-tal følger boks og bsi