Forfatter Emne: Aircon kobler ikke ind - Peugeot 207 1,6 HDI 2011  (Læst 1591 gange)

Kasper

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
Aircon kobler ikke ind - Peugeot 207 1,6 HDI 2011
« Dato: 08. Juli 2021, 13:11 »
Hej derude i sommervejret.

Tak for medlemskab i klubben.

Bagrund:
Jeg har netop købt en "ny" Peugeot 207 1,6 HDI fra 2011. Desværre virker airconditionen ikke i denne :(.

Service action:

1) Jeg har fået foretaget et aircon service, i håb om mangel på kølemiddel. Alt viste sig at være OK, med hensyn til fyldning og lækage test.
2) Mekanikeren testede AC efter påfyldningen, kompressoren koblede ind og temperaturen faldt hurtigt til 14*c, hvorefter temperaturen steg igen og det viste sig at kompressoren atter var koblet ud.
3) Jeg har testet sikringen til "Air condition blower" F11 - 40 A - Den er OK

Spørgsmål:

1) Hvor finder jeg fysisk relæet/kontrolboxen som skal trække for at aktivere koblingen i AC kompressoren og kan denne evt. byttes med et andet relæ for at se om fejlen flytter sig?

2) Jeg mistænker en dårlig forbindelse et sted, nogen forslag til hvordan jeg kan begynde min fejlsøgning, det virker ret vanskeligt for mine pølse fingre at komme til.

3) Er der evt. andre sikringer som kan havde indvirkning eller andre erfaringer med dette problem?


Alt hjælp modtages med kys hånd, vil helst udelukke så meget jeg kan før jeg giver mekanikeren go til at skifte kompressoren  :-[

AXE1

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 378
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Slagelse
Sv: Aircon kobler ikke ind - Peugeot 207 1,6 HDI 2011
« Svar #1 Dato: 08. Juli 2021, 16:39 »
Det er relæ boksen i motorrummet der styre kompressoren
Peugeot 207 RC

Kasper

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
Sv: Aircon kobler ikke ind - Peugeot 207 1,6 HDI 2011
« Svar #2 Dato: 08. Juli 2021, 19:14 »
Tak, modtaget - så de stik der sidder sammen med sikringerne i motorrummet er til diverse relæer? Men relæerne kan ikke umiddelbart skiftes individuelt så, medmindre man er skarp med en loddekolbe? Eller?

Venligst
Kasper

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Aircon kobler ikke ind - Peugeot 207 1,6 HDI 2011
« Svar #3 Dato: 08. Juli 2021, 19:23 »
Et diagram over en 207 giver ikke et entydigt svar over BSM boksen. (Sikringsboksen i motorrummet)

Et reg. nr. KAN muligvis gøre det hele mere præcist.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Kasper

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
Sv: Aircon kobler ikke ind - Peugeot 207 1,6 HDI 2011
« Svar #4 Dato: 08. Juli 2021, 22:22 »
Mange tak :)

Bilen har følgende reg nummer: BS 88 642

Update
1) Jeg har målt gennemgang og spænding på alle sikringer jeg kunne finde i motorrummet
- virker til at være OK

2) Stik i BSM boksen har været demonteret og inspiceret for ir - ser OK ud

3) Har forsøgt at resette BSI (BSM?) boksen efter følgende guide: https://www.peugeotforums.com/threads/procedure-for-battery-disconnection-the-3-minute-rule.293106/ dog fik jeg ikke en “bong” lyd efter reboot og lys tændt som de skriver den skal sige. Så sikkert ikke lykkedes med det :(.

4) Jeg kan se tryk sensoren på AC er nævnt mange steder som en almindelig fejlkilde. Det er en sensor med 3 poler

4a) Kan man på en måde simulere et tryk som er ok for kompressoren at operere med? (Jeg har allerede fået bekræftet at der er den rigtige mængde kølemiddel på og at systemet er tæt).

4b) Eller alternativt - er det muligt at skifte denne sensor mens der er tryk på anlægget (jeg så en YouTube video med et lignende setup på en 406’er tror jeg det var, hvor han forklarede der er monteret en kontraventil som muliggør udskiftning med tryk på anlægget?! - kan nogen bekræfte om dette også er tilfældet på 207?

5) jeg har også læst flere steder at folk har har problem med en temperatur sensor for ude temperatur, imidlertid viser den rigtigt i info skærmen, jeg ved dog ikke om det er den samme sensor som aircondition anlægget kigger på mht ude temperatur?

Tusind tak for jeres svar - de er meget værdsat!

Venligst
Kasper
« Senest Redigeret: 08. Juli 2021, 22:26 af Kasper »

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.498
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Aircon kobler ikke ind - Peugeot 207 1,6 HDI 2011
« Svar #5 Dato: 08. Juli 2021, 22:25 »
Spolen på koblingen kan være defekt, prøv at tage stikke af nede ved kompressoren og mål med et ohmmeter, der skal kun være få ohms modstand, prøv evt og vrik lidt med ledningen under målingen og se om det ændrer resultatet.
Spolen kan skiftes uden at tage kompressoren af bilen, og dermed uden at tappe kølemiddel af.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Kasper

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
Sv: Aircon kobler ikke ind - Peugeot 207 1,6 HDI 2011
« Svar #6 Dato: 09. Juli 2021, 09:43 »
Super - tak for svaret :)! God idé Jeg vil prøve det i næste uge hvor jeg kan få den løftet op og komme til :-)

Venligst
Kasper