Narj - klar svar, ikk'
Speederpedalen er blot en "variabel elektrisk kontakt" med en fjederpåvirkning.
Inden i pedalens elektronik kører en "glider", hvor udgangssignalet varierer afhængig af speederpedalpositionen - og dermed hvilket signal som motorstyringen modtager.
Signalet omsættes bl.a. til en åbning af gasspjældet, hvis position også registreres - når værdierne fra de to komponenter ikke stemmer overens "ved" motorstyringen ikke hvad den skal stille op; sætter en fejl og hvis fejlen er "alvorlig" jf. forprogrammeringen, går den i limp mode - du kan køre til nærmeste værksted for reduceret kraft.
Når du slukker bilen nulstilles den aktuelle fejl - du kan formentlig starte igen og opleve, at bilen nu kører perfekt.
Hvis du så kører med speederen i positioner, hvor der kommer forventede signaler, er alle glade.
Hvis du så rammer "det slidte" punkt i mere end et antal millisekunder får motorstyringen igen det forkerte signal og så har vi balladen på ny.
Det er en mulig forklaring, men ingen garanti for at det netop er din speederpedal... jeg har dog for nyligt haft samme problemstillingen på to 307'ere hhv. min hustrus og min datters bil.
Elektriske sensorer fejler ofte som i "no more function", men kan også fejle periodisk indtil fejlen bliver permanent. Bilen kan normalt godt køre med en defekt MAP-sensor, men ikke godt. Du vil opleve, at du kan have svært ved at styre gassen, at den sætter ud/ikke trækker samt dårligere motorgang under belastning.