Forfatter Emne: Bruger lidt Kølevæske.  (Læst 1839 gange)

Kenneth68

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Bruger lidt Kølevæske.
« Dato: 20. Marts 2022, 18:48 »
Hej.
Måske nogen kan hjælpe her inde.
Jeg har været ude og kigge på en peugeot 307 2,0 HDI 90 hk årgang kan jeg ikke lige huske, som en jeg kender har købt.

Den bruger lidt kølevæske, vi har muligvis fundet ud af hvor den gør det, men når man lufter køleanlægget ud oppe ved termostat huset kommer der ingen vand ud der , så jeg har mistanke til at termostaten sidder fast.

Og der er ikke vand i olien, det er tjekket.

Og fordi bilen lige havde køre en tur ca 40 km, så den var jo varm. Men undre mig over at bilen kun kom op på 70 grader på følgeren.

Men det skal siges at jeg overhovedet ikke kender noget til diesel biler hvad ang om de har en koldere arbejdes temperatur, men kan jo se at de har en åbnings temperatur på termostaten  på fra 83 til 88 grader efter hvad man kører med af termostat.

Mvh Kenneth.

Kenneth68

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Sv: Bruger lidt Kølevæske.
« Svar #1 Dato: 26. Marts 2022, 20:59 »
Hej igen.  Vi har så fundet ud af at termostaten ikke sidder fast.  Og der var ingen utæthed. Men den bruger meget kølervæske.  Men spilder og drypper ingen kølervæske nogen stedere. Så hvor bliver det af. Igen det egen diesel og jeg ved ingen ting om diesel motor.

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: Bruger lidt Kølevæske.
« Svar #2 Dato: 27. Marts 2022, 20:23 »
Prøv at tjekke om der er hvide pletter og/eller hvid røg fra udstødningen. Hvis ja, så er det nok en ny toppakning og måske et nyt topstykke der skal til.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

Kenneth68

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Sv: Bruger lidt Kølevæske.
« Svar #3 Dato: 28. Marts 2022, 20:16 »
Har skrevet i min tekst tidligere at den jo ikke blander vand og olie, så ingen hvide/ lysbrune pletter. Og ingen hvid røg.  :-\ :-\

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: Bruger lidt Kølevæske.
« Svar #4 Dato: 28. Marts 2022, 21:04 »
Den har ikke nød af blande olie og vand for at give de førnævnte symptomer. Hvis toppakning eller topstykke er revnet på et sted som ligger tæt op af forbrændingskammeret, kan kølevandet løbe direkte ind i forbrændingskammeret. Derved kan der så fremkomme hvide pletter i udstødningen samt hvid røg derfra.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Bruger lidt Kølevæske.
« Svar #5 Dato: 29. Marts 2022, 22:02 »
Du skriver i to forskellige indlæg, at den bruger "lidt" og senere "meget" kølervæske.... ???

Hvor meget er hhv. lidt og meget? er det 0,1 dl om året eller 2 liter pr. 10 km?  :)


Der er også den mulighed, at det er varmelegemet inde i bilen som er utæt, så kølervæsken løber ud under gulvtæpperne.

Er der en sødlig lugt i bilen, især når den er varm? - i så fald skal du måske løfte op i gulvtæppet og tjekke om den er fugtig derunder.

Kenneth68

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Sv: Bruger lidt Kølevæske.
« Svar #6 Dato: 11. April 2022, 19:54 »
Bilen har nu fået tryk testet køler anlægget og mister ikke tryk. Og har snakket med et peugeot værksted og de siger at den her type motor meget sjælen sprænger en toppakning. ????