Forfatter Emne: Motor Servicerens  (Læst 1578 gange)

JanHansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 21
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: FREDERIKSSUND
Motor Servicerens
« Dato: 03. Maj 2022, 15:34 »
Hej

jeg har købe en 207 1,6 Hdi 90hk som har kørt 230kkm. Jeg ved ikke hvornår der sidst er skiftet olie på den, men den bærer præg af ikke at have været serviceret korrekt. Jeg har derfor tænkt mig at give den en BellAdd service rens og derefter fylde den foreskrevne Total olie på bilen.

Men olien ser ekstrem tjæret ud så jeg overvejer følgende arbejdsgang:

     
     Skifte flammeskiver (der er fyldt med sort snask rundt om alle fire dyser)
     Køre motoren varm og tappe mest mulig olie af den
     Hælde en billig motorolie!?!? på (den skal KUN bære service rensen)
     Hælde servicerens på og lade motoren gå tomgang efter forskriften
     Tappe det tynde sjask af
     Skifte oliefilter
     Skifte bundkaret ud til en type med flad bund
     Fjerne sien i føderøret/banjobolten til turboen
     Rense EGR ventilen
     Montere nyt brændstoffilter
     
Udføres i nævnte rækkefølge og bilen skal IKKE ud og køre imellem arbejdsgangene

Spørgsmålene er om det er en god plan? Kan jeg bruge en billig olie til at bære service rensen? Har jeg glemt noget vigtigt?
Det med at tappe olien af og bruge en ny, billig olie til service rensen, er for at undgå at der bæres forme meget skidt rundt i systemet. men det er måske unødvendigt??



AXE1

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 378
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Slagelse
Sv: Motor Servicerens
« Svar #1 Dato: 07. Maj 2022, 08:20 »
Jeg syntes at det lyder som en god plan, jeg kunne have gjort det samme, hvis det var mig der havde købt en bil uden service historik. (Har været mekaniker i over 30 år)
Peugeot 207 RC

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.500
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Motor Servicerens
« Svar #2 Dato: 07. Maj 2022, 10:09 »
En ting jeg bestemt ikke ville ofre penge på er et nyt bundkar, det er utrolig nemt at trække afløbet ud på det gamle, og du er fri for at skulle få et nyt uoriginalt bundkar til at blive tæt. jeg har drejet en skive af aluminium med den ønskede facon, men skulle man være så uheldig ikke at have en drejebænk, kan man lave en lignende facon i et stykke træ elle andet. Gevindet i bundproppen er M10x1,25 man kan købe sådan en bolt hos thansen til 19,95 Varenummer 99161541041 (almindelige M10 bolte har en stigning på 1,5mm)
Første gang jeg brugte værktøjet troede jeg ikke der skete noget, så let gik det med at trække bulen nedad.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

JanHansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 21
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: FREDERIKSSUND
Sv: Motor Servicerens
« Svar #3 Dato: 07. Maj 2022, 18:00 »
Tak for de fine svar AXE1 og Holt

Jeg holder mig til planen, men vil prøve at gøre som Holt beskriver med at trække bundkaret ned. Hvis det lykkes, er der sparet ca. 500 kr. og en del arbejde. Hvis ikke er det jo bare at skifte det som jo ellers var planen.

Så nu ved jeg hvad jeg skal bruge Søndagen til😉