Forfatter Emne: 206, skivebremser bag  (Læst 2083 gange)

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
206, skivebremser bag
« Dato: 03. Marts 2023, 21:45 »
Hej

Jeg har en udfordring med sønnikes 206'er fra 2001, nærmere bestemt bagbremserne (skivebremser).

Håndbremsen kan ikke holde bilen, men bremser perfekt med fod-/hydraulisk bremse.

Der er nye calipre (udskiftet pga. den manglende funktion af håndbremse og calipre ikke koster alverden), nye håndbremsekabler, nye skiver og klodser.

"Hak i stempel" står korrekt ud fra bremseklodsens "hak". Alt kører frit og er lækkert :D

Håndbremsekabel løsnet, stempler kørt retur, "hak" i stempel står korrekt ud for bremseklods, calipre pumpet op med fodbremse, håndbremsekabler justeret op.
Der er ganske ringe håndbremseeffekt, men bremser helt lige med fodbremse, testet på bremseprøvestand.

Org. dok. gennemgået - alt er lige efter bogen. men hvad fan... gør jeg galt? :think:


Når jeg parkerer på skråning med underlag af grus kan bilen trille, men når hjulene så har kørt et par omgange, så blokerer venstre baghjul/bremser så meget, at hjulet trækkes gennem gruset - det sker ikke i højre side.

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.052
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
Sv: 206, skivebremser bag
« Svar #1 Dato: 03. Marts 2023, 22:36 »
Hej.
Husker du at skrue stemplerne ud så klodserog kaiibre lige nøjagtig kan skubbes ind over skiven.

Hvis du pumper stemplerne på plads har du problemet..
mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: 206, skivebremser bag
« Svar #2 Dato: 04. Marts 2023, 00:09 »
Tak for dine input, der er modtaget med stor glæde  :)

Skrue stemplerne ud? - det har jeg aldrig hørt om og det er da heller ikke sådan det foreskrives i org. dok. - der skal man pumpe ikke mindre end 40 gange på pedalen efter stemplerne har været trykket ind :-)

Caliper kan ikke skubbes ind over skiven, og slet ikke med klodserne i. Det er bremserør, ikke bremseslanger (eller kombi som på 307). Hvis jeg skal gøre som du skriver, så kommer jeg uden tvivl til at deformere bremserøret ret voldsomt.

Hvilken årgang har du i tankerne - det er en af de første årgange.

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.052
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
Sv: 206, skivebremser bag
« Svar #3 Dato: 05. Marts 2023, 07:20 »
Hej.
Det gælder for alle biler hvor stemplerne skrues ind og ud.
Den type kalibre kan ikke presses tilbage. men skal skrues.

det gælder for langt de fleste kalibre med håndbremse.

Foran er det fint at pumpe.

Om det er efter diverse anbefalinger vides ikke … men det virker…

mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: 206, skivebremser bag
« Svar #4 Dato: 05. Marts 2023, 21:50 »
Takker for de mange gode input.

Jeg ved godt, at stemplerne på en caliper med håndbremse ikke kan trykkes ind, men skal skrues ind. Jeg gengav blot org. Peugeot anvisning, der så dog ikke kan lade sig gøre i praksis  :)

At skrue stemplerne ind er jo helt normalt, men de bør "klikke" ud, når den hydrauliske bremse aktiveres, altså når stemplet forinden er drejet korrekt... det plejer at virke fint, bare ikke på sådan et par Bendix calipre, åbenbart  ???  :)

Men de mange gode input skulle selvfølgelig afprøves, og jeg har nu drejet stemplerne ud manuelt, men det ændrer faktisk ikke det store, men er MÅSKE blevet en anelse bedre - eller også vil jeg bare gerne tro det  ;)
Når jeg skruer stemplet ud jf. anvisningerne fra herinde, kan jeg vælge om der er lidt "rasleslør" for klodsen eller at jeg næsten skal slå klodsen i. Sidstenævnte "model" blev valgt - med håndbremsearme helt retur og slækkede håndbremsekabler forinden.

Dernæst har jeg haft gummibælgen/støvhætten på bagsiden af caliperen demonteret for at se funktionen i aktion. Når håndbremsearmen står 90° på cailiperen kan håndbremsearmen reelt ikke give mere tryk på stemplet, altså er der mekanisk en begrænsning i vandringen.

Når det hele er samlet meget stramt og håndbremsen så justeres op er alt fint. Så snart såvel den hydrauliske del som håndbremsen har været aktiveret nogle gange, er balladen der igen og håndbremsen bliver knap så skarp på ny - og håndbremsearmen på caliperen returnerer ikke helt (igen).
Når dette sker, er det som om håndbremsearmen på caliperen har rykket sig og fra at stramme fint til, står håndbremsearmen på den ene caliper nu sådan, at hvis håndbremsen trækkes så meget man kan, står håndbremsearmen på den ene caliper ca. 45°-60° i forhold til caliperen (rettet let bagud), men på den anden caliper er det nu igen som om håndbremsen ikke tager ordentlig fat og nu igen trækkes mere end vinkelret på caliperen, altså let ud over sin mekaniske begrænsning.... hmmmmm, det er sgu lidt svært at forklare  8)

Jeg mistænker, at caliperen må have en defekt i "inderdelen".
Man kan da også få et rep.sæt med netop "inderdelen" inkluderet, altså den del der reelt burde klikke med ud, når bremseklodserne bliver slidt og der dermed skal kompenseres herfor.
Hvis ikke der var dette mekaniske kompensationssystem, ville man jo skulle justere håndbremsen, så snart der var en smule slid på klodserne.
Dette system modsvarer det "selvjusteringssystem" man ser på tromlebremser - og som på rigtig mange biler ikke fungerer  ;D

Jeg har haft masser af calipre adskilt gennem årene, men aldrig netop denne calipertype. På nogen typer har den "tromle" som ligger inde i stemplet nogle "hakker og modhager" som man "by-pass'er", når stemplet drejes... og når stemplet så stilles korrekt, vil dette "klikke ud". Jeg kender ikke konstuktionen af denne caliper, men den må være strikket lidt anderledes sammen.

Nå, nok om det for lige nu - tak for jeres indmeldinger... og jeg er absolut modtagelig for flere gode ideer.
« Senest Redigeret: 05. Marts 2023, 22:10 af SR »

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: 206, skivebremser bag
« Svar #5 Dato: 05. Marts 2023, 22:53 »
Nå, jeg kan se andre steder på nettet, at jeg ikke er den første som har stået med den udfordring: https://www.peugeotforums.com/threads/handbrake-not-working.272106/

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: 206, skivebremser bag
« Svar #6 Dato: 06. Marts 2023, 11:26 »
Som nævnt i telefonen, så SKAL begge arme på calibrene returnere helt tilbage, når håndbremsen er sluppet.

Ellers vil du med sikkerhed få forskellig bremseevne på håndbremsen.

Mulig årsag: Enten defekt calibre (den indbygget returfjeder ) og/eller "trægt" håndbremse kabel. ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: 206, skivebremser bag
« Svar #7 Dato: 06. Marts 2023, 21:32 »
Tak Mikael.

Alt kører fint, inkl. kabler.


Jeg gjorde det sådan set på helt sædvanligvis vis - og helt i tråd som vi talte om.

Til brug for andre i lignende situation - anbefalet procedure herindefra, samlet i punktopstilling:

"Metode 1":
1. Slæk håndbremsekabler helt
2. Skru stempler i bund
3. Drej håndbremsearme helt retur
4. Skru stempler ud, så bremseklodser kun lige kan komme i (slids i stempel skal matche "knop" i bremseklods)
5. Træd (relativt hårdt) på bremsepedalen mange gange, gerne med motor startet
6. Juster håndbremse til ønsket/foreskrevne antal klik

Normalt fungerer denne fremgangsmåde - "metode 2":
1. Slæk håndbremsekabler helt
2. Skru stempler i caliperen i bund
3. Drej stempel i caliper så slids er vinkelret på caliperen (skal matche "knop" i bremseklods)
3. Drej håndbremsearme helt retur
4. Træd på bremsepedalen mange gange, gerne med motor startet, (træd godt på bremsepedalen)
5. Juster håndbremse
6. Træd på fodbremse og aktiver dernæst håndbremse mens fodbremse er aktiveret (mhp. at få klikket justeringsmekanisme i caliper til optimal justering af håndbremsen)

De to "metoder" er jo sådan set næsten identiske, men ved den herindefra anbefalede fremgangsmåde skrues stemplerne ud manuelt.

I relation til den udfordring jeg står med, tænker jeg, at "tromlen" i den ene caliper ikke fungerer optimalt, altså at selvjusteringsmekanismen inde i stemplets "tromle" er defekt.
« Senest Redigeret: 06. Marts 2023, 21:34 af SR »