Foran din køler sidder kondenseren til dit AC anlæg, væsken i anlægget er i dampform når den kommer fra kompressoren (placeret nederst i højre front på motoren) samtidig er gassen meget varm, og skal køles ned og blive til væske inden den ankommer til fordamperen inde i bilens varmeapparat. For at give den bedst mulige nedkøling til kondenseren, starter din motorblæser derfor sammen med AC anlægget.
For lige at færdiggøre kredsløbet. Inde i fordamperen sidder en dyse hvor væsken sprayer igennem og fordamper på grund af det pludselige tryktab, fordampning kræver varme der tages fra den passerende luft i bilens varmeapparat og kabinen bliver hermed nedkølet. Dampen bliver herefter ført tilbage til kompressoren og kredsløbet er hermed sluttet.
Væsken i et AC anlæg koger omkring -30 grader i fri luft, men under de forskellige tryk og temperaturer der er i anlægget, kan man styre præcist hvornår den er flydende og fordampet.
Holt
På billedet nedenunder er 1 kondenseren i fronten af bilen, 2 dysen ved indgangen til bilens fordamper, 3 fordamperen, 4 kompressoren.