Forfatter Emne: blæser / ac  (Læst 1098 gange)

Ford

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Helsinge
blæser / ac
« Dato: 01. Juli 2023, 19:28 »
Hvorfor starter motorblæseren ved kold motor når man tænder for ac

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.533
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: blæser / ac
« Svar #1 Dato: 02. Juli 2023, 10:09 »
Foran din køler sidder kondenseren til dit AC anlæg, væsken i anlægget er i dampform når den kommer fra kompressoren (placeret nederst i højre front på motoren) samtidig er gassen meget varm, og skal køles ned og blive til væske inden den ankommer til fordamperen inde i bilens varmeapparat. For at give den bedst mulige nedkøling til kondenseren, starter din motorblæser derfor sammen med AC anlægget.
For lige at færdiggøre kredsløbet. Inde i fordamperen sidder en dyse hvor væsken sprayer igennem og fordamper på grund af det pludselige tryktab, fordampning kræver varme der tages fra den passerende luft i bilens varmeapparat og kabinen bliver hermed nedkølet. Dampen bliver herefter ført tilbage til kompressoren og kredsløbet er hermed sluttet.
Væsken i et AC anlæg koger omkring -30 grader i fri luft, men under de forskellige tryk og temperaturer der er i anlægget, kan man styre præcist hvornår den er flydende og fordampet.


Holt
På billedet nedenunder er 1 kondenseren i fronten af bilen, 2 dysen ved indgangen til bilens fordamper, 3 fordamperen, 4 kompressoren.
« Senest Redigeret: 02. Juli 2023, 10:13 af Holt »
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html