Forfatter Emne: Speederpedal - 307  (Læst 1374 gange)

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Speederpedal - 307
« Dato: 25. August 2023, 14:36 »

Jeg er kommet i den situation, at jeg skal have en ny speederpedal til en 307... Diagbox melder om permanent fejl "coherence between butterfly.... and speeder". Jeg har haft fejlen på andre af vores 307'ere og der var det speederpedalen der fejlede, så mon ikke det er en gentagelse.

Den speederpedal som passer til bilen har OE-nummer 1601R2, men det er ikke umiddelbart til at fremskaffe. Dette OE-nummer kan ej heller genfindes på Autodoc.


Nu er spørgsmålet om man kan tage en anden model speederpedal, idet er en 5-6 forskellige typer, når man lige slår bilen op.

En model er med fartpilot, men umiddelbart uden fartbegrænser - sidstnævnte funktion lever jeg fint uden.

Nogen der har erfaring med at sætte et alternativ på bilen? - den jeg tænker på har OE-krydsnr. 1601T7 - aka Bosch: 0280 755 081

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.053
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
Sv: Speederpedal - 307
« Svar #1 Dato: 25. August 2023, 18:12 »
reg eller stelnummer …
vil hjælpe mig, hvis jeg skal hjælpe dig ;-)
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Speederpedal - 307
« Svar #2 Dato: 25. August 2023, 19:19 »
Det får du her: VF33HRFJC84360831

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Speederpedal - 307
« Svar #3 Dato: 25. August 2023, 19:21 »
Jeg har fundet ud af følgende numre, der alle skulle pege på samme vare:

A. 1601R2
B. 0280755046
C. 9657395877


SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Speederpedal - 307
« Svar #4 Dato: 25. August 2023, 21:03 »
Hej igen

Det er lykkedes mig at finde en ny pedal hos Peugeot via deres franske hjemmeside, hvor de sælger "genoptrykt" af gamle reservedele. Nu skal man jo passe på med at glæde sig for tidligt med de franskmænd, men hvis ellers alt spiller, så skulle jeg gerne med eksprespost modtage den sidste pedal som var på lager :-)

Tak for fremstrakt hånd om hjælp - meget værdsat! Jeg håber ikke, at det bliver nødvendigt.

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.053
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
Sv: Speederpedal - 307
« Svar #5 Dato: 26. August 2023, 10:04 »
super  :)
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Speederpedal - 307
« Svar #6 Dato: 29. August 2023, 21:52 »
Hej igen

Hmmmm, nu har vist brug for gode ideer til næste step.

Speederpedalen kom hjem, blev monteret, bilen startet og den kørte perfekt. Så langt så godt. Så tog jeg tændingen og startede igen, hvorefter hele balladen gentog sig med "Engine management system faulty" samt, når fartpiloten er tændt, "Speed control system faulty". Bilen kan ikke tage gassen. Hvis jeg holder gassen konstant, ved enhver pedalposition svinger motoromdrejningerne op og ned.

Med diagbox kan jeg udlæse P1160 - Coherence butterfly valve and 1 wire/pressure.

Med aktuatortest kan jeg aktivere gasspjældet og det reagerer lystigt mellem yderpunkterne, altså fuld bevægelse. Der er ingen tegn på slidtage eller døde punkter, hvis jeg drejer spjældet med hænderne. Når tændingen er tilsluttet låser gasspjældet som det skal.

Når jeg starter motoren, kan jeg se at gasspjældet lige vipper en anelse. Med tænding på går spjældet til 5,2 grader og hvis jeg trykker på det med fingerne går det til godt 6 grader. Der er således en eller anden form for reaktion og kontakt med motorstyringen.

Med parametermåling har jeg udlæst speeder signal, der ser perfekt ud (forventeligt :-) )

Alle signaler, herunder temperatursensorer, MAP-sensor, lambdasonder mv. ser korrekte ud.

Ledninger er gået efter i motorrum, stik til motorstyring har fået kontaktrens...

Når jeg starter motoren går den efter få sekunder i limp mode, hvorefter gasspjældet ikke reagerer på speederændringer. Hvis jeg tager stikket til motorspjældet opfører motoren sig præcist på samme måde som med stikket monteret.

Umiddelbart går mine tanker mod, at det enten må være gasspjældet som med en periodisk fejl (slidtage)? er årsag til fejlkoden og at den går i "limp mode" og sætter fejlkoden P1160 - eller også må det være motorstyringen den er gal med... Motorstyringen synes dog mindre sandsynlig, idet aktivering af gasspjæld er muligt med "aktuatortest", selv når bilen principielt er gået i limp mode.

Hvad overser jeg? - nogen gode ideer til videre fejlsøgning?

Det er en 2006 2,0 benzin (EW10A)
« Senest Redigeret: 29. August 2023, 22:05 af SR »

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.504
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Speederpedal - 307
« Svar #7 Dato: 29. August 2023, 22:08 »
Du skriver bilen har fartpilot, men ikke fartbegrænser hvilket siger mig den ikke er født med fartpiloten. Er fartpiloten en eftermonteret styring der er tilsluttet speederpedalen, eller er det den originale der er blevet kodet? Hvis det er det første, har jeg set sådan en der havde en fejl der gav lignende symptomer.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Speederpedal - 307
« Svar #8 Dato: 29. August 2023, 22:47 »
Den er en original stilk og der er ikke tegn på noget eftermonteret grej. Det er 2,0 SW, der vist hed Griffe - med lædersæder, hvid instrumentbaggrund, glastag mv. så umiddelbart burde den havde det hele og alt være standard. Det kan jo være tilfældigt med sammenfald med ændring på stilkens indstilling (CC eller fartbegrænser) - den melder fejl med speeder control system faulty, hvis jeg drejer den over på Cruise Control.

Bilen har kørt uden indgreb i noget de sidste miondst 100.000 km som er den kendte historik på bilen. Den fik skiftet speederpedal for ca. 10 år siden af tidligere ejer som vi kender. Den havde den gang samme symptomer som nu.

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Speederpedal - 307
« Svar #9 Dato: 29. August 2023, 22:48 »
Tilføjelse:

Hvis man sætter nyt motorspjæld på, skal man ifølge hjemmesiden opdatere software. Nogen der ved hvad der ligger i det? - jeg undrer mig over, hvis ikke det blot er at sætte det til og så køre indlæringsproceduren via Diagbox.

Min tanke var at tage motorspjældet fra min egen og prøve det af (har samme modelnummer påtryk), men hvis der skal gøre noget andet, er det måske en dårlig ide.
Det er jo ikke rigtig fejlsøgning, men hvis det er en periodisk fejl, der får den til at gå i limp mode, vil jeg måske ikke kunne fange fejlen, når den allerede er gået i limp mode. Alternativt kan "noget andet" måske få den til at gå i limp mode?


https://www.bildeleshop.dk/vdo/1736717
« Senest Redigeret: 30. August 2023, 06:48 af SR »

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.504
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Speederpedal - 307
« Svar #10 Dato: 30. August 2023, 16:18 »
Jeg har engang skiftet spjældhus på den gamle 2.0 (med sølvgrå dæksel over motoren) der mindes jeg ikke at have testeren på til noget som helst.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Speederpedal - 307
« Svar #11 Dato: 30. August 2023, 17:05 »
Tak skal du ha' K.  ;)

Nå, jeg er kommet lidt videre. Bilen kørte perfekt kold. Blot for at udlukke muligheden udskiftede jeg temp. føleren, vel vidende, at den næppe ville kunne sætte P1160/forårsage fejlen.

Jeg varmede motorspjæld op med en varmepistol og startede bilen, umiddelbart igen problemer. Det samme med motorstyringen - ingen pludselige fejl.

Nu har jeg så konstateret, at jeg med varm motor/komponenter kan fremprovokere fejlen. Hvis jeg starter bilen og laver lidt speedergymnastik imens vises "Engine management system faulty", men motoren går ikke i nødprogram. Hvis jeg starter motoren uden at røre speederen, går det få sekunder før den går i nødprogram - og tekst i display vises samt orange trekant med udråbstegn kommer frem i speedometeret.

Pt. ligger motorstyringen i køleskab og jeg afventer nedkøling :-) Hvis ikke det ændrer noget, må det være butterflyventilen, hvilket jeg nu også hælder mest til.

Sikke en drillepind, den gamle bil  ;D

Input til fejlsøgning modtages fortsat med kyshånd.

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Speederpedal - 307
« Svar #12 Dato: 30. August 2023, 23:49 »
Spøjs fejlmønster, men godt for de små grå  :D

Opvarmning hhv. afkøling af motorstyreboks var et blindspor, men det er nu lykkedes at finde en måde at fremprovokere fejlen på. Ledetråden med perfekt kørsel med kold bil synes således at være tilfældigt.

Det kan også konkluderes at motorspjæld ikke fejler noget og mistanke derom var et fejlskud. Ved at ombytte motorspjæld fra søsterbil kunne jeg konstatere, at fejlen fortsat kan fremprovokeres - med det "nye" spjæld.
Der synes ikke at være behov for roden med software ved den ombytningsøvelse, men der er i Diagbox en procedure som måske bør følges, hvis man sætter et andet spjæld på. Diagbox skriver, at der ikke kan lagres fejlkoder korrekt, hvis ikke man har kørt proceduren (nok ikke helt ordret, men meningen er god nok).

Ved også at lytte til søsterbilen synes problembilen umiddelbart at suge falsk luft, uden at jeg dog lige kunne finde det i den tilrådeværende tid i dag...  faktisk er lyden af falsk sug markant, når der nu var en referencebil at lytte til også.

Jeg kan endda fremprovokere samme fejl på søsterbilen ved at tage oliesugeslangen af fra ventildækslet.
Fejlkoden der sættes kan lede en på afveje, om end man jo kan sige, at fejlkoden også pegede i rette retning, mod indsugningen.

Nu er jeg da ved få inddæmmet problemstillingen - mangler en røgmaskine eller noget brændbart spray ;D

Ja, det ville jo være nemt, som mange tror, at man tilslutter en tester og ud kommer en liste med defekte komponenter, der blot skal lægges i kurv og efterfølgende monteres  ;D

Giver en update når jeg får tid til at rode mere med dyret. Det kan måske spare andre tid ved en tilsvarende fejl.

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.504
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Speederpedal - 307
« Svar #13 Dato: 31. August 2023, 17:13 »
Ja, det ville jo være nemt, som mange tror, at man tilslutter en tester og ud kommer en liste med defekte komponenter, der blot skal lægges i kurv og efterfølgende monteres  ;D

Jeg har da ellers indtryk det er sådan mange værksteder "fejlfinder" på, men de skal selvfølgelig heller ikke betale gildet selv.

Bremserens er glimrende til at finde utætheder hvor den kan trække falsk luft.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Speederpedal - 307
« Svar #14 Dato: 31. August 2023, 23:00 »
Ja - og jeg faldt jo sådan set også selv i, dog baseret på erfaringer med netop de symptomer og fejlmeddelelse - og fejlretning på andre 307'ere. Speederpedalen var/er jo en kendt fejlkilde på 307 og har været et stor indtægtskilde for Peugeot m.fl....

Nå, jeg var lige ud og kigge lidt på bilen - og jeg fandt en "røgmaskine" - særdeles effektivt. Bremserens/brandbar væske er også fint. Det kommer vist lidt an på hvilken type bremserens man har, altså i forhold til tændvilligheden.

Med røgmaskinen konstaterede jeg at der kom røg ud på bagsiden af forreste ventildæksel, hvor der er et lille hul ved PCV-ventilen. Jeg tog dækslet af - hold da op med skidt og møj. Fik gravet det hele fri og lagt det i ultralydskarret - og efterfølgende samlet på ny. Med den mængde koks og skidt der var, kan PCV-ventilen næppe fungere. Der synes dog ikke at være undertryk ved oliepinden, så umiddelbart burde PCV-ventilen virke.

Der er ingen utætheder i indsugningsmanifold mv. så lyden af falsk luft kunne ikke lokaliseres.

Lige da jeg startede motoren på ny, begyndte den med et nyt symptom - rullede tomgang, uden berøring af speeder. Svingede mellem ca. 1200 og 1600 rpm. Det kan normalt afhjælpes med initalisering af gasspjældet, men en del af den procedure indbefatter opvarmning af motor til blæseren går i gang - og så langt nåede den ikke, før den gik i limp mode igen.
Til gengæld ruller den nu ikke længere i tomgang ;D

Derimod sætter den nu også P0329 - bankesensor, permanent fejl - og fortsat P1160.

Det er jo lidt irriterende, at jeg med live data ikke kan se nogen sensorer som fejler - eller måske bare ikke har kigget godt nok  ???
Bankesensoren tænker jeg ikke er årsagen - det burde umiddelt give andre symptomer og ikke være årsag til P1160.

P1160 i kombination med P1161 kan vist ofte indikere MAP-sensor, men P1160 alene, der jo peger på speeder/gasspjæld, kan jeg ikke lige regne ud hvad der kan være årsagen.

Nå, må se om jeg kan finde tid i weekenden til at få kigget mere på dyret.
« Senest Redigeret: 31. August 2023, 23:59 af SR »