Forfatter Emne: Hjælp? Engine management fault  (Læst 367 gange)

Fynbo94

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ringe
Hjælp? Engine management fault
« Dato: 08. December 2024, 19:21 »
Hej alle!
Jeg søger lidt hjælp eller mulige råd.
Ikke sikker på om det er det rette sted at skrive så på forhånd, undskyld.

Jeg har en peugeot 207 1.6 thp 156, årgang 2010 har kørt 140k km
For en måneds tid siden begyndte bilen at gå i limp mode, som jeg har fundet ud af det heder
Og moter lampen tændte. Først var det system polution fault..
Fik læst fejl koden ud, skiftet speeder pedal og alt kørte godt igen.
2 dage sener kom den så med Engine management system fault og gik i limp mode.
Fik her skiftet til orginal blow off ventil, da der ikke sad en orginal på og den sagde noget med 'to rich fuel mixtuer/airflow' og fik læst fejl koden ud, igen problemer og kørte godt igen.
2dage sener.. kom det igen med samme fejl. Fik renset indsugning (tror jeg nok det var)
Da min mekaniker kunne se at nogle af de fejl koder den kom med tydet på for meget sod eller tilstopning i blokken/motoren?

Jeg har efter hånden smidt en pæn sjat penge efter problemet og står nu og skal betale godt 10.000kr for at få det renset.. hvis det altså er det der problemet?
Jeg er ikke mekaniker og har ikke voldsomt meget forstand på biler. Har læst en del om disse fejl koder men virker lidt som en jungle af muligheder for fejlen.

Spørgsmålet er nok mest om DET kan være sod/tilstopning i 'blokken' som mekanikeren siger som melder fejlen?

Bilen fejler ellers ikke noget, fin stand og køre pisse godt.. når problemet ikke er der.

Der går Ca. 2dage hvergang jeg får udkast fejl koden så kommer den igen og går limp mode.

Bonus info: første gang jeg mærkede den gik limp mode, gjorde den det i måske 2-10min afgangen for den skiftet lidt mellem normal kørsel og limp mode også tændte motor lampen og den blev i limp mode til fejlkoden blev læst ud. Efter at indsugning blev renset, har limp mode ikke været lige så slem men stadig ikke godt..

Her hvad mekanikeren har lavet og skrevet:

Motor fejl - fejl udlæst - p2178, P2191, P0172 og P0132

Tænderør taget op og ventiler kigget efter, var meget sodet -

indsugnings rens med kemikalier udført. der skal nok mere til.

Stik købt hjem og skiftet som var brændt.

Ventil på turbo skiftet.

Vand påfyldt.

Fejl på blandings forhold - lamdasonde regulere ikke ordenligt.

Lamdasonde testet og skiftet.

Trækker ikke ordenligt - fejl læst ud - fejl på speeder pedal.

Speeder pedal skiftet.


« Senest Redigeret: 08. December 2024, 19:56 af Fynbo94 »

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 583
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #1 Dato: 09. December 2024, 15:23 »
Er knastkæden tjekket?
Det er en sart motor - når kæden strækker sig går motoren ujævnt og brænder urent (soder)

VH
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

Fynbo94

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ringe
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #2 Dato: 10. December 2024, 11:25 »
Mener den blev skiftet for et års tid siden men ville man ikke kunne mærke det hvis den er ude takt?
For altså, lige så snart fejlkoden er læst ud kørende den som den skal uden problemer i Ca. 2dage hvor efter fejlen melder sig igen og går limp mode.
Men for den lige tjekket for en sikkerheds skyld
« Senest Redigeret: 10. December 2024, 16:41 af Fynbo94 »

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.535
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #3 Dato: 10. December 2024, 17:33 »
Jeg ville også starte med kæden, bare af med ventildækslet, dreje motoren på mærker og isætte låseværktøj i svinghjulet, så er der et par flader på knastakslerne der skal ligge parallel med ventildækslets pakflade. Min kones forrige bil havde 174 hk udgaven, den kom også med fejl der ikke umiddelbart stemte overens med kæden, men den nævnte test afslørede at begge knaster var næsten 10 grader bagud. Jeg skiftede kæden og fejlene forsvandt. Din motor er også ved at nå en alder hvor du skal overveje at skifte tændspolerne, konens nye bil med THP200 motoren har kørt omkring 150.000 og da den anden tændspole gik sig en tur, skiftede jeg alle, det havde jeg også gjort på den forrige.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Fynbo94

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ringe
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #4 Dato: 11. December 2024, 13:28 »
Det lyder meget nemt men hvor lang tid eller ved du Ca. Hvad omkostninger er på det?

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.535
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #5 Dato: 11. December 2024, 19:08 »
Det er lidt svært at svare på, jeg holder ikke øje med uret når jeg laver det, men jeg vil tro et værksted vil tage et par timer om at lave testen , hvis kæden så skal skiftes, tror jeg et værksted tager en dags tid om det. Når jeg går herhjemme,, tager jeg normalt god tid til det, og laver andre småting jeg kommer forbi samtidig som rens af ventilerne til knastforstillingen.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Fynbo94

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ringe
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #6 Dato: 12. December 2024, 10:15 »
Fair nok og mange tak for svar
Nu ved jeg ikke så meget om biler men er der en guide eller dybere forklaring på det som du skriver om med 'kæden/knastkæde' hvor jeg ikke 100% sikker på om det selve kæden som kan strikke sig eller om det er i selve motoren med timing af 2 stænger som jeg ikke hvad heder  ;D som man kan tjekke om de parlel med hinanden?

Det eneste jeg lige har kunne finde omkring det, tror jeg, er der her?:
https://m.youtube.com/watch?v=cAaUN-4S818

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 191
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #7 Dato: 12. December 2024, 14:20 »
Kæden er lavet af metal, med samme opbygning som en cykelkæde. Den slides derfor med tiden, og dette slid gør at den bliver længere. Dette slid bliver optaget af en anordning som holder kæden stram. På et tidspunkt, så er kæden så slidt at strammeren ikke længere kan optage slidet. Der kan så fremkommen en raslende lyd fra mororen, samt en ujævn motorgang.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011