Forfatter Emne: ESP lampe og P1337 - periodisk  (Læst 1352 gange)

Ptollose

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Tølløses
ESP lampe og P1337 - periodisk
« Dato: 02. Juni 2025, 12:42 »
Jeg har en PEUGEOT 206 plus 1.4 i (73Hk) fra 2011 med KFT motor.
Den kan være lidt svær at starte, men får den lidt speeder går den fint efter 30 sek. Når den bliver varm og skal køre bykørsel tænder først ESP lampen og efterfølgende gul lampe med fejlkode P1337. Jeg har skiftet tændspole, tændrør, luftfilter, renset og tjekket modtand på indsprøjtningsdyserne, skiftet krumtapsensor og renset MAP-sensoren. Hjælper stadig ikke.
Kompression målt og OK. Motoren går dårligt når fejlen kommer - 3 cyl?
Det kan jo være en ledning med dårlig forbindelse, men burde fejlen så først komme når den bliver gennemvarm?
Overvejer om det kan være benzinpumpen og/eller benzinfilteret, men kan simpelthen ikke finde filteret.
Nogen gode råd?
« Senest Redigeret: 02. Juni 2025, 13:52 af Ptollose »

Ptollose

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Tølløses
Sv: EHS lampe og P1337 - periodisk
« Svar #1 Dato: 02. Juni 2025, 12:45 »
...eller er der nogen der kender en super god 206-mekaniker på Vestsjælland (omkring Holbæk)

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 225
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: EHS lampe og P1337 - periodisk
« Svar #2 Dato: 02. Juni 2025, 13:08 »
EHS lampe lyser? Hvad er EHS for noget? Det har jeg aldrig hørt om før.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

Ptollose

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Tølløses
Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Svar #3 Dato: 02. Juni 2025, 13:40 »
Sorry - mente ESP. Netop rettet.

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 416
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Svar #4 Dato: 02. Juni 2025, 13:54 »
ESP: Det er typisk en fejl ved/med en ABS-sensor, der udløser fejl på ESP.
Computeren får formentlig et forkert signal - eller mangler et signal, fra sensoren. Det kan være i lejet (abs-ring), udvendig ABS-ring (det er der nok ikke på så "ny" en bil), skidt mellem leje og sensor, dårlige forbindelser etc.

Den anden fejl er relateret til en tændspole. Selvom de er udskiftet, kan der jo godt være en defekt.
Med en tester kan du se, hvilket spole der fejler. Prøv at bytte den rundt med en af de andre - og se om problemet flytter med. Det kan også være et defekt tændrør - samme øvelse som ved tændspole.


Ptollose

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Tølløses
Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Svar #5 Dato: 03. Juni 2025, 13:07 »
Kære SR - mange tak for dit svar.
ESP fejlen har her sammenhæng med at bilen går i tændingsfejl (kører på 3 cylindre). ESP lyser først og man kan mærke at bilen går dårligt og ca 10 sek efter lyser motor fejl lampen med fejl P1337 (misfire cylinder 1). Så det er ikke to uafhængige fejl.

Der er ikke seperat tændspole til hver cylinder. Der er én enhed med fire spoler integreret i. Så jeg kan ikke bare bytte om. Den er helt ny og i god kvalitet.
Samme med tændrørene. Helt nye og i god kvalitet.

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 225
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Svar #6 Dato: 03. Juni 2025, 13:33 »
Måske et ledningsbrud eller dårlig stikforbindelse på cyl 1.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 416
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Svar #7 Dato: 03. Juni 2025, 22:52 »
Kære SR - mange tak for dit svar.
ESP fejlen har her sammenhæng med at bilen går i tændingsfejl (kører på 3 cylindre). ESP lyser først og man kan mærke at bilen går dårligt og ca 10 sek efter lyser motor fejl lampen med fejl P1337 (misfire cylinder 1). Så det er ikke to uafhængige fejl.

Der er ikke seperat tændspole til hver cylinder. Der er én enhed med fire spoler integreret i. Så jeg kan ikke bare bytte om. Den er helt ny og i god kvalitet.
Samme med tændrørene. Helt nye og i god kvalitet.

Der kan jo forekomme fejl på nye dele, men hvis du har sat ny tændingsbro på pga. fejlene, er det nok ikke en fejlmulighed.

Så skal du måske søge efter fælles forbindelser, hvilket kræver et ledningsdiagram.

Har du tjekket forsyninger til styrebokse?

Kan du fremprovokere fejlene?

Har du prøvet at måle spændingsfald mellem batteripoler og styreboks tilslutninger (husk at der skal være forbrug på, når du måler), altså plus til plus hhv. stel til stel.
 Se på YouTube, evt. Voltage drop.... South Main Auto, Pine Hollow Autodiagnostics, Scannerdanner og lignende.

Det kunne være en dårlig stel.... når forbindelsen bliver varm mistes den. Her kan spændingsfaldsmåling være god.... når den er kølet af, bliver den god igen.
Det samme kan man se ved en dårlig lodning.



Ptollose

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Tølløses
Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Svar #8 Dato: 04. Juni 2025, 13:19 »
Hej SR og John Høj - tak igen  :)

Når fejlen er på, har jeg forsøgt at skubbe/klemme alle ledninger og stik - uden resultat.
Ledningsbrud og stikforbindelse? Hvordan kan jeg ellers tjekke det?
Fejlen kan også fremprovokeres under kold start - hvis jeg ikke giver den en smule lidt speeder på de første omdrejninger (2-3 sek) går den på 3 cyl og tændingsfejl.

Forsyninger til styrebokse?: Vil jeg prøve...men styrebokse?? hvilke og hvor? der er jo sikringer/relæ boksen, men tænker ikke jeg får meget ud af det. Har kigget din youtube-ref.
Lidt på udebane. Jeg er jo bare almindelig bilejer :-)

Ville ønske der var en god mekaniker med erfaring i dette, der kunne gå bilen efter. Men hvem?
« Senest Redigeret: 04. Juni 2025, 13:22 af Ptollose »

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 225
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Svar #9 Dato: 04. Juni 2025, 14:08 »
Vedr mekanikker, så er der jo autoriserede Peugeot værksteder over hele landet. Prøv dog en af dem. De har sikkert mødt problemet før.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 416
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Svar #10 Dato: 04. Juni 2025, 21:37 »
Det er interessant, at du skal give gas for at den ikke skal gå i fejl - ved koldstart.

Det tyder på, at den har brug for mere luft - ergo, kunne det indikere, at den får for meget benzin, relativt.
Det kan faktisk godt give mening - du har måske en benzindyse som hænger lidt, periodisk(?) - men fejlen kommer sammen med ESP, hmmmm.

Du kan demontere dysen, åbne den/aktivere med et batteri og så køre dyserens igennem med en spray - eller udskifte dysen.

Eller du kan gøre som man bør gøre - fejlsøge... Der kan du finde videoer om test af dyser mv. på Youtube, nogle af de kanaler jeg har henvist til, har flere af den slags. DiagnoseDan kunne også være en kilde i den henseende.

Benzin er jo ret brændbart  ::) ;D så når du arbejder med dyser, skal du tænke dig godt om, så ikke du får futtet bilen af.
- tag hele dysebroen op og sætte tryk på, evt. lad dyserne sprøjte ind i nogle gennemsigtige plastflasker, hvis du kan få det arrangeret - men pas nu på med brandfaren.


En benzindyse koster velsagtens nær det samme som en værkstedstime, så måske det kunne være en mulighed at skifte én dyse... selv om reservedelskanonen dermed blot er sat til affyring - frem for fejlsøgning.

Husk at cylinder nr. 1 altid ligger længst væk fra svinghjulet - undtagen på franske biler, hvor det er omvendt  ;)

Jeg tænker ikke, at du har adgang til oscilloskop, men ellers kunne det være interessant om den mister signal til dysen, når den begynder på udsættere - både manglende benzin og luft kan give tændingsudsættere.
« Senest Redigeret: 04. Juni 2025, 21:41 af SR »

Ptollose

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Tølløses
Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Svar #11 Dato: 04. Juni 2025, 23:25 »
Stor tak for at I bruger tid på mig og mit Peugeot problem.
Ja, den har virkelig svært ved at komme i gang på koldstart. Når den så gør det, så går den perfekt efter ca 10-15 sek.
Jeg tror bare at jeg skifter dysen på cylinder 1 og krydser fingre.
Jeg har jo ellers haft dem alle afmonteret og tjekket modstanden som var den samme på alle….
Vil også YouTube lidt og se om jeg kan rense og aktivere dem.
Ellers er det nok tid at finde et Peugeot værksted som mener de har en 206-erfaren mekaniker ansat.
« Senest Redigeret: 04. Juni 2025, 23:27 af Ptollose »

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 416
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Svar #12 Dato: 04. Juni 2025, 23:37 »
Det er jo det et forum som dette er til for, men husk at fejlsøgning er den rette vej, frem for reservedelsudskiftning på formodning, også selv om det er baseret på logik.

Når det er sagt og der mangler værktøj og måske viden, så kan pengene være spildt, men da du snart har udskiftet hele bilen, kan en timeløn konverteret til en dyse måske ikke skade - no offence  ;D