Forfatter Emne: Råd om køb af 406 HDI  (Læst 4179 gange)

leif nielsen

  • Gæst
Råd om køb af 406 HDI
« Dato: 12. Marts 2007, 12:18 »
Hej allesammen.
Jeg er ny her. Har altid sværget til franske biler, primært citroen. Har ejet stort set alle modeller.
Endnu en familieforøgelse står for døren, og der er nu dømt st.car. Diesel er et must, og jeg er begyndt at lede efter en 406 HDI fra omkring 2001-2004.
Har nogen erfaringer med denne model. Er der særlige svagheder jeg skal kigge efter? Hvad med olieforbrug, undervogn, elfejl...etc.;)

Emmet

  • Gæst
RE: Køb af 406 HDI
« Svar #1 Dato: 16. Marts 2007, 13:42 »
Jeg vil råde dig til at tænke dig godt om.
Jeg har selv en 307 HDI fra 2004, og puh ha...
Jeg har ejet adskillige biler men aldrig noget så dyrt at køre i.
Ny elektronikbox sidste år 9500,- nu nyt partikkelfilter 4500-6500,-
Har lige fået pris på kobling og svinghjul til 14000.-
Mit råd til dig:
Køb hellere en lidt ældre tysker og nyd så køreturen uden at være konstant urolig for hvad der kommer næst.
Har man en lidt stram økonomi kan et sådan bekendtskab nærmest ruinere familien.
Og nå ja, så er der jo lige det med brændstofforbruget. Har du tænkt dig at køre bare en lille smule over de 80 kmt. skal du ikke regne med mere ende de 13-14 kml.
Nu kan det godt lyde meget mave sur. (hvilket det sådan set også er) men jeg ønsker da for ingen at de smide så mange gode penge efter dårlige. JEG SKAL IKKE HAVE FLERE.
Og nå ja, så ryster det som end i h.......

Jakob P

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 101
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Råd om køb af 406 HDI
« Svar #2 Dato: 16. Marts 2007, 16:38 »
Der kan være mindst lige så mange fejl på en tysk bil, tag f.eks vw de er langt fra fejlfrie, plus de er dyrere at skrue på og man får generelt mindre for pengene.

Jeg har haft min 406'er i 1½ år og det eneste den har kostet mig ud over alm. service var højre forreste kødben. Så på det punkt er jeg meget tilfreds.


Af svagheder kan nævnes:
Rust i frontklap, ved sealingen ude foran.

På st.car bliver lakken slidt af hvor gummiafstands klodserne på bagklappen rammer bagpanelet.

Com2000 (fra 2002 ->) afviser kontakten blinker til modsat side efter opretning .

Slør i sporstænger bagi.
406 TS4 st.car

Thomas 307 SW

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 462
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: Råd om køb af 406 HDI
« Svar #3 Dato: 16. Marts 2007, 18:00 »
Citér
Kent Egebjerg skrev:
Jeg vil råde dig til at tænke dig godt om.
Jeg har selv en 307 HDI fra 2004, og puh ha...
Jeg har ejet adskillige biler men aldrig noget så dyrt at køre i.
Ny elektronikbox sidste år 9500,- nu nyt partikkelfilter 4500-6500,-
Har lige fået pris på kobling og svinghjul til 14000.-
Mit råd til dig:
Køb hellere en lidt ældre tysker og nyd så køreturen uden at være konstant urolig for hvad der kommer næst.
Har man en lidt stram økonomi kan et sådan bekendtskab nærmest ruinere familien.
Og nå ja, så er der jo lige det med brændstofforbruget. Har du tænkt dig at køre bare en lille smule over de 80 kmt. skal du ikke regne med mere ende de 13-14 kml.
Nu kan det godt lyde meget mave sur. (hvilket det sådan set også er) men jeg ønsker da for ingen at de smide så mange gode penge efter dårlige. JEG SKAL IKKE HAVE FLERE.
Og nå ja, så ryster det som end i h.......


Nu kan man så ikke sammenligne 406 med 307...
406 har været mere problemfri end 307, indtil videre.

Nu har jeg selv haft en 307´er i 8 måneder, og er stadigvæk super tilfreds med den, der har ikke været problemer af nogen art og den har lige været til 3 års eftersyn. Det var kun udstødningen der skujlle skiftes og ikke en dyt andet. Det er ret flot syntes jeg.

Så alt ialt er det meget forskelligt med bilerne.

Jeg vil ikke fraråde nogen at købe en Peugeot.

Så hvis bilen ellers ser fin ud med servicebog mm. burde der ikke være noget i vejen for at det er en god bil.
Mvh. Thomas Trydal, formand PCDK.
Nu med 308 SW GT THP 175 2008.

Emmet

  • Gæst
RE: Køb af 406 hdi
« Svar #4 Dato: 17. Marts 2007, 10:59 »
Nu ved jeg jo godt at det værste man kan gøre, er at kritisere folks bil (specielt mænd !)
Og jeg ved også der er mange der er godt tilfredse med deres 406 og måske også deres 307 (gud ved af hvilken grund).
Jeg ved også at en 406 ikke kan samenlignes med en 307,... og dog.
Har de ikke samme upålidelige elektronik til fælles (i øvrigt sammen med citroën) og har de ikke samme drivlinie ?
Jeg arbejder til dagligt med biler, og godt nok mest med lastvogne, så jeg mener jeg har en ikke helt novice baggrund når jeg udtaler mig om dette.
Pudsigt nok er der ikke ret mange fagfolk der råder folk til at købe peugeot, og jeg skulle selfølgelig have ladet være, men jeg kunne på det tidspunkt godt bruge de 7 sæder, og ville have så ny en bil at jeg ikke skulle bruge den sparsomme fritid på at lave bil. Jeg er i midlertid blevet klogere.
Jeg ér godt klar over, at man som mekaniker har et lidt anderledes forhold til driftudgifterne ved at have bil end så mange andre.
Bilen har kørt 120.000 km på 3 år.
Når jeg regner udgifter til service, reparation (hvis alt var lavet hos peugeot) afskrivning og brændstofforbrug sammen giver det en udgift på ca 256.500 kr. eksl. ejerafgift og forsikring !
Brændstof (120.00/14x8) 68500,-
Service ca. 13000,-
reparationer ca 35000,-
afskrivning ca. 140000,-
Så er der selfølgelig mange der siger, "så skil dig dog af med den" hvilket jeg nok også vil gøre. Men jeg er da stadig ærgelig over at have købt så ny en bil, for så at finde ud af at jeg er blevet taget dyrt ved næsen.
Til de af jer der er glade for jeres peugeot, kan jeg da kun glæde mig med jer. Jeg deler blot ud af mine dyre købte erfaringer. Og når nu der er en der spørger til det får han svar !
Fortsat held og lykke med jeres Peugeot.

Thomas 307 SW

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 462
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: Råd om køb af 406 HDI
« Svar #5 Dato: 17. Marts 2007, 13:10 »
Citér
Emmet skrev:
Nu ved jeg jo godt at det værste man kan gøre, er at kritisere folks bil (specielt mænd !)
Og jeg ved også der er mange der er godt tilfredse med deres 406 og måske også deres 307 (gud ved af hvilken grund).
Jeg ved også at en 406 ikke kan samenlignes med en 307,... og dog.
Har de ikke samme upålidelige elektronik til fælles (i øvrigt sammen med citroën) og har de ikke samme drivlinie ?
Jeg arbejder til dagligt med biler, og godt nok mest med lastvogne, så jeg mener jeg har en ikke helt novice baggrund når jeg udtaler mig om dette.
Pudsigt nok er der ikke ret mange fagfolk der råder folk til at købe peugeot, og jeg skulle selfølgelig have ladet være, men jeg kunne på det tidspunkt godt bruge de 7 sæder, og ville have så ny en bil at jeg ikke skulle bruge den sparsomme fritid på at lave bil. Jeg er i midlertid blevet klogere.
Jeg ér godt klar over, at man som mekaniker har et lidt anderledes forhold til driftudgifterne ved at have bil end så mange andre.
Bilen har kørt 120.000 km på 3 år.
Når jeg regner udgifter til service, reparation (hvis alt var lavet hos peugeot) afskrivning og brændstofforbrug sammen giver det en udgift på ca 256.500 kr. eksl. ejerafgift og forsikring !
Brændstof (120.00/14x8) 68500,-
Service ca. 13000,-
reparationer ca 35000,-
afskrivning ca. 140000,-
Så er der selfølgelig mange der siger, "så skil dig dog af med den" hvilket jeg nok også vil gøre. Men jeg er da stadig ærgelig over at have købt så ny en bil, for så at finde ud af at jeg er blevet taget dyrt ved næsen.
Til de af jer der er glade for jeres peugeot, kan jeg da kun glæde mig med jer. Jeg deler blot ud af mine dyre købte erfaringer. Og når nu der er en der spørger til det får han svar !
Fortsat held og lykke med jeres Peugeot.


307 og 406 deler rigtig nok motor og drivlinie, men det er kun 2,0 benzin i de nyeste 406´ere og de første HDI´ere i 307.

Det er lidt misvisende at du medregner brændstof og afskrivning i prisen. Men godt at du pensler dem ud bagefter. Brændstof og afskrivning gælder jo for alle biler.

Men det lyder da til at du har haft nogle problemer med din 307´er. :(
Mvh. Thomas Trydal, formand PCDK.
Nu med 308 SW GT THP 175 2008.

leif nielsen

  • Gæst
RE: Råd om køb af 406 HDI
« Svar #6 Dato: 20. Marts 2007, 09:26 »
Tak for de gode svar.

Jeg holder nu nok stadig fast i at kigge efter en 406 HDI st. car. Den har den plads jeg har behov for. Jeg synes jeg får mere for pengene end i 307. Tyskerbaljer har jeg heldigvis været kureret for i mange år.B)

Man bliver hurtigt forvænt med meget plads. Jeg har ejet et par Citroen XM st. car og har man først haft sådan en, bliver alt andet bare for småt.

http://www.hi-speed.dk/LeifXM.html

Jeg er ikke bange for at skrue selv. Så jeg kunne aldrig drømme om at køre min bil på værksted for at få skiftet olie eller ordnet bremser. Så serviceudgifterne er jeg ikke så bange for.

Berg

  • Gæst
RE: Råd om køb af 406 HDI
« Svar #7 Dato: 23. Marts 2007, 08:04 »
Jeg håber for dig at du ikke kan finde en Peugeot der passer til dine behov.

Det vil nok spare dig for en masse udgifter i det lange løb.
Peugeot er fandme godt nok dyre i vedligeholdelse.

Thomas 307 SW

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 462
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: Råd om køb af 406 HDI
« Svar #8 Dato: 24. Marts 2007, 00:37 »
Citér
Berg skrev:
Jeg håber for dig at du ikke kan finde en Peugeot der passer til dine behov.

Det vil nok spare dig for en masse udgifter i det lange løb.
Peugeot er fandme godt nok dyre i vedligeholdelse.


Hvor er du dog flink Rasmus... :o

Nu siger du at de er dyre i vedligeholdelse. Men i forhold til hvilke andre mærker??? for det er da ikke normalt at de er dyre i forhold til de andre. Men selvfølgelig er det ikke billigt at have bil.
Mvh. Thomas Trydal, formand PCDK.
Nu med 308 SW GT THP 175 2008.

sebbe

  • Gæst
RE: Råd om køb af 406 HDI
« Svar #9 Dato: 08. Maj 2007, 22:05 »
Jeg ved det er en lidt gammel tråd.
Vi købte sidste sommer en Peugeot 406 2.0 HDI, med 241.00 km på tælleren istedet for vores C5'er benzin, da vi havde brug for stationcar og diesel.
Citroen C5 savner vi dog stadig, men er blevet meget tilfredse med vores PUG.
Den er meget drift sikker og der har kun været udskiftet sliddele, udstødning, bærearms bøsninger bag på og påfyldning af væske på klima.
Vi køre konstant mellem 17 og 19 km/l, og som dog sænker sig til 16.5 km/l om vinteren. Hovedparten af kilometerne er på motorvej, hvoraf halvdelen af disse er på 130 km/t strækninger.
Vi køre over 40.000 km om året, så den holder ikke stille ret mange dage.
Håber info kan bruges af andre.