Forfatter Emne: ændre ladetryk for turbo  (Læst 4670 gange)

zapped

• Gæst
ændre ladetryk for turbo
« Dato: 07. August 2007, 14:49 »
Er der nogle herinde som har helt styr på sådan noget.

Jeg har ikke helt styr på det men overvejer at få ændret mit lidt på min 806 2,1 turbodiesel.

Ville bare høre om nogle havde et par guldkorn.;)

Dieselfreak

• Gæst
RE: ændre ladetryk for turbo
« Svar #1 Dato: 17. August 2007, 19:31 »
Er det en HDI?

zapped

• Gæst
« Svar #2 Dato: 18. August 2007, 10:27 »
det er en 2,1 TD ST 5d

som standard burde den gå 0 - 100 km/t: 14,1 sek

Tror den klarer det på 13 efter hvad jeg har prøvet mig frem til, men ville være rart til daglig bykørsel at den ville lidt mere.

Dieselfreak

• Gæst
« Svar #3 Dato: 18. August 2007, 11:01 »
Hmm turboen burde være indrettet så man kan justere hvornår wastegaten lukker trykket ud. Normalt på HDI turboer sidder der en gevindstang med en plade og en møtrik på, når man spænder møtrikken længere ind skubbes pladen længere ind og trykket øges da man derved forsinker wastegaten. Normalt bør man ikke pille ved ladetrykket uden en ladetryksmåler monteret. Du kan da prøve at se om du har sådan en gevindstang under turboen og justere skruen lidt ind for at se om det hjælper. Ellers har www.turbodk.dk boxtun til peugeot på tilbud. Her kan du virkelig hive heste ud af løven:-)

zapped

• Gæst
« Svar #4 Dato: 18. August 2007, 11:23 »
Blir næsten nødt til at checke en dag. Desværre er turboen svær at komme til så det blir en dag den alligevel er på lift.

Så vidt jeg kan se har turbodk ikke boxe til 2,1 modeller desværre. Men 2375 er da billigt for en boks, så tror at jeg vil kontakte dem og høre om de passer på 2,1 modellen, blir dog først når der er lidt ekstra kapital.

Har lige fået kørt mit spejl af hvilket resulterede i at min siderude smadrede, fede penge at skulle af med :(

Dieselfreak

• Gæst
« Svar #5 Dato: 18. August 2007, 11:29 »
Ja jeg var også ude og kigge lidt på min turbo i min 307 2,0 140hk i går, den sad helt inde bag motoren så jeg er lige ved at tro det er lettest at komme ind til den via handskerummet ;-)
En boks vil i hvert fald give 20-30 hk mere på 10 minutter så det må man sige må være det letteste. Ej hvor surt du har fået kørt spejlet af, du må afsted til en hugger og rane et nyt spejl.

zapped

• Gæst
« Svar #6 Dato: 18. August 2007, 12:43 »
Citér
Dieselfreak skrev:
Ja jeg var også ude og kigge lidt på min turbo i min 307 2,0 140hk i går, den sad helt inde bag motoren så jeg er lige ved at tro det er lettest at komme ind til den via handskerummet ;-)
En boks vil i hvert fald give 20-30 hk mere på 10 minutter så det må man sige må være det letteste. Ej hvor surt du har fået kørt spejlet af, du må afsted til en hugger og rane et nyt spejl.

Spejlet er til at overse, det er jo noget man selv klarer. Men hader ærlig talt ruder, det er så pisse dyrt.:D

Jeg er lidt grøn angående forøgelse af kraft med turbo moterere.
Hvis man skifter boksen hvilket ikke kan være særlig svært, hvad skal der så ske bagefter. Jeg tænker at den skal på rullefelt, måles og så optimeres, eller er det bare at køre fra værkstedet med ekstra hypper i baghånden?B)

zapped

• Gæst
« Svar #7 Dato: 18. August 2007, 12:46 »
Citér
Dieselfreak skrev:
Hmm turboen burde være indrettet så man kan justere hvornår wastegaten lukker trykket ud. Normalt på HDI turboer sidder der en gevindstang med en plade og en møtrik på, når man spænder møtrikken længere ind skubbes pladen længere ind og trykket øges da man derved forsinker wastegaten. Normalt bør man ikke pille ved ladetrykket uden en ladetryksmåler monteret. Du kan da prøve at se om du har sådan en gevindstang under turboen og justere skruen lidt ind for at se om det hjælper. Ellers har www.turbodk.dk boxtun til peugeot på tilbud. Her kan du virkelig hive heste ud af løven:-)

Når du skriver  lidt hvor meget er det så den ca skal justeres ind? Tænker på hvor mange gevind omgange eller kvarte gevindomgange :p

Dieselfreak

• Gæst
« Svar #8 Dato: 18. August 2007, 12:53 »
Hvis du kører på værksted for at bokstune din bil er du en tøs :-)
Det kan du sagtens finde ud af selv, du hiver et stik fra hinanden i motoren, sætter boksen imellem og så er det overstået og den skal ikke på rullefelt nogle steder. Der sidder som regel en skrue på selve boksen som man kan justere den med, hvor meget effekt/brændstof den skal give/bruge.
Hvad angår den gevindstang ved jeg ikke hvor meget der skal skrues, det er her det er smart at montere en ladetryksmåler så man kan se hvor meget tryk turboen får opbygget. Den er sikkert sat til at køre et sted mellem 0,8-0,9 bar fra standart og den skal nok ikke sættes op til mere end 1,2-1,4 bar før det bliver skadeligt for turboen. Så jeg råder dig kraftigt til at montere et ladetryksmåler før du piller ved wastegates eller ladet et værksted gøre dette lille triks.

zapped

• Gæst
« Svar #9 Dato: 18. August 2007, 12:58 »
Citér
Dieselfreak skrev:
Hvis du kører på værksted for at bokstune din bil er du en tøs :-)
Det kan du sagtens finde ud af selv, du hiver et stik fra hinanden i motoren, sætter boksen imellem og så er det overstået og den skal ikke på rullefelt nogle steder. Der sidder som regel en skrue på selve boksen som man kan justere den med, hvor meget effekt/brændstof den skal give/bruge.
Hvad angår den gevindstang ved jeg ikke hvor meget der skal skrues, det er her det er smart at montere en ladetryksmåler så man kan se hvor meget tryk turboen får opbygget. Den er sikkert sat til at køre et sted mellem 0,8-0,9 bar fra standart og den skal nok ikke sættes op til mere end 1,2-1,4 bar før det bliver skadeligt for turboen. Så jeg råder dig kraftigt til at montere et ladetryksmåler før du piller ved wastegates eller ladet et værksted gøre dette lille triks.

Havde nu heller ikke tænkt mig at andre skulle ordne det ;) Glæden ligger jo i at ordne tingene selv ikke?

Dvs man bare kan justere på boksen, virker nemt og smart.

En lille update er at jeg har skrevet til turbodk efter info om tuning til min slæde. B)

Dieselfreak

• Gæst
« Svar #10 Dato: 18. August 2007, 13:07 »
Jo da glæden er da at få fingrene beskidte og blod på knoerne. Selve bokstunet består som regel af en lille plastikkasse med en ledning i. På selve kassen er så en lille fingerskrue hvor man kan justere effekten, lettere kan det næsten ikke blive.
Må jeg også anbefale et åbent greenfilter? JEg har lige fået sat et på og damn det gav effekt i pug´en. Nu lyder turboen som om der sidder BOV i og det har givet noget ekstra optræk.

zapped

• Gæst
« Svar #11 Dato: 18. August 2007, 13:09 »
hvor købte du dit filter henne af hvis jeg må spørge?

Dieselfreak

• Gæst
« Svar #12 Dato: 18. August 2007, 13:16 »
Det var en jeg købte af min kusines kæreste og jeg tror ikke han har flere på lager desværre;-)
Men det koster 500 kr fra ny og kan købes i bla bilxperten.
Hvis du hørte min bil med det her filter på, ville du lave hjulspin hele vejen ned til bilxperten for at købe sådan et filter.

zapped

• Gæst
« Svar #13 Dato: 18. August 2007, 19:49 »
der er ingen tvivl om at jeg skal have filter når jeg alligevel får en box på svinet.:D