Forfatter Emne: Problemer med gearskifte  (Læst 4152 gange)

tmt

  • Gæst
Problemer med gearskifte
« Dato: 25. November 2004, 21:27 »
Jeg er den nye ejer af en peugeot 406 2.0 ST fra 99. Jeg er meget glad for bilen, som er en rigtig rejsevogn, hvad angår komfort og køreglæde. Sidst nævnte har dog fået et hak nedad, da bilen er begyndt at drille ifm. gearskift til 3. gear, hvor det en gang i mellem ikke er muligt at foretage skiftet, da gearet låser. Ved udkobling eller en tur tilbage i frigear løses problemet ofte og der er aldrig problemer med at komme fra 3 gear igen - det er dog lidt "træls" at skulle køre på denne måde ca. hver 10-15. gang man skal i 3. gear. Bilen er stadig under garanti og indtil videre er der skiftet gearolie uden nogen som helst effekt, og der syntes at være lidt uenighed mellem et par peugoet værksteder om, hvordan problemet kan løses.

Er der nogen der kan give et hint til, hvor der skal fejlsøges.......

Hilsen TMT

hvalen

  • Gæst
RE: Problemer med gearskifte
« Svar #1 Dato: 27. November 2004, 09:30 »
Hej.
Der er flere muligheder.
Det kan være styre stængerne fra gearkasse til gearstang, der lidt stive. eller gearskifteren der er blevet lidt stiv i det. Eller til sidst men ikke mindst en gearkasse fejl.
Det hurtigste er at få et peugeot værksted til at køre rundt i gearene og stille en diagnose/tilbud. Så kan du altid finde ud af om det er noget du kan lave selv eller køre rundt og finde det billigste tilbud. eller få det lavet når der er tid til det.
Mvh
Arne

tmt

  • Gæst
RE: Problemer med gearskifte
« Svar #2 Dato: 14. December 2004, 22:32 »
Hej Igen

Problemet lå i gearkassen, hvor der blev skiftet en syncromes ring - lidt uhyggeligt at en sådan smutter efter 70.000 km, man hva' nu kører bilen igen som den skal

Mvh tmt

jan dyhr

  • Gæst
RE: Problemer med gearskifte
« Svar #3 Dato: 28. Juni 2006, 20:12 »
Efter den problematik stlller man sig så spørgsmålet, hvorfor ?
Der er dybest set kun 2 muligheder, enten er gearkassen behæftet med fejl fra fødslen eller også er gearolien ikke god nok.
Jeg har selv fyret 3 gearkasser af , godt nok i en FIAT UNO, over 500000 km, og har af det lært kun at køre på en ordentlig gearkasseolie fremover. Jeg kan på det grundlag anbefale REDLINE OIL's MTL eller MT90, de giver et meget glat gearskifte og smører
rigtig godt. Det er ikke just T.Hansen priser, men jeg mener at det er det værd. Mvh Jan

tmt

  • Gæst
RE: Problemer med gearskifte
« Svar #4 Dato: 17. August 2006, 22:34 »
Har haft nøjagtigt det samme problem i min 406 2,0 fra 99. En ny syncromes ring løste også problemer for 1,5 år siden og 3. gear har fungeret siden.....

mvh tmt

Mi16 Kompressor

  • Gæst
RE: Problemer med gearskifte
« Svar #5 Dato: 18. August 2006, 17:15 »
og syncromesse ringene går i stykker ved forkert eller for dårligt gearolie. Brug hellere 100kr pr liter end det halve.