Hej med Jer!
Jeg købte for et par måneder siden en Peugeot 406 1,8 SL 16V fra '96.
Den har dog nogle "mystiske" problemer, som jeg gerne vil have lidt hjælp til at få opklaret;
Dens første problem var, at når jeg startede den om morgenen og kørte en kilometers penge, kom jeg til et vejkryds og trykkede koblingen ned for at bremse. Dette medførte at motoren simpelthen gik ud - "STOP"-lampen i instrumentbrættet begyndte at lyse (samt selvdiagnosticerings-lampen, airbag-lampen og ABS-lampen). Så holdt jeg der og prøvede så at starte bilen - UDEN held. Den skulle holde i flere minutter og krævede mange forsøg at få liv i igen. Men derefter var der ingen problemer resten af vejen - heller ikke på hjemturen.
Det samme problem gentog sig hver eneste morgen - jeg tager koblingen og motoren går død.
Jeg har nu haft den ved flere forskellige mekanikere. De har renset næsten alle stik og udskiftet temperaturmåleren, men kan ellers ikke finde ud af hvad der er galt. Der er ingen fejlkoder når den kobles til computeren.
Problemet synes dog nu at være løst da den ikke har gjort det i et stykke tid, men vil stadig gerne have et svar på hvad årsagen kan være, hvis det kommer igen?
Her er det andet problem: Når motoren standses (altså denne gang med nøglen), vil den ikke starte igen. Den skal stå stille i noget tid og kræver en del forsøg at få startet. Man bliver nødt til at holde speederen i bund med nøglen drejet om, for at få gang i den. Hvis man bare drejer nøglen uden at bruge speederen sker der absolut intet - måske et problem med brændstofpumpen/-filter? Den lyder "som den skal" når man drejer nøglen, men motoren starter bare ikke.
Håber virkelig at der er nogle kloge hoveder derude der vil hjælpe mig med dette.
Og så lige et PS. Jeg købte bilen hos en forhandler, så er der måske en lille mulighed for at kræve at han skal "hjælpe" mig med dette? Jeg har jo trods alt min reklamationsret.
Desuden bør det også lige nævnes at jeg er 19 år og studerende, så jeg har altså ikke råd til alverden af reparationer
/Daniel