Forfatter Emne: Peugeot 406 1,8 med startproblemer  (Læst 3019 gange)

Quezaqoatl

  • Gæst
Peugeot 406 1,8 med startproblemer
« Dato: 17. Juli 2010, 17:58 »
Hej med Jer!

Jeg købte for et par måneder siden en Peugeot 406 1,8 SL 16V fra '96.
Den har dog nogle "mystiske" problemer, som jeg gerne vil have lidt hjælp til at få opklaret;

Dens første problem var, at når jeg startede den om morgenen og kørte en kilometers penge, kom jeg til et vejkryds og trykkede koblingen ned for at bremse. Dette medførte at motoren simpelthen gik ud - "STOP"-lampen i instrumentbrættet begyndte at lyse (samt selvdiagnosticerings-lampen, airbag-lampen og ABS-lampen). Så holdt jeg der og prøvede så at starte bilen - UDEN held. Den skulle holde i flere minutter og krævede mange forsøg at få liv i igen. Men derefter var der ingen problemer resten af vejen - heller ikke på hjemturen.
Det samme problem gentog sig hver eneste morgen - jeg tager koblingen og motoren går død.
Jeg har nu haft den ved flere forskellige mekanikere. De har renset næsten alle stik og udskiftet temperaturmåleren, men kan ellers ikke finde ud af hvad der er galt. Der er ingen fejlkoder når den kobles til computeren.
Problemet synes dog nu at være løst da den ikke har gjort det i et stykke tid, men vil stadig gerne have et svar på hvad årsagen kan være, hvis det kommer igen?

Her er det andet problem: Når motoren standses (altså denne gang med nøglen), vil den ikke starte igen. Den skal stå stille i noget tid og kræver en del forsøg at få startet. Man bliver nødt til at holde speederen i bund med nøglen drejet om, for at få gang i den. Hvis man bare drejer nøglen uden at bruge speederen sker der absolut intet - måske et problem med brændstofpumpen/-filter? Den lyder "som den skal" når man drejer nøglen, men motoren starter bare ikke.

Håber virkelig  at der er nogle kloge hoveder derude der vil hjælpe mig med dette.

Og så lige et PS. Jeg købte bilen hos en forhandler, så er der måske en lille mulighed for at kræve at han skal "hjælpe" mig med dette? Jeg har jo trods alt min reklamationsret.

Desuden bør det også lige nævnes at jeg er 19 år og studerende, så jeg har altså ikke råd til alverden af reparationer ;)

/Daniel
« Senest Redigeret: 17. Juli 2010, 18:54 af Quezaqoatl »

silverfox

  • Gæst
RE: Peugeot 406 1,8 med startproblemer
« Svar #1 Dato: 18. Juli 2010, 11:01 »
Du skal da gå til forhandleren med det samme! Selvom du har købt en brugt bil, har du stadig købelovens 2 års reklamationsret. Deri er de første 6 måneder "garanti", hvor sælger skal kunne påvise at fejlen ikke var der da du købte den.
Men vær opmærksom på, at sælger har ret til at udbedre en evt. fejl. Så lad være med at sige at du har haft andre til at kigge på bilen. Så kan han nemlig afvise din reklamation.

Quezaqoatl

  • Gæst
RE: Peugeot 406 1,8 med startproblemer
« Svar #2 Dato: 18. Juli 2010, 11:52 »
Jeg har skam allerede været ved forhandleren med bilen. Jeg forklarede ham grundigt problemet med at den gik i stå når motoren var kold.
Det eneste resultat jeg fik ud af det, var at jeg hentede bilen en uge efter med over 200 km ekstra på triptælleren og en tom tank...
Jeg fik så ordene med på vejen, at "den fejler da ikke noget".

Jeg ved ikke hvad han dog tænker på, jeg HAVDE jo sagt at den kun gjorde det med kold motor. Jeg havde bestemt ikke sagt at han skulle køre til Tyskland og hente bajere.

Han virker som lidt af en fupmager...


Men selvfølgelig, jeg vil tage tilbage til ham igen og tage en lidt mere "alvorlig" snak med ham og kræve at få det lavet :)
« Senest Redigeret: 18. Juli 2010, 11:52 af Quezaqoatl »

midph

  • Gæst
RE: Peugeot 406 1,8 med startproblemer
« Svar #3 Dato: 18. Juli 2010, 13:48 »
..som silverfox skriver,har du retten på din side..jeg har før henvist til "juraeksperten"..hvis du skriver i  Googles søgefelt "flere fælder ved køb af brugt bil"..så popper siden op med dine rettigheder og så kan du tage den med til forhandleren,hvis der skulle være nogen problemer med ham...og som silverfox skriver..lad være at fortælle du har prøvet andre værksteder!!!..mvh. preben
« Senest Redigeret: 18. Juli 2010, 13:50 af midph »

Quezaqoatl

  • Gæst
RE: Peugeot 406 1,8 med startproblemer
« Svar #4 Dato: 18. Juli 2010, 17:28 »
Mange tak for det :)
Det vil jeg lige udskrive og tage med derover.

Jeg har læst et sted på nettet, at det er okay at have været hos en "fremmed mekaniker", hvis blot det var nødvendigt. Det har været 100% nødvendigt for mig at få den lavet hurtigst muligt da jeg skal bruge den hver eneste dag og derfor ikke kan undvære den.
Desuden gik min bil engang i stå oppe i byen hvor jeg så SLET ikke kunne få liv i den igen, og blev nødt til at få en mekaniker til at hjælpe med at få den startet.

Hjælper det lidt på min sag, ellers skal jeg stadig bare lade være med at nævne noget? :)

midph

  • Gæst
RE: Peugeot 406 1,8 med startproblemer
« Svar #5 Dato: 18. Juli 2010, 18:06 »
..du skal bare lade være med at snakke om alt det der og forlange ,at han kører en tur med dig bag rattet OG..hvor bilen har stået en nat over,så den er kold..(hvis problemet stadig er der)..(..og aftal med ham,at du stiller bilen natten over ved hans værksted og tag nøglen med dig!!!,og kom næste dag til et aftalt tidspunkt,hvor I så kører sammen)!!!OG..også når den er kørt varm og ikke vil starte igen..mener oveni købet,at du kan forlange at handlen går tilbage,hvis han ikke kan/vil løse problemet..hvis du har råd,så meld dig ind i FDM og få gode råd og hjælp der..koster vist ikke en bondegård og det er tit en god ting,hvis man ikke rigtig har forstand på biler og "fusker"forhandlere..B)..(P.S.  lad være med at hidse dig op,bare tal stille og roligt med ham..et godt psykologisk trick..:D)..mvh.
« Senest Redigeret: 18. Juli 2010, 18:15 af midph »

Quezaqoatl

  • Gæst
RE: Peugeot 406 1,8 med startproblemer
« Svar #6 Dato: 18. Juli 2010, 18:26 »
Det er nogle gode råd du kommer med der midph! :D Det vil jeg bestemt tage til efterretning. :)
Har også tænkt på at kræve mine penge tilbage, men problemet er bare at jeg også gav min gamle bil i bytte som han nu har solgt videre. Så ved ikke om det kan lade sig gøre? Ellers må han vel bare betale mig den pris han havde sat den til salg for? :)

midph

  • Gæst
RE: Peugeot 406 1,8 med startproblemer
« Svar #7 Dato: 18. Juli 2010, 22:00 »
..hos FDM får du advokatbistand..har du ikke råd..er der en eller 2 muligheder mere..som studerende mener jeg,at du kan få "gratis advokat bistand" mod et mindre beløb på ca. 250kr hos et alm. advokatfirma..tjek det med et af de firmaer der findes i Vejle..eller ring til advokatvagten/gratis retshjælp i din by og bestil en tid og få et godt råd der hvis det er helt umuligt at trænge igennem hos forhandleren ..jeg har selv benyttet mig af begge steder i 2 forskellige sager..og vundet!!..piben får en anden lyd hos forhandleren i samme øjeblik han får et brev fra en advokat!!..:D..mvh.

thomaz

  • Gæst
RE: Peugeot 406 1,8 med startproblemer
« Svar #8 Dato: 26. Juli 2010, 22:37 »
Hey. Jeg har haft en 406 med lignende problem. En periodisk fejl.. som flere forskellige mekanikere heller ikke kunne finde fejl på. Fik skiftet en hel masse, en ting ad gangen, det kostede en formue.

Det endte med at jeg solgte den og den mekaniker jeg solgte den til fandt fejlen i startspærren.

thomaz

  • Gæst
RE: Peugeot 406 1,8 med startproblemer
« Svar #9 Dato: 26. Juli 2010, 22:41 »
Du kan læse mine dyrekøbte erfaringer med den her.:


http://kandu.dk/Spg128116.aspx

JHA

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 34
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Peugeot 406 1,8 med startproblemer
« Svar #10 Dato: 26. Juli 2010, 23:05 »
Jeg kan varmt anbefale at melde sig ind i FDM. De har hjulpet mig 2 gange, senest fik mit Tektrol Center et helt andet syn på "stenslag/lakskaderne" som de kaldte det, på bagskærmet af konens Honda da de så rapporten fra FDM