Forfatter Emne: Underlig lugt fra luftdyser  (Læst 1888 gange)

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Underlig lugt fra luftdyser
« Dato: 26. August 2010, 08:50 »
Så er jeg her igen, med mit kære problembarn.

Problemet jeg tidligere havde med kobling der rusker ved bestemt antal omdrejninger, fik jeg aldrig løst, på trods af kobling og svinghjul blev skiftet. Så jeg har opgivet det nu, og overvejer istedet at skifte bil, pga den yderst ringe service importøren har stillet for dagen.

Nu ligger det bare sådan at der igen er dukket et problem op til samlingen.
Når man holder stille, med blæseren kørende, ligegyldigt hvilket trin den står på, og motoren er igang, så lugter der efter få sekunder, som om at der er startet en bunke grillkul op inde i bilen. Det er en ubeskrivelig lugt, lidt en blanding af olie og træ der er ild i, eller plastik måske. Jeg ved ikke helt hvordan man skal forklare lugten, men den er ubehagelig. Min logik siger mig at det er noget spild af olie et sted, eller at det er noget plastik eller ledninger der er meget varme, da man kun kan lugte det, når bilen holder stille. Der er ikke rigtig nogen grim lugt at bemærke når man kører.

Jeg har aftale med mit lokale værksted (ikke autoriseret peugeot, men jeg tør ikke vente til jeg kan komme på det sædvanlige værksted hvor bilen er købt) idag om at de tager den på lift og går den igennem for at finde årsagen til lugten.

Da jeg så lige skulle tjekke olie her til morgen, var der noget der lige spejlede solen tilbage, da jeg stod med næsen nede i motorrummet. Jeg fik øje på undersiden af hvor silicone rør går til og fra intercooler, simpelthen var oversprøjtet med frisk olie. Overdelen af intercooler er sært af olie, og der flyder olie oven på toppen af intercooler også.
Denne fejl har jeg allerede reklameret over for 1 år siden, hvor der vist blev skiftet et spændebånd og en pakning et sted. Men altså fejlen er der stadig åbenbart, dog nu i værre grad end før. Jeg har reklameret over at garret turboen er træt og utæt allerede første gang jeg opdagde det oliespild, men det afviste værkstedet, for den havde jo ikke kørt mere end 60000 km den gang, så det kunne der ikke være tale om.
Men, med mine tidligere erfaringer med garret turboer, så har de ikke tendens til at være utætte, selvom mange værksteder siger at det er "normalt" på en diesel bil, at turboen lækker lidt olie. Jeg synes IKKE det er normalt.
Men hvor om alting er, hvad dælen gør jeg nu ? Jeg har en formodning om at det oliespild der, er årsag til den grimme lugt i kabinen, og jeg tør ikke køre mere med det, i frygt for at skade motoren.
Nu er det så under 1 år siden jeg reklamerede over det sidst, altså oliespildet, men det er så blevet værre på trods af det autoriserede værksted forsøgte at udbedre fejlen den gang, stadig under reklamationsret.
Har jeg ret og krav på at de ordner fejlen nu, og stadig under reklamationsret ? Hvad nu hvis turboen vitterligt er årsagen, har jeg så ret til at få den udskiftet u/b, da jeg har gjort opmærksom på at jeg ikke mente at turboen skulle smide olie igennem intercooler ?
Jeg overvejer endnu en gang at tage en snak med FDM's jurister om det her, for jeg føler mig beeeeeeep i bagdelen af importøren, for jeg har en formodning om at de ikke vil dække rep, pga reklamationsretten på selve bilen er udløbet.

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Underlig lugt fra luftdyser
« Svar #1 Dato: 26. August 2010, 10:04 »
Har snakket med mit peugeot værksted hvor bilen er købt og de mente at kunne genkende den fejl. Så de tager bilen ind imorgen hvor jeg alligevel skal en tur til sjælland, og får kigget på problemet. Pyhhhh, jeg var lige rustet og gearet til at skulle til at kæmpe en kamp, men noget ser ud til at min frygt var forkert :) Nu er jeg lidt glad igen hehe.

106 Naestved

  • Gæst
RE: RE: Underlig lugt fra luftdyser
« Svar #2 Dato: 26. August 2010, 17:10 »
Hvad du har ret til at få udbedret uden beregning er afhængig af, om manglen eller årsagen til manglen har været tilstede på købstidspunktet. Ifølge Købeloven har du som minimum 2 års reklamationret, også på en brugt bil, uanset hvad sælger måtte have skrevet i købsaftalen. Købeloven er ufravigelig ved aftale når det gælder handler mellem erhvervsdrivende og forbrugere. Den 2-årige reklamationsret er delt op i en 6-måneders og en 18-måneders periode. Under de første 6 måneder går ud fra, at en mangel eller årsagen til den var tilstede på købstidspunktet, medmindre sælger kan bevise det modsatte. Og under den efterfølgende 18-måneders periode går man ud fra, at manglen eller årsagen til den ikke var tilstede på købstidspunktet, medmindre køber kan bevise det modsatte.

Så hvis du har reklameret over din utætte turbo indenfor de første 6 måneder efter handlens indgåelse, og hvis du kan bevise det, så har du stræke kort på hånden. Er handlen sket for mere end 2 år siden, er der ikke meget du kan gøre end at appellere til forhandlerens velvilje. Derfor er de SÅ VIGTIGT altid at reklamere skriftligt. Og ja, jeg ved godt, at det er dødsygt at skulle skrive et brev og sende det med anbefalet snail mail. Men sådan er det nu engang hvis du vil have ret til noget. Du kan også reklamere skriftligt og så aflevere brevet hos forhandleren og få ham til at skrive dato for modtaglese på det samt et stempel og en underskrift og få en fotokopi. Så ved han samtidig, at du ikke er en man kan køre rundt ved næsen.

Men den bedste løsning ville nu være, hvis forhandleren står op til sit ansvar og udbedrer fejlen. Hvis han gør det, så giv mig lige navnet. Jeg vil måske handle bil dér næste gang.

M.v.h.
106 Næstved