Forfatter Emne: Peugeot 306 1,6 fra 1996..  (Læst 3350 gange)

dalle83

  • Gæst
Peugeot 306 1,6 fra 1996..
« Dato: 17. September 2010, 15:08 »
Hej..

Har en peugeot 306 1,6 der bruger utrolig meget olie. Fyldt ca 2 liter på for 3-400 km siden. Og måtte fylde næsten to liter på igen den anden dag. Hva ka dette skyldes??

Håber på lidt gode fif.. :D
« Senest Redigeret: 18. September 2010, 14:02 af dalle83 »

Danni

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Peugeot 306 1,6 fra 1996..
« Svar #1 Dato: 18. September 2010, 18:34 »
Hvor langt har den kørt??

Martinovitz

  • Gæst
RE: Peugeot 306 1,6 fra 1996..
« Svar #2 Dato: 18. September 2010, 19:39 »
Kan du se eller lugte olieforbrug på udstødningen?

Prøv at undersøg motoren for utætheder og om den drypper på jorden. Hvis ikke, så forbrænder den olien, hvilket kan være mange ting. Blandt andet defekt toppakning eller slidte oliepakninger somewhere.... Evt. i topstykket.

dalle83

  • Gæst
RE: Peugeot 306 1,6 fra 1996..
« Svar #3 Dato: 18. September 2010, 20:31 »
Den kørt 200.000 li om hjørnet.. Den "sveder" ved toppakningen. Men ka ikk se eller lugte noget ved udstødning.. Men med det forbrug er det nok som du skriver slidte oliepakninger ved ventiler??

silverfox

  • Gæst
RE: Peugeot 306 1,6 fra 1996..
« Svar #4 Dato: 18. September 2010, 22:15 »
Den motortype er "verdensberømt" for at smide toppakningen og det kan sagtens forårsage et højt olieforbrug.

KJ

  • Gæst
RE: Peugeot 306 1,6 fra 1996..
« Svar #5 Dato: 18. September 2010, 22:41 »
det er sansynligvis ventilstammepakningerne der er blevet hårde så olien trækkes ned i cylinderen i indsugningstakten.
Det kan sagtens laves men kræver en afmontering af topstykket for så at skifte "paraplyer" hvorefter topstykket monteres igen med ny toppakning og ny tandrem.
der ses ofte en ydre utæthed fra toppakningen og lidt olie i kølervæsken men det er sjældent det der er årsagen til
olieforbruget på denne type motor.
Iøvrigt er TU motoren som det drejer sig om meget mekanikervenlig og det er en fornøjelse at skrue på den uanset om man er peugeotmekaniker eller ej

dalle83

  • Gæst
RE: Peugeot 306 1,6 fra 1996..
« Svar #6 Dato: 19. September 2010, 11:14 »
Så jeg ska ha købt mig nye"paraplyer", et slibesæt og en tandrem?? ;) Så har jeg det jeg ska bruge vil du mene?? :)

Martinovitz

  • Gæst
RE: Peugeot 306 1,6 fra 1996..
« Svar #7 Dato: 19. September 2010, 12:51 »
Jeg ved ikke om du kan genbruge de lange skruer som holder topstykket på plads. Som regel skal de skiftes, men jeg er ikke sikker.

Husk også at find og anvend den rigtige spændingsrækkefølge samt moment. Ellers lyder det rigtigt med de ting som du vil købe.
« Senest Redigeret: 19. September 2010, 12:52 af Martinovitz »

dalle83

  • Gæst
RE: Peugeot 306 1,6 fra 1996..
« Svar #8 Dato: 19. September 2010, 15:23 »
Det er jo strækbolte.. -Så ofre de penge på nye. Koster jo ikk en bondegård. Mener os peugeot anbefalder udskiftning af bolte hver gang... TAk for de gode råd.. Vender tilbage når jeg fået lavet bilen..;)