Forfatter Emne: Peugeot 407 2.0 HDi sætter periodisk ud  (Læst 10877 gange)

mwhansen

• Gæst
Peugeot 407 2.0 HDi sætter periodisk ud
« Dato: 02. December 2010, 14:31 »
Hej Alle

Jeg håber virkelig at der er en som kan hjælpe mig da 2 peugeot værksteder nu har måtte give op. Jeg har en Peugeot 407 2.0 HDi fra 04 som har nogle problemer med at den sætter ud. Hvis jeg f.eks. kører med konstant hastighed ud af motorvejen, så kan den finde på at hakke i det, det virker som om at der er en som slukker for diesel tilførslen. Dette er så væk i op til 2 sekunder hvorefter motoren hopper et par gange og så er den i gang i igen. Dette fortsætter så i optil 5 min, men her på det sidste er det godt nok blevet værre, turene hvor den har problemer varer længere og længere.
Når den har problemet, så er den også meget sløv hvis man skal sætte i gang, man skal file meget på koblingen og op på 2500 omdr førend den sætter i gang.

Det lyder bestemt ikke som om at den har en rolig motorgang når man giver den noget gas for at komme i gang.

Når problemet er der hopper motoren også i omdr. Hvis jeg holder stille når problemet er der, så hopper omdr nålen op på næsten 2000 omdr hvorefter den falder til normal tomgang. Dette fortsætter med en frekvens på 15 sekunder imellem hvert hop. Den holder sig ikke oppe på de 2000 omdr, den er bare lige oppe og vende for at falde ned igen. Det virker som om at motoren er ved at gå i stå derfor sender computeren lige en besked til motoren om at den skal igang igen.

Hvis jeg kører ud af motorvejen og problemet kommer, så er der ingen respons fra speederen, så i de sekunder hvor det følelses som om at der er en som slukker for brændstoffet, så kan jeg trykke speederen i bund og der sker intet.

Jeg håber der er en som har oplevet dette og kan fortælle hvad løsningen på problemet er.

På forhånd tak

Michael Hansen

Ole Edslev - 407

• Sr. Member
    • Vis profil
RE: Peugeot 407 2.0 HDi sætter periodisk ud
« Svar #1 Dato: 02. December 2010, 19:36 »
Jeg har den samme bil fra dec 2004, jeg har ikke været ude for at noget usædvanlig er sket, men har dog mærket noget at det du skriver.
Min har gået 135.000km og da jeg ville skifte Filter, blev der sagt at jeg kunne vente til det kommer frem i displayet.
Men jeg tager en tur lidt rask en gang imellem, for vi kører for tiden rigtig mange korte ture i Århus by alene.
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

mwhansen

• Gæst
« Svar #2 Dato: 02. December 2010, 22:21 »
Min bil har kørt 113.000 km. Jeg kører en del lange turer i den (flere ture til Sjælland om måneden) så den kører nogle lange turer hvor den virkelig kan blive brændt igennem. Nogle gange kan jeg kører 2 gange til Sjælland på en uge uden problemer og næste uge kører jeg ud for at handle og så er problemet der.

Jeg var lige forbi Peugeot igen igen fordi jeg troede den havde logget en fejl vedr dette i går aftes men nej. Han talte om at det var når den skulle rense partikel filtret, det kunne man vist mærke nogen gange. Men han måtte så også indrømme at det ikke burde være så meget som jeg mærker. Så står stadig med en fejl som ikke kan findes :-(

silverfox

• Gæst
« Svar #3 Dato: 02. December 2010, 22:30 »
Hvis to væksteder forgæves har forsøgt at finde fejlen, er der enten tale om en periodisk fejl der ikke lagres i styreboksen, eller en decideret mekanisk fejl. Du nævner jo selv, at det virker som om den ikke får brændstof.
Det eneste jeg kan komme i tanke om, er Additiv styreboksen til partikelfilteret. Din fejlbeskrivelse lyder lidt som den proces der sker i forbindelse med regenerering af partikelfilteret, dog skal den ikke opføre sig som du beskriver.

mwhansen

• Gæst
« Svar #4 Dato: 02. December 2010, 23:19 »
Det er jo netop det som er så belastende med de periodiske fejl, de er der aldrig når man kommer forbi værkstedet. Derfor var håbet lidt med dette at der var nogen derude som havde samme problem og som måske havde fået det fikset.
Den boks du nævner, er det en som man skifter eller er den en del af hele partikelfilter systemet?

Ole Edslev - 407

• Sr. Member
    • Vis profil
RE: generere filter
« Svar #5 Dato: 03. December 2010, 09:21 »
Til Silverfox!
Nu har vi kørt 135.000km i 6 år og vi har aldrig tænk over at filtret skulle genereres, hvordan lægger man mærke til det?
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

mwhansen

• Gæst
« Svar #6 Dato: 03. December 2010, 10:28 »
Ole: Jeg har hørt at man kan mærke det ved at bilen har nedsat trækkraft i den periode hvor den renser filteret. Desuden kan man se det på ens brændstofforbrug, den vil være højere i den periode i og med den skyder ekstra brændstof ind for at øge temperaturen.

sttn

• Gæst
« Svar #7 Dato: 03. December 2010, 19:47 »
Hej DETTE ER EN KOPI AF KJ SVAR jeg har søgt på ja i søg der var flere men denne er supper.

Der er da vist total forvirring om virkemåden på PSA partikelfilterstyring.
Først og fremmest er der 3 styrebokse der indgår i systemet.

Additivstyreboks - Motorstyreboks og BSI boks.
Additivstyreboksen styrer tilsætningen af additiv til brændstoffet i tanken samt holder styr på hvornår additivtanken er tom.
Den tilsætter additiv til brændstoffet hver gang tankdækslet afmonteres og der påfyldes mindst 7 liter diesel. Der er ingen tankmåler i additivtanken så derfor er det en beregnet værdi der fortæller hvornår tanken er tom, det er derfor vigtigt at additivboksen bliver nulstillet korrekt ved fyldning (her kommer mange uautoriserede værksteder til kort) ellers melder den lav additivstand i utide.
Additiv boksen har intet med regenerering at gøre og additiv tilsættes kun til brændstoffet ved tankning.
Regenerering styres ene og alene af motorstyreboksen ud fra forskellige følere bl.a tryføler før og efter partikelfilteret (differenstrykføler

Binder

• Gæst
RE: 99% samme problem
« Svar #8 Dato: 28. December 2010, 17:07 »
Jeg har 99% samme problem, som den oprindelige tråd.
Min bil er også ern Peugeot 407 2.0 fra 2004, har i over et år oplevet det samme, der opstår uden noget specifikt mønster og uden jeg kan fremprovokere det.

I perioder kan der gå uger og nogen gange dage, der er heller ikke umiddelbart sammenhæng i antallet af kørte km.
Vi har netop kørt 1300 km. fra Randers til London, hvor fejlen er opstået én gang derover og én gang retur ....

Jeg oplever problemet:
1. Pludselig opståen huggende motorgang, som føles værst, når det er i de laveste gear.
2. Det er muligt, at accelerere imens det står på, dog ubehageligt.
3. Det føles mindre ubehageligt i 5. og 6. gear, men det er der statid og kan ses ved udkobling, hvor den hopper fra 900 til kortvarigt 2000 omdr.
4. Ved tomgang hopper den fra 900 til 2000 omdr. og ved tryk på speederen er der hvid røg fra udstøningen.
efter 2-5 minutter stopper det ligeså pludseligt, som det kom.

Øv øv - det er ellers den bedste motor/bil jeg nogensinde har haft.
Håber der er nogen der med min beskrivelse, sammen med den oprindelige tråd kan hjælpe os mod en løsning :-)

Igennem tiden har jeg forsøgt forskelligt:
1. Autoriseret værksted har ikke umiddelbart kunnet se noget i loggen og derved ikke kunnet gøre noget.
2. Uautoriseret værksted har ved fejlbesked "Antipolution fault ..." blot banket/renset dette et par gange og slået fejlbeskeden fra - hummm
3. Udskriftning af brændstofpump og én af dyserne, da uautoriseret værksted mente, at dette kunne være årsagen. Dette har ikke løst fejlen.

Jeg overvejer flere forskellige løsninger:
1. total udskiftning af brugt tilsvarende motor - nok den dyreste løsning og jeg er bange for det kan være noget andet ...
2. Investering i en PC log, hvilken jeg mener og have set til et par tusinde - Løser ikke problemet, men måske loggen kan påvise fejlen og hjælpe værksted til rep.
3. Det virker lidt som en elektronisk fejl, når den kommer og går ligeså. Derfor overvejer jeg om en udskiftning af motorstyringen.
4. Måske en chiptuning, hvor motorstyringens chip ertstattes af en der er modificeret, hvilket jeg mener kan købes for et par tusinde.

Venligst Thomas

silverfox

• Gæst
« Svar #9 Dato: 29. December 2010, 08:26 »
Det lyder meget som en fejl i additivstyreboksen, specielt da det kunne ligne at fejlen opstår i forbindelse med regenerering af filteret. Det er en almindelig fejl på HDI med partikelfilter, så hvis jeg skulle forsøge med noget, var det nok det jeg ville prøve.

jmjo

• Gæst
« Svar #10 Dato: 29. December 2010, 11:53 »
Havde samme problem for ca 4 måneder siden. Efter mange vækstedsbesøg fandt man fejlen - Det var i forbindelse med et skifte til Peugeot Fausing (Allan), da alle andre bare skiftede "dimser" unden det havde nogen effekt. Han fandt ud af at det var en defekt/råden gummislange (vakum), der har en funktion i forbindelse med regenerering. En simpel fejl, men svær at finde. Efter denne er skiftet mærker jeg slet ikke at der regenereres. Alt omkring hoppen, ujævn motorgang og "ossen i tomgang" er væk :D

NB!! Som du skriver bliver det værere med tiden - det gælder om at få det rettet snarest, da "dysserne" kokser til - er det er bekosteligt at få dem renset.

Du bør kontakte Allan ved Peugeot Fausing, da han kan fortælle dig hvad det er der skal skiftes

// Jan-Michael

mwhansen

• Gæst
« Svar #11 Dato: 13. Januar 2011, 15:32 »
Så er der bestilt tid hos Allan, så håber jeg bare at det er samme problem med min, nemlig en defekt slange. Jeg vender tilbage når den har været på værksted og har kørt nogle km så jeg er sikker på at den har regenerert partikelfiltret. Tak til Jan-Michael som kom et hint om at Allan måske vidste noget.

RysteDiesel

• Gæst
« Svar #12 Dato: 24. Februar 2011, 19:10 »
Er der nogen der ved hvor denne vacuumslange sidder og hvilken funktion den har?

Henrik_R

• Gæst
« Svar #13 Dato: 25. Februar 2011, 22:54 »
Citér
Binder skrev:
2. Uautoriseret værksted har ved fejlbesked "Antipolution fault ..." blot banket/renset dette et par gange og slået fejlbeskeden fra - hummm
Venligst Thomas

Jeg læste en gang at ved antipolution fault kunne det være stopsolenoiden den var gal med...og da ham der startede tråden nævnte at at det føltes som om der blev lukket af for brændstof...kunne det jo tænkes at der lå en fejl der...

RysteDiesel

• Gæst
« Svar #14 Dato: 09. Marts 2011, 21:49 »
Citér
mwhansen skrev:
Så er der bestilt tid hos Allan, så håber jeg bare at det er samme problem med min, nemlig en defekt slange. Jeg vender tilbage når den har været på værksted og har kørt nogle km så jeg er sikker på at den har regenerert partikelfiltret. Tak til Jan-Michael som kom et hint om at Allan måske vidste noget.

Hej mwhansen.
Var det vakuumslangen det var galt med på din 407?