Forfatter Emne: Kodelås 106 Rallye problemer HJÆLP!!!! (Problem løst)  (Læst 1309 gange)

Haddock

  • Gæst
Hej alle sammen

Har været henne og lavet rust i fruens 106 Rallye fra '97, og det har pga. manglende tid stået på i 3 mdr. nu, men  er så også færdig Hurra!!.

Skulle så have den startet op, men nu virker kun knap nr. 4, 5, 8, 9 og 0 på tastaturet til kodelåsen, "Big problem" da koden som vi stadigvæk har ikke lige ligger inde for de tilgængelige cifre.
Tastaturet opfører sig som det plejer forstået på den måde at når der ikke er tænding på så står den røde lampe og blinker, sætter man tænding på lyser den konstant rød og aktiverer man de taster der virker så kommer der en bekræftigelse i form af et "bib" og den grønne lampe lyser kort.

Det skal siges at jeg har haft skilt sikringsboksen samt forlygten af i venstre side for at få lavet rust i venstre hjulkasse, og her blev alle stik og ledninger forsvarligt pakket ind i plastikposer og hængt til siden med strips for at jeg ikke skulle komme til at skade dem med vinkesliber - karroserisav - svejseværk.

Jeg har også haft computeren (Magnetti Mirelli) skruet af og skubbet forsvarligt til siden for at komme til at lave rust i højre hjulkasse.
Jeg går ud fra at det også er den man refererer til som en ECU?

Servopumpen har også været skruet af sit ophæng for at jeg kunne komme til at lave rust i vangen i venstre side foran.
På dette ophæng siddder der også 2 stik i nogle plastikholdere som så har været taget af de holdere og har efterfølgende hængt løst ned.

Problemet er nok at der muligvis er knækket en eller flere af de små ledninger fra tastaturet, eller også er det dårlig forbindelse pga. ir da den har holdt over en grav med vand i.

Jeg har prøvet at skille det runde multistik der sidder tættest på batteriet ud mod fronten og der var ingen ir, det så meget fint ud, prøvede også at sætte strøm på batteriet med dette stik skilt ad og det har ingen indvirkning på tastaturer, så ledningerne går ikke gennem dette stik.
Genrelt ser ledningsnettet fint ud.

Multistikket til ECU-en har jeg også haft skilt ad da jeg egentligt regnede med at tastaturledningern gik op i dette stik, men det gør de ikke, det er langt tykkere ledninger der sidder i dette stik.

Da jeg samlede sikringsboksen i venstre side så sidder der 3 relæer 2 korte en grøn og en violet som der findes en grøn og violet sokkel til.
Det sidste relæ er lyserødt og dobbelt så langt som de andre to men her er soklen grå.
Jeg mente jeg havde taget et billede af det da jeg skilte de ad men jeg kunne ikke finde det på mobilen, spørgsmålet er om jeg kan være kommet til at samle noget forkert her?, der går nemlig nogle tynde ledninger hen til den grå sokkel, som måske kunne være fra tastaturet.

Det var lidt baggrundshistorie, men hvad kan hjælpe mig videre?
Jeg har Haynes manualen men i deres elektriske diagrammer kan jeg ikke finde det tastatur sådan at jeg har en chance for at se, hvor ledningerne fra tastaturet går hen.

Kunne jeg det havde jeg en chance for at måle om der var nogle knækkede ledninger, er der nogen af jer der kan fortælle mig hvor de går hen?, umiddelbart virker det som om man skal skille en frygteligt masse ad, hvis man skal prøve at følge ledningerne fra tastaturet til hvor de ender.

Jeg har pløjet nettet tyndt for info om dette problem, og meget tyder på at det er dårlig stel - eller forbindelser, eller knækkede ledninger
der er årsagen.

Er det muligt at tage ECU-en løst med ned til et Peugeot værksted og
så håbe på at de har en computer med et multistik på sådan at de kan gå hen og indtaste koden (som vi ikke mangler) og så de bagefter laver koden om til at indeholde nogle af de taster der virker
f.eks. 9999?

Og så når jeg får den monteret igen bruge det trick som er beskrevet i mange med, at pille stikket fra tastaturet mens bilen er startet sådan at man bliver fri for, undskyld sproget "det kodelort". Jeg skal aldrig igen have det tastatur koblet ind over hvis det kan undgås denne her situation har jeg ikke lyst til at stå i igen.

Håber der er nogle venlige sjæle der kan hjælpe da det mildest talt er frustrerende at have en bil der renoveret fuldstændig op og er klar til syn, men indtastning af 4 cifre forhindrer den i at køre.

PS.
Har læst lidt om at nogle bypasser systemet ved at give ventilen der lukker for brændstoftilførslen en plusledning der går ind over tændingslåsen sådan at den giver + når man sætter tænding til og derved åbner ventilen. Men hvor dælen sidder denne ventil henne?
Denne løsning er jeg ikke vild med, men den har absolut interesse hvis det er sidste udvej.

På forhånd mange tak for hjælpen
« Senest Redigeret: 27. Marts 2011, 11:47 af Haddock »

Haddock

  • Gæst
RE: Kodelås 106 Rallye problemer HJÆLP!!!!
« Svar #1 Dato: 27. Marts 2011, 11:44 »
Har fået løst problemet.

Rensede stelforbindelser nede ved de 2 store runde multistik foran batteriet, og skilte kode tastaturet ad.

En af de to ting gjorde udfaldet, hælder mest til at det var et stelforbindelsesproblem.

Bilen er nu startet og ECU-en er unlocked, så forhåbentligt skulle dette
problem aldrig opstå igen.
« Senest Redigeret: 27. Marts 2011, 11:46 af Haddock »

Haddock

  • Gæst
RE: Kodelås 106 Rallye problemer HJÆLP!!!! (Problem løst)
« Svar #2 Dato: 27. Marts 2011, 15:01 »
Hvis det har interesse kan jeg oplyse at når ECU-en er unlocked så sker der intet ved at pille batteriet fra, det virker helt fint når man sætter det til igen (man skal naturligvis undlade at koble tastaturet til)