Ej nu må folk GODT NOK lige tage sig sammen!
Xenon eftermonteret er ikke ulovligt så længe visse kriterier er opfyldt - det er en mindre liste, som bliver taget til sidst.
Angel Eyes er som bekendt lygteføringen som BMW har stået for at få på markedet. Det fungerer som ofte som positionslys på de nye serier - hvor det ligeledes agerer kørelys.
Det kan i dag fås indbygget i stylingslygter til rigtig mange biler - både godkendt og IKKE-godkendt.
Selvfølgelig skal lygterne være godkendt (I EU via. et E-mærke regulativ) og er E-mærket eksisterende så er lygten godkendt. End of discussion!
At så der blvier monteret blå og lilla pærer i lygten... Ja så er lyset ulovligt, men lygten er jo stadig ganske godkendt
Dernæst så er der hurtigt nogen der stiller spørgsmål til om det er lovligt som positionslys da loven siger at der Må og SKAL kun være 2 positionslys på en bil - og i denne sammenhæng er der flere ringe i hver lygte eller ved Audi er der jo mange små som danner en stribe.
Nu er det sådan at 1 lygte tæller som 1 lys. - dvs. at selvom Audi har 12 små lys som positionslys så tæller det som 1 lys fordi det er i 1 lygte.
Ligeledes med Angel Eyes... Du kan have 100 ringe i 1 lygte. Så længe det er i 1 lygte så tæller det som 1 positionslys. Det skal alt sammen bare stadig overholde lovgivningen om at det skal kunne ses tydeligt på 300m afstand uden at være blændende.
Som i kan se her på min egen bil:
Det er GANSKE godkendt. jeg har 2 ringe og 1 mini-spot i hver lygte, men de agerer stadig kun som 1 positionslys hver lygte.
Jeg håber det er forståeligt og ellers så skal jeg gerne på efterspørgsel prøve at forklare bedre
Kiggede lige hos min elskede pusher og kan se at Angel Eyes som er GODKENDT til 205'eren er ganske realistisk:
http://www.astina.dk/405/peugeot-405-forlygter-angeleyes-sort-p-109796.html?cPath=41_121Vi kan da lige med det samme tage reglerne for Xenon så de er på plads
- Lygtehuset skal være godkendt til HID montage (Godkendelsen vil ofte være støbt ind i lygtehuset)
-Der skal være automatisk niveau regulering således lygtestilling uanset tryk på bagakslen vil være korrekt.
-Der skal være automatisk lygtespuler/vask (det kan evt. være hver 3. gang der bruges sprinklervæske at så får lygterne en tur)
-Medmindre nær/fjernlys er bygget i samme pære (Bi-Xenon) så skal nærlys være fortsat tændt når fjernlys tændes
Igen - noget der undrer så sig til!
jeg vil med glæde hjælpe.
Jeg tjekker af og til herinde, men er mest at finde på bilgalleri - link i signatur