Forfatter Emne: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55  (Læst 65696 gange)

dennis1982

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #15 Dato: 06. Februar 2013, 13:29 »
tja... kold vand i blodet er en meget fin ide.. men synes det lyder meget logisk at hvis proppen i bundkaret sider for højt og man ikk får alle de kulstofrester ud ved et olieskift som så er skyld i den nye olie hurtigt bliver snavset også,, det lyder da meget logisk.. så skift af bundkar, og kontrollere banjofilter (eventuelt skifte det hvis det stoppet til) og så lige skifte olie og oliefilter også.. så føler jeg mig da lidt mere sikker på en måde.. så det nok vejen frem,,, tror jeg.. det da meget rart at man gør hvad man kan for at holde sin bil så den køre de næste mange år.. og grunden til at 1,4 måske ikke har de samme problemer kan jo være at motoren er det mindre,, det kan jo være småting der gør forskellen på om en mootr får problemer??..

strada

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #16 Dato: 06. Februar 2013, 14:31 »
Citér
silverfox skrev:Og som KHJ siger; hvis bundkarret var fejlkonstrueret, hvorfor opstår der så ikke samme fejl på 1,4 HDi som har samme bundkar og oliesi?


I ved jo udemærket godt begge to, da I er Peugeot mekanikere, at 1,4HDI er en langt nyere konstruktion og at der sikkert er taget bedre forholdsregler på denne motor, baseret på de dårlige erfaringer og udgifter Jeres kære kunder har haft på 1,6HDI !

I kan sagtens snakke om en storm i et glas vand og om at slå kold vand i blodet. Tror I virkelig at ejerne af de ca. 1900 stk. 1,6HDI der har fået skiftet turbo vil stille sig tilfreds med sådan et svar !?

Til Jer andre nødstedte HDI ejere, har jeg vedlagt den Service Bulletin der omhandler 1,6HDI. Når man læser den kan man måske ane hvorfor Peugeot værger sig ved at lave en generel indkaldelse = store omkostninger = den må ejerne selv betale. Filen var for stor, så har kopieret Service Bulletinnen ind i næste indlæg.

Havde det derimod handlet om sikkerhed, havde sagen været en anden. Så var de blevet tvunget til at lave en generel indkaldelse. Men I denne sag er det jo kun forbrugernes pengepung det går ud over og så er sagen en anden - åbenbart !

Jeg vil kontakte Kontant og høre dem ad om man ikke på deres hjemmeside kan lave et link for berørte HDI ejere, så at der kan føres en eventuel fælles retsag imod Peugeot Danmark.
« Senest Redigeret: 06. Februar 2013, 14:58 af strada »

strada

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #17 Dato: 06. Februar 2013, 14:53 »
Her med den Service Bulletin der er sendt ud i forbindelse med den fejlkonstruerede 1,6HDI motor. Jeg arbejder på at få billederne med i indlægget, som der refereres til i Service Bulletinnen. Det er ikke noget behageligt syn på en motor der er cerviseret efter foreskrifterne !

CRITICAL INSTRUCTIONS
Page 1
Part Number:
753420-5005S
762328-5002S
49173-07507
49173-07508
Application: PSA 1.6HDi Turbochargers 2004+
DS089 Iss 007 TQA0029
i
CAUTION

The photographs above are from an engine which has completed approximately 110,000 miles. The
engine has been serviced by an approved dealer at the correct service intervals using the manufacturer’s
recommended oil and filters. This engine has caused two new turbocharger failures in a very short time.
continued...
PLEASE READ THIS BEFORE FITTING THE TURBOCHARGER:

Failure of successful operation of the turbocharger can be caused by external influences and not faulty turbocharger
components. In particular residual engine carbon/sludge penetrating the turbocharger and damaging it. This risk can
be reduced by, ideally, removing all engine carbon/sludge, but often this is very difficult to do. However, risk can be
reduced by following all the procedures set out below
• Turbocharger oil feed pipe & banjo bolts must be changed
• Oil pump should be removed and checked
• Sump must be removed and cleaned.
• Check that engine has latest specification sump and dipstick.
• Oil strainer (pick up) must be removed and replaced due to residual carbon/sludge build up
• Oil cooler and filter assembly should be removed and cleaned
• Charge air cooler to be removed, cleaned thoroughly and any oil inside drained off
• Inlet and outlet hoses to be checked for damage and cleaned
• Exhaust system to be checked for contamination/blockage (Catalyst, DPF etc.)
• Vehicles with DPF: carry out static regeneration according to manufacturers guidlines
• Brake vacuum pump to be removed and checked for debris/carbon - clean as necessary
• New oil filter and oil to be fitted
• Fuel injector gaskets to be checked as not burnt or compromised - replace as necessary
• Oil drain pipe checked for blockage/restrictions and cleaned as necessary
• Oil flow must be checked:
– Fit turbocharger to engine leaving oil return pipe off
– Install a longer oil return line and feed into suitable container
– Start engine and idle for 60 seconds, then switch off engine
– Measure volume of oil in container - 60 seconds of idle should produce at least 0.3 Litres of oil
– Repeat test two or three times to confirm oil flow is correct
– During this test, do not allow engine to run below minimum oil level!!
– Vehicle should be driven 20 to 30 miles then the oil/filter must be changed and the filter in the banjo bolt removed
– Advise oil/filter are changed at 3000 mile intervals
WARNING: To reduce the risk of premature turbocharger failure by residual carbon/sludge, you must ensure you follow the
above procedure. You should NOT fit the turbocharger where you know, or have reason to believe, that the risk cannot be
overcome due to the possible age of the application and/or lack of service history etc. In these circumstances you
must decide how best to prepare the application in order to avoid damage to the turbocharger once fitted.
We will not be liable for failure of the turbocharger due to damage by external elements,
including penetration of residual carbon/sludge.
CRITICAL INSTRUCTIONS
Page 2
Part Number:
753420-5005S
762328-5002S
49173-07507
49173-07508
Application: PSA 1.6HDi Turbochargers 2004+
If you do not understand the procedures or have difficulty doing so, please call your local distributor for guidance.
DS089 Iss 007 TQA0029
i
« Senest Redigeret: 06. Februar 2013, 15:10 af strada »

midph

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #18 Dato: 06. Februar 2013, 16:44 »
http://www.qualitec.dk/c/141/orginal-turbo?specs=26 ..smider lige den her ,da jeg synes jeg har hørt priser på 6-8000 for en ny turbo..eller tager jeg fejl??

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #19 Dato: 06. Februar 2013, 18:43 »
Citér
strada skrev:
Citér
silverfox skrev:Og som KHJ siger; hvis bundkarret var fejlkonstrueret, hvorfor opstår der så ikke samme fejl på 1,4 HDi som har samme bundkar og oliesi?


I ved jo udemærket godt begge to, da I er Peugeot mekanikere, at 1,4HDI er en langt nyere konstruktion og at der sikkert er taget bedre forholdsregler på denne motor, baseret på de dårlige erfaringer og udgifter Jeres kære kunder har haft på 1,6HDI !

quote]

Da må jeg desværre skuffe dig  1,4 er ældre motor  nok 3 år  ,  1,6 er en vidreudvikling af 1,4 HDI

silverfox

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #20 Dato: 06. Februar 2013, 21:45 »
@jjesp:
Det er afgørende at man bruger den rigtige olie!
Den eneste 100% rigtige og eneste PSA godkendte olie er Total. Castrol, BP, Staoil osv. laver alle olier som opfylde de samme industrielle standarder. De kan for så vidt være lige så gode. De er bare ikke godkendte.

@Strada:
Som KHJ siger; 1,4 er en ældre konstruktion. Jeg er i øvrigt ikke mekaniker, det har jeg aldrig hævdet.
Hvor får du de 1900 turboer fra? Der blev sagt i indslaget at der var solgt 1800 turboer. Ved du hvor mange af de turboer der ligger på lager hos en grossist? Jeg ved at mange af de frie værksteder kvajer sig når de skifter turbo ved ikke at følge den vejledning som fås fra eks. Peugeot eller FTZ.
Derfor sælges der så mange turboer. I det første Kontant afsnit om 1,6 HDi sagde FTZ repræsentanten netop at de havde vildt mange reklamationer.
Har du selv læst den service info du vedlægger? Der står jo netop at turboen fejler, såfremt den korrekte procedure for udskiftning ikke følges.Du vil da ikke, i ramme alvor, klandre Peugeot for at udstyre deres værksteder med den nødvendige info?

Den FDM tekniker der blev interviewet i Kontant har tidligere arbejdet i Peugeot Dks Tekniske afdeling. Hvis han mente at der var et graverende, generelt problem med den motor ville han da nok have informeret sine kære medlemmer om det?

morgan

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #21 Dato: 06. Februar 2013, 21:57 »
Citér
strada skrev:
Mekanikere bakker bilkunder op
04. feb. 2013 12.48 Kontant

Det er væltet ind med henvendelser, siden Kontant for to uger siden viste, at motoren i op mod 93.000 biler risikerer at bryde sammen alt for tidligt. Nu viser det sig, at hundredvis af landets mekanikere mener, at motoren er fejlkonstrueret.

Tirsdag aften sætter DR1 fokus på velfærddebatten, men du kan stadig se med på Kontant lige efter TV-avisen kl. 21:55

Vært: Jakob Krogh

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2013/02/04122654.htm


Kontant mig I RØVEN.
Konen skulle op og ha sporet bil, og Peugeot snakkede om "kontant" og turbo, så de gik amok på min bil.. De skiftede 2 flammeskiver, motor olie osv... Det blev 3500,- kr...

Hvaf F.. har motor olien med flammeskiver.??????

Det skulle tage ca 30 min. Min kone gik i næsten 5 timer med min søn på 8 mdr og ventede på bilen...

Bilen skulle kun spores..............:@

Nu har jeg være oppe og handle og bilen er ikke sporet. Når jeg holder rette lige så kører jeg i grøften.

Er syglig tosset på PeuGeot N......
« Senest Redigeret: 06. Februar 2013, 21:58 af morgan »

morgan

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #22 Dato: 06. Februar 2013, 22:13 »
Citér
silverfox skrev:
@jjesp:
Det er afgørende at man bruger den rigtige olie!
Den eneste 100% rigtige og eneste PSA godkendte olie er Total. Castrol, BP, Staoil osv. laver alle olier som opfylde de samme industrielle standarder. De kan for så vidt være lige så gode. De er bare ikke godkendte.

@Strada:
Som KHJ siger; 1,4 er en ældre konstruktion. Jeg er i øvrigt ikke mekaniker, det har jeg aldrig hævdet.
Hvor får du de 1900 turboer fra? Der blev sagt i indslaget at der var solgt 1800 turboer. Ved du hvor mange af de turboer der ligger på lager hos en grossist? Jeg ved at mange af de frie værksteder kvajer sig når de skifter turbo ved ikke at følge den vejledning som fås fra eks. Peugeot eller FTZ.
Derfor sælges der så mange turboer. I det første Kontant afsnit om 1,6 HDi sagde FTZ repræsentanten netop at de havde vildt mange reklamationer.
Har du selv læst den service info du vedlægger? Der står jo netop at turboen fejler, såfremt den korrekte procedure for udskiftning ikke følges.Du vil da ikke, i ramme alvor, klandre Peugeot for at udstyre deres værksteder med den nødvendige info?

Den FDM tekniker der blev interviewet i Kontant har tidligere arbejdet i Peugeot Dks Tekniske afdeling. Hvis han mente at der var et graverende, generelt problem med den motor ville han da nok have informeret sine kære medlemmer om det?


Silverfox.. Det passer ikke.....Der behøver ikke stå Castoil, BP og stat oil på listen... Der findes andre mærker der er mindst lige så gode... bare de overholder ACEA-normen.. så fis og en hornlygte...
Siden hvornår er Statoil blevet godkend.??????? Der er altid blevet sagt at "man bruger "ikke" statoil produkt på Peugeot"........

Jeg køber motorolie til 150 kr L. og det er en 5/30 C2 olie.
« Senest Redigeret: 06. Februar 2013, 22:21 af morgan »

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #23 Dato: 06. Februar 2013, 22:53 »
Han skriver heller ikke statoil er godkendt hvis du læser efter

Godkendte olie er Total.  Castrol, BP, Staoil osv. laver alle olier som opfylde de samme industrielle standarder. De kan for så vidt være lige så gode. De er bare ikke godkendte.

men jeg er enig at de andre olier er gode produkter   men de er ikke testet og godkendt af peugeot

jjesp

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #24 Dato: 06. Februar 2013, 23:28 »
Citér
KHJ skrev:
men jeg er enig at de andre olier er gode produkter   men de er ikke testet og godkendt af peugeot


Hvorfor er det så at jeg skal gå til en autoriseret Peugeot forhandler, når så mange af dem ikke bruger Total?

I virkeligheden kan min turbo stå af inden for garantiperioden, og så vil Peugeot Danmark sige at det er bare ærgerligt for jeg har brugt en olie der ikke er godkendt af Peugeot. Så skal jeg køre sagen mod min Peugeot forhandler, men de henviser jo importøren, hver gang der er problemer med min bil, "Desværre -, importøren har sagt at her dækker garantien ikke."

Egentlig når jeg tænker på det er det rystende. Jeg har haft min bil i lidt over et år, og mindst 3 gange er jeg gået chokeret fra min forhandler over den dårlige service de har....

Med mine to tidligere Avensis'er og min Octavia har der aldrig været problemer. Jeg har endda fået en ny motor skiftet gratis efter 4 år og 110.000 km på en af Avensis'erne, da den havde kendt fejl....

strada

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #25 Dato: 07. Februar 2013, 14:29 »
Citér
silverfox skrev:
Jeg er i øvrigt ikke mekaniker, det har jeg aldrig hævdet.
Har du selv læst den service info du vedlægger? Der står jo netop at turboen fejler, såfremt den korrekte procedure for udskiftning ikke følges.Du vil da ikke, i ramme alvor, klandre Peugeot for at udstyre deres værksteder med den nødvendige info?


Det kan godt være du ikke er mekaniker. Men du forsvarer altid Peugeot med næb og klør lige meget hvor meget de har dummet sig. I de situationer betragter jeg dig som indhabil p.g.a. dit tydelige Peugeot tilhørs forhold.

Spørgsmålet går jo ikke på at klandre Peugeot for at udstyre deres værksteder med den nødvendige info.

Spørgsmålet går på at Peugeot udsender en Service Bulletin med overskriften, Critical Instructions - og efterfølgende siger at det ikke drejer sig om en generel fejl, så at en indkaldelse for at rette op på konstruktions fejlen ikke er nødvendigt. Det hænger slet ikke sammen når det er en kendt fejl.

Hvorfor brænder en 1,6 HDI motor sammen pga. turbo problemer efter 90.000 km og garantiens udløb og som er passet med korrekt service eftersyn på et Peugeot værksted, som eksemplet i Kontant ? Peugeot ejeren måtte i 1ste omgang selv betale 50.000 kr. for en ny motor og efter lang tids tovtrækkeri (som sædvanlig med Peugeot Danmark) endte det med at Peugeot Danmark indviligede i at betale halvdelen. Efter få uger brænder turboen så sammen igen. Hvordan syntes du selv det passer med det du skriver, at der ingen risiko er og intet at bekymre sig om ?? Peugeot Danmarks KUNDE SERVICE er elendig og berygtet i mange Peugeot ejeres øjne. Men I lever stadigvæk af tilfredse kunder siger I ?? Det hænger bare ikke sammen. I kunne lære meget af TOYOTA, som har en helt anden indgangs vinkel til SERVICE. Som sagt, jeg løber aldrig mere en risiko ved at købe Peugeot med den manglende SERVICE mange af Peugeot Danmarks kunder har oplevet.
« Senest Redigeret: 07. Februar 2013, 17:29 af strada »

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #26 Dato: 07. Februar 2013, 19:47 »
Citér
jjesp skrev:
Citér
KHJ skrev:
men jeg er enig at de andre olier er gode produkter   men de er ikke testet og godkendt af peugeot


Hvorfor er det så at jeg skal gå til en autoriseret Peugeot forhandler, når så mange af dem ikke bruger Total?

I virkeligheden kan min turbo stå af inden for garantiperioden, og så vil Peugeot Danmark sige at det er bare ærgerligt for jeg har brugt en olie der ikke er godkendt af Peugeot. Så skal jeg køre sagen mod min Peugeot forhandler, men de henviser jo importøren, hver gang der er problemer med min bil, "Desværre -, importøren har sagt at her dækker garantien ikke."

Egentlig når jeg tænker på det er det rystende. Jeg har haft min bil i lidt over et år, og mindst 3 gange er jeg gået chokeret fra min forhandler over den dårlige service de har....

Med mine to tidligere Avensis'er og min Octavia har der aldrig været problemer. Jeg har endda fået en ny motor skiftet gratis efter 4 år og 110.000 km på en af Avensis'erne, da den havde kendt fejl....


Hvis der opstår fejl er det forhandleren der skal varetagen skaden  , du bliver ikke bedt om at gå til importøren   , og hvis dit værksted bruger noget andet olie er det værkstedets problem det kan aldrig blive dit  du sætter bilen ind til nogen der har forstand på de ting  uden du bør have noget indsigt i mekanik  hvis du skal have styr på alle de ting kunne du lige så godt lave bilen selv  

Nu ved jeg ikke hvor det værksted du bruger ligger i forhold til hvor du bor  men du er frit stillet med at bruge et andet

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #27 Dato: 07. Februar 2013, 20:07 »
Citér
strada skrev:
Citér
silverfox skrev:
Jeg er i øvrigt ikke mekaniker, det har jeg aldrig hævdet.
Har du selv læst den service info du vedlægger? Der står jo netop at turboen fejler, såfremt den korrekte procedure for udskiftning ikke følges.Du vil da ikke, i ramme alvor, klandre Peugeot for at udstyre deres værksteder med den nødvendige info?


Det kan godt være du ikke er mekaniker. Men du forsvarer altid Peugeot med næb og klør lige meget hvor meget de har dummet sig. I de situationer betragter jeg dig som indhabil p.g.a. dit tydelige Peugeot tilhørs forhold.

Spørgsmålet går jo ikke på at klandre Peugeot for at udstyre deres værksteder med den nødvendige info.

Spørgsmålet går på at Peugeot udsender en Service Bulletin med overskriften, Critical Instructions - og efterfølgende siger at det ikke drejer sig om en generel fejl, så at en indkaldelse for at rette op på konstruktions fejlen ikke er nødvendigt. Det hænger slet ikke sammen når det er en kendt fejl.

Hvorfor brænder en 1,6 HDI motor sammen pga. turbo problemer efter 90.000 km og garantiens udløb og som er passet med korrekt service eftersyn på et Peugeot værksted, som eksemplet i Kontant ? Peugeot ejeren måtte i 1ste omgang selv betale 50.000 kr. for en ny motor og efter lang tids tovtrækkeri (som sædvanlig med Peugeot Danmark) endte det med at Peugeot Danmark indviligede i at betale halvdelen. Efter få uger brænder turboen så sammen igen. Hvordan syntes du selv det passer med det du skriver, at der ingen risiko er og intet at bekymre sig om ?? Peugeot Danmarks KUNDE SERVICE er elendig og berygtet i mange Peugeot ejeres øjne. Men I lever stadigvæk af tilfredse kunder siger I ?? Det hænger bare ikke sammen. I kunne lære meget af TOYOTA, som har en helt anden indgangs vinkel til SERVICE. Som sagt, jeg løber aldrig mere en risiko ved at købe Peugeot med den manglende SERVICE mange af Peugeot Danmarks kunder har oplevet.


Fordi der kommer en serviceinfo ud på en repration hvordan du skal håndtere en turbo hvis den står af  er ikke lig med det et  generelt problem der findes reprationsinfo og håndbøger på alt

silverfox

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #28 Dato: 07. Februar 2013, 20:47 »
@strada:
Du kan da ikke kalde mig inhabil bare fordi jeg er uenig med dig? Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg arbejder hos en Peugeot forhandler. Tværtimod.
Jeg kommer med indlæg herinde baseret på min viden om Peugeot. Men det er åbenbart diskvalificerende?
I øvrigt er den motorreparation til 50.000 du refererer til, en Citroen. Så det kan du heller ikke klandre Peugeot for.
Desuden kan det omtalte motorhavari skyldes at indsprøjtningsdyserne har været utætte. Det ville forklare hvorfor også motoren skulle skiftes. Jeg har aldrig set en Peugeot der skulle have ny motor pga. dårlig smøring af turboen.

Byb75

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #29 Dato: 07. Februar 2013, 21:32 »
Hej. Hvor har I fra at det kun er Total der godkendt motorolie til Peugeot?