Forfatter Emne: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55  (Læst 65603 gange)

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #30 Dato: 07. Februar 2013, 23:35 »
Citér
silverfox skrev:
@strada:
Du kan da ikke kalde mig inhabil bare fordi jeg er uenig med dig? Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg arbejder hos en Peugeot forhandler. Tværtimod.
Jeg kommer med indlæg herinde baseret på min viden om Peugeot. Men det er åbenbart diskvalificerende?
I øvrigt er den motorreparation til 50.000 du refererer til, en Citroen. Så det kan du heller ikke klandre Peugeot for.
Desuden kan det omtalte motorhavari skyldes at indsprøjtningsdyserne har været utætte. Det ville forklare hvorfor også motoren skulle skiftes. Jeg har aldrig set en Peugeot der skulle have ny motor pga. dårlig smøring af turboen.


Der er noget underligt ved den bil  , først får den ny motor og senere går turboen  , hvis der er kommet ny motor i er den ren i oliekanalerne  hvorfor skulle turboen så bryde ned igen der er noget der ikke stemmer   ,   og ja det var en  C5

strada

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #31 Dato: 08. Februar 2013, 08:58 »
En af de andre uheldige bilejere er maskinchef Jørgen Grunert Pedersen, som privat kører i en Peugeot med den omtalte 1,6 liter dieselmotor. I april 2012 brød turboen sammen. Da er bilen 2 år og 4 måneder gammel og har kørt 90.000 km.

Regningen lød på 18.000 kroner. Forhandleren valgte at dække halvdelen per kulance - altså af venlighed - fordi bilen var så ny. De resterende 9000 kroner forsøgte Jørgen Pedersen at få Peugeot Danmark til at dække. Men Peugeot afviste med henvisning til, at garantien var udløbet. Det undrer og ærgrer Jørgen Grunert Pedersen:

- Normalt vil fabrikanterne sende et eller andet service letter ud for at sige: Venligst kære kunde, kom ind, så skifter vi den motor, fordi vi har oplevet, at der er et problem.

Men der kommer jo ingen ting her, selv om at selv folk, der har ringe forstand på det her, kan se, at der er et problem med det her. Så er der jo ingen, der reagerer på det, og det er jo det, der er meget kritisabelt, siger Jørgen Grunert Pedersen til Kontant.

Hos Peugeot Danmark afviser informationschef Hanne Langsig Sørensen, at der er tale om et generelt problem med motoren.

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2013/02/05170144.htm

Udsendelserne kan iøvrigt ses på DR/Kontants hjemmeside.
« Senest Redigeret: 08. Februar 2013, 09:01 af strada »

jjesp

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #32 Dato: 08. Februar 2013, 11:40 »
Citér
KHJ skrev:
Hvis der opstår fejl er det forhandleren der skal varetagen skaden  , du bliver ikke bedt om at gå til importøren


Hver gang jeg har haft et garantiproblem med min Peugeot, har min forhandler altid brugt importøren for at se om de vil gøre noget ved det.

F.eks. havde jeg et periodisk motorstyringsproblem der gjorde at bilen begyndte at hoppe og danse og al motorkraft forsvandt når den skulle trække. Dette var så slemt at man måtte stoppe bilen, og kunne fortsætte flere dage før det forsvandt. Problemet kom og gik, og er nu forsvundet af sig selv - måske. Men forhandleren kunne ikke læse fejlen i computeren. Den eneste fejl var at temperaturmåleren på partikelfilteret havde meldt at partikelfilteret havde været  varmt. Her blev importøren spurgt, og de anbefalede et skift af - temperaturmåleren..... Altså symptombehandling.

Jeg spurgte forhandleren hvorfor man ikke kiggede lidt på luftreguleringen, da det mere virkede som et generelt problem med blandingen. Det var de enige i, men hvis ting skulle laves under garantien, måtte man kun lave det computeren meldte. Hvis dette ikke hjalp, kunne man efterfølgende - efter aftale med importøren - lave videre fejlsøgning. Ellers skulle forhandlerne selv bekoste reparationen.

Det er da latterligt.....

strada

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #33 Dato: 08. Februar 2013, 14:08 »
Citér
strada skrev:
En af de andre uheldige bilejere er maskinchef Jørgen Grunert Pedersen, som privat kører i en Peugeot med den omtalte 1,6 liter dieselmotor. I april 2012 brød turboen sammen. Da er bilen 2 år og 4 måneder gammel og har kørt 90.000 km.

Regningen lød på 18.000 kroner. Forhandleren valgte at dække halvdelen per kulance - altså af venlighed - fordi bilen var så ny. De resterende 9000 kroner forsøgte Jørgen Pedersen at få Peugeot Danmark til at dække. Men Peugeot afviste med henvisning til, at garantien var udløbet. Det undrer og ærgrer Jørgen Grunert Pedersen:

- Normalt vil fabrikanterne sende et eller andet service letter ud for at sige: Venligst kære kunde, kom ind, så skifter vi den motor, fordi vi har oplevet, at der er et problem.

Men der kommer jo ingen ting her, selv om at selv folk, der har ringe forstand på det her, kan se, at der er et problem med det her. Så er der jo ingen, der reagerer på det, og det er jo det, der er meget kritisabelt, siger Jørgen Grunert Pedersen til Kontant.

Hos Peugeot Danmark afviser informationschef Hanne Langsig Sørensen, at der er tale om et generelt problem med motoren.

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2013/02/05170144.htm

Udsendelserne kan iøvrigt ses på DR/Kontants hjemmeside.


Jeg har i en mail spurgt Peugeot Danmark hvorfor de ikke dækker alle omkostninger ved ovenstående defekt, hvor bilen er 2 år og 4 mdr. gammel. Deres svar er:

Den omtalte kunde har betalt kr. 8.531,- for en reparation som ellers ville have kostet over kr. 18.000,-. Vi har altså hjulpet med kr. 10.000,- i dette tilfælde - det er derfor ikke rigtigt, at Peugeot Danmark har afvist af dække.

 

Bilen har kørt næsten 100.000 km med denne turbo da den gik i stykker.

Dækningen kan sammenlignes med den dækning, du får fra dit forsikringsselskab, hvis du får en skade der ødelægger et dæk.

Taksatoren måler dækmønsteret på din bil, og hvis dækket er slidt halvt ned, får du betalt et halvt dæk over forsikringen - men må selv betale for den halvdel du har slidt.

 

Garantien på denne bil var udløbet, og det er derfor et udtryk for omsorg for vores kunder, at der er ydet kr. 10.000,- i tilskud til denne sag.

larsK

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #34 Dato: 08. Februar 2013, 16:00 »
kan stadig ikke sige andet end at det er en formidable motor, hos os har vi som sagt kun skiftet 3 turboer i 2012 i de 2 tilfælde skyldes det at personen ikke har overholdt service..

kan ikke se hvorfor folk skal brokke sig over tingene når de ikke selv passer på deres ting..!

hvis folk bare for serviceret deres bil efter hensigten så er der ikke noget galt..

ERGO DET ER DERES EGEN FEJL BASTA!!!!!!

strada

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #35 Dato: 08. Februar 2013, 16:12 »
Citér
larsK skrev:
kan stadig ikke sige andet end at det er en formidable motor, hos os har vi som sagt kun skiftet 3 turboer i 2012 i de 2 tilfælde skyldes det at personen ikke har overholdt service..

kan ikke se hvorfor folk skal brokke sig over tingene når de ikke selv passer på deres ting..!

hvis folk bare for serviceret deres bil efter hensigten så er der ikke noget galt..

ERGO DET ER DERES EGEN FEJL BASTA!!!!!!


Maskinchefen i ovennævnte eksempel har netop overholdt alle service hos et autoriseret Peugeot værksted. Din hypotese passer altså ikke og jeg kan finde flere eksempler. Kig på Kontants hjemmeside nederst med kunder der har overholdt alle service. http://www.dr.dk/DR1/kontant/2013/02/05170144.htm
« Senest Redigeret: 08. Februar 2013, 18:06 af strada »

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #36 Dato: 08. Februar 2013, 16:44 »
Citér
larsK skrev:
kan stadig ikke sige andet end at det er en formidable motor, hos os har vi som sagt kun skiftet 3 turboer i 2012 i de 2 tilfælde skyldes det at personen ikke har overholdt service..

kan ikke se hvorfor folk skal brokke sig over tingene når de ikke selv passer på deres ting..!

hvis folk bare for serviceret deres bil efter hensigten så er der ikke noget galt..

ERGO DET ER DERES EGEN FEJL BASTA!!!!!!

Hej Lars
Nu ved jeg ikke om du har fulgt udsendelserne, og de to tråde der har været om emnet, men hvis du har, vil du vide at helt så enkelt hænger tingene ikke sammen.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #37 Dato: 08. Februar 2013, 19:41 »
Citér
jjesp skrev:
Citér
KHJ skrev:
Hvis der opstår fejl er det forhandleren der skal varetagen skaden  , du bliver ikke bedt om at gå til importøren


Hver gang jeg har haft et garantiproblem med min Peugeot, har min forhandler altid brugt importøren for at se om de vil gøre noget ved det.

F.eks. havde jeg et periodisk motorstyringsproblem der gjorde at bilen begyndte at hoppe og danse og al motorkraft forsvandt når den skulle trække. Dette var så slemt at man måtte stoppe bilen, og kunne fortsætte flere dage før det forsvandt. Problemet kom og gik, og er nu forsvundet af sig selv - måske. Men forhandleren kunne ikke læse fejlen i computeren. Den eneste fejl var at temperaturmåleren på partikelfilteret havde meldt at partikelfilteret havde været  varmt. Her blev importøren spurgt, og de anbefalede et skift af - temperaturmåleren..... Altså symptombehandling.

Jeg spurgte forhandleren hvorfor man ikke kiggede lidt på luftreguleringen, da det mere virkede som et generelt problem med blandingen. Det var de enige i, men hvis ting skulle laves under garantien, måtte man kun lave det computeren meldte. Hvis dette ikke hjalp, kunne man efterfølgende - efter aftale med importøren - lave videre fejlsøgning. Ellers skulle forhandlerne selv bekoste reparationen.

Det er da latterligt.....


Hvis det er en repration i bilens garantiperiode skal man ikke spørge importøren om  de vil gøre noget ved det  ,   og hvis der er fejl på noget  uanset hvad der har med motorstyring at gøre  laver man det først  .

 så ser man i parameter om der er noget der måler en forkert værdi  , det bliver nemli ikke lagt som fejl  , f.eks en vandtemp føler der viser  minus 40 gr på en sommerdag  med 32 gr  lægges ikke som fejl  i motorstyring for teoretisk kan det lade sig gøre  motoren opfører sig bare derefter  det går bare ikke  i den høje temp  så mange fejl ses i  parameter uden der er fejl på det  for det viser jo et eller andet  og så virker komponenten  bare ikke rigtigt

jjesp

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #38 Dato: 09. Februar 2013, 00:46 »
Citér
KHJ skrev:
Hvis det er en repration i bilens garantiperiode skal man ikke spørge importøren om  de vil gøre noget ved det


Problemet er bare at nogle forhandlere altid bruger importørens svar som en undskyldning for ikke selv at udbedre fejlen. Et andet lille eksempel:

Da min 207'er havde gået 3000 km, både skurre og piver bremserne. Jeg kører derned og hører om det er normalt. Svaret er at jeg "skal bremse meget hårdere end jeg gør, og så skal de jo lige køres til".

Efter 9000 km er det det samme. De vil gerne kigge på bilen. Da jeg henter den har de slebet skiver på bagbremserne. Jeg får en regning for arbejdet. Da jeg brokker mig er svaret: Dette er helt normal slitage og importørens garanti dækker ikke når det er slitage....

Efter 15000 km hyler forbremserne stadig og jeg brokker mig. De kigger på den igen og jeg får en opringning efterfølgende, hvor værkføreren meddeler mig, at det er de pæneste bremser han har set i lang tid. Bare han havde bremser der var så fine selv, siger han.

Så nu, efter 25000 km, har jeg vænnet mig til det. Det er mest irriterende at når jeg bremser for rødt lys, Her får jeg sure blikke fra fodgænger og cyklister over al den skærende larm. Men så ser de selvfølgelig at det er en Peugeot og får lidt medlidenhed med manden bag rattet ;)

Jeg har selvfølgelig efterfølgende skiftet værkstedet ud med et andet end der jeg købte bilen, men må indrømme at jeg ikke gad sige noget om de bremser da den var til 20.000 km service. Sådan nogle kampe kan man ikke vinde.....

larsK

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #39 Dato: 09. Februar 2013, 15:54 »
nu skal man ikke tro på alt fra Kontant side.. der er en grund til de har valgt de personer.. de gør det altid være end det er.. nu har jeg væreet peugeot mekaniker i 10år og yderst sjællent der er belevet skiftet turbo kontra hvor mange der køre med de motorer.

så kan ikke se problemet i at der et par stykker der er gået istykker.. men lige så snart kontant har været der begynder i at pive..

Ang. bundkaret er jeg sikker på at alle de peugeot mekanikere der er herinde har haft afmont et bundkar på de motorer før da de har det med at blive en smule utætte.. og jeg personligt kan ikke genkende det problem med snavs i bundkarret? ja det er rigtig de ikke har lavet det så godt med det bundkar..

sidst jeg havde bundkaret af sådan en motor havde den kørt et godt stykke over 200000km og ingen tegn på snask..

men har skiftet turbo på en hvor han havde utætte dyser som han havde kørt rundt med i 8 mdr tid inden turbo stod af.. skal lige siges at han havde ikke fået lavet service i over 2 år..

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #40 Dato: 09. Februar 2013, 19:23 »
Synes vi skal holde en god tone. Verden bliver aldrig sort og hvid. Ingen biler er super gode og ingen er super dårlige. Men mennesker bruger så mange penge på biler at der bliver lagt store følelser i.
Peugeot laver så vidt jeg ved ikke selv deres bremser. Alle bilfabrikker køber bremser af Bendix, Ate, Girling, Lucas og der er sikkert flere. Når bremser skurer eller hyler er det generelle problemer som naturligvis kan afhjælpes.

Den største tak skal KHJ have for altid at komme med super gode svar og løsninger på masser af problemer.

Når der skal laves TV giver det stor gennemslagskraft når nogen hænges ud. Jeg har set begge udsendelser og læst alle indlæg her og på Citronik.dk
For mig at se er problemet at der i nogle motorer produceres meget sod som forringer olien.

Bundkarret og sien i banjo bolten er nok ikke super smart, men det der giver soden i olien er dårlig forbrænding af diesel. Hvis der er defekte flammeskiver bliver kompressionen for lav og det giver dårlig forbrænding. Dette problem er vist ret kendt på denne motor. Mange små ture giver også sod i olien.
Man burde anbefale at få skiftet olie oftere hvis man kører end del korte ture.
Man kunne også analysere den gamle olie og så vurdere om skifteintervallet er passende eller skulle sættes ned. Men det afhænger jo af kørestil og ikke af om det er en psa motor eller andet fabrikat. Jeg tror ikke nogen motorer har godt af at køre så langt på olien som fabrikkerne siger de kan. Jo hvis de kører som taxa og er varme hele tiden eller kører flere hundrede kilometer om dagen og altid varmes op med oliefyr.
Hvor mange har egentlig afmonteret et bundkar og konstateret bundfældet slam?
Det er løsninger og vidensdeling dette forum kan formidle og tak for det.
:) Autoholm
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

Mh65140

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 187
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #41 Dato: 11. Februar 2013, 20:58 »
Hmm. Det er ikke til at blive klog på emnet. Har idag snakket med automester, de skifter tit turbo på model og anbefaler skifte af bundsi, bundkar og banjosi. De siger desuden det sker uanset om man køre langt og passe service. Mens peugeot i risskov siger de har solgt 1200 model med den motor og skiftet omkring 12 stk. Og de mener ikke man bør gøre andet end passe service. Hørte desuden fra ven at ford i vejle tilbyder skifte af bundkar og banjosi for 2500 kr. For deres kunder. Normalpris 5500 kr.
_______________________
5008 2.0 hdi 2012/8
diagbox 7.xx og PP2000 i Aarhus V.

larsK

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #42 Dato: 12. Februar 2013, 19:02 »
nu er automester jo nu heller ikke skide skarpe. hvis de tit skifter turbo er det fordi de ikke kan fejlsøge ordentlig og der efter gætter.. som jeg har skrevet tidliger så har vi skiftet 3 turboer i 2012 og der køre dælme mange af de motorer, så vil ikke lige sige tit men at det hæner..

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #43 Dato: 12. Februar 2013, 20:11 »
Citér
larsK skrev:
nu er automester jo nu heller ikke skide skarpe. hvis de tit skifter turbo er det fordi de ikke kan fejlsøge ordentlig og der efter gætter.. som jeg har skrevet tidliger så har vi skiftet 3 turboer i 2012 og der køre dælme mange af de motorer, så vil ikke lige sige tit men at det hæner..

Hej Lars
Nu er det jo ikke nødvendigvis sikkert, at det antal turboer i har skiftet hos peugeot, er et retvisende billede af virkeligheden. Forstået på den måde, at måske er Peugeot så dyre med reparationen, at folk vælger alternative værksteder.

Det er kun et gæt, jeg ved ikke hvad sådan et turbo-skift koster hos jer kontra hos de "uoriginale".
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

larsK

  • Gæst
RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
« Svar #44 Dato: 12. Februar 2013, 21:10 »
koster ca 12000kr. ikke meget dyre end uorginalt, men måske de skifter så mange hos automester netop fordi de ikke kan finde ud af det?