Forfatter Emne: 406 - er godt råd?  (Læst 7533 gange)

jensskov

  • Gæst
406 - er godt råd?
« Dato: 25. Februar 2013, 19:14 »
Hej

Jeg har en 406 St break fra 1999 som har kørt 360000.
Den står for at skulle synes i år, og der er nogle ting der skal laves inden. Dertil holder den nu med en blokeret servopumpe.
Ialt skal der laves for ca 11000 jfr autobutler (kat, bremser for, servopumpe, støddæmper højre for, tårnleje højre for.) + et sæt sommerdæk og den grønne temperatursensor.
I forvejen er der en del der ikke virker (centrallås, klima, udv. Temperatur etc.).
På den anden side har jeg skiftet bagbremser, forrude, håndbremsekabel og -bakker, en forlygte, mellem- og bagpotte, bagrudevisker, stabilisatorer og venstre tårnleje. siden sidste syn.

Den har det med at hoppe ud af bakgearet når den er varm og hakker nogle gange i motorgangen når der er koldt.

Nu står jeg selvfølgelig over overvejer om jeg bare burde komme af med den eller jeg kan forvente at være kørende nogle år endnu, hvis jeg nu ofrer flere penge på den.

Jeg ved godt at i ikke kan svare mig, men jeg tænker at i kender de biler så godt, så i måske kan give mig et godt råd. Jeg er egentlig glad for bilen, men savner på den anden side noget udstyr, som den ikke har og savner og noget bedre lændestøtte. Har i et godt råd til en stivlende mand?

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 - er godt råd?
« Svar #1 Dato: 25. Februar 2013, 19:52 »
Hej
Ja det er det evige problem med gamle biler, point of no return. Hvornår skal man trække bremsen og sige stop. Det der taler for er jo alle de ting du allerede har ofret. Men jeg synes ikke det lyder som en bil der kan bære sådan den investering, som du har i tankerne. Og du kan jo være helt sikker på, at de 11k næppe rækker, når først værkstedet kommer igang. Og så står du stadig med en bil med flere defekter.
Nu kender jeg selvfølgelig ikke standen på din bil, den kan jo være usædvanlig flot. Men ud fra din beskrivelse, vil jeg klart sige det er et no go. Find en anden nysynet.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.500
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: 406 - er godt råd?
« Svar #2 Dato: 25. Februar 2013, 21:23 »
Jeg har før skrevet at jo ældre en bil man har, jo mere bør man selv kunne lave på den for at økonomien hænger sammen, en billig bil bliver simpelthen nemt for dyr hvis man skal til mekaniker hver gang noget går i stykker.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

tha_lime

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 - er godt råd?
« Svar #3 Dato: 25. Februar 2013, 22:30 »
Det er let at forsvare at bruge mere pengene på noget en allerede har brugt penge på, men det er ikke altid rigtig.

Det er nogle i økonomier der hedder sunken cost. Pengene er brugt, man vil ikke få mere for dem ved at slynge mere pengene efter projektet. Pengene til tidligere reparationer er brugt. De kan ikke tages med i beregningen når man sammenligner med  alternativerne.  Men det har man en irrationel tendens til at gøre. Les om konceptet på Wikipedia: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs

2008 308 1.6 thp 150 premium

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 406 - er godt råd?
« Svar #4 Dato: 25. Februar 2013, 22:42 »
På min gamle 406er brugte jeg ca 10.000 kr på bagtøjet (skiver, bakker, klodser, kabel, ankerplader og kalibre), der udover ca 4000 kr til småting til det sidste syn, og hvis den skulle synes igen, så skulle den have nye dørpaneler$.
så det skal nok overvejes nøje hvormeget man vil ofre
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L