Forfatter Emne: sq træt af bolte som er voldspændt  (Læst 3557 gange)

gazgeben

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 36
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
sq træt af bolte som er voldspændt
« Dato: 20. Maj 2013, 22:57 »
Har lige skiftet de bagerste skiver på min 307. De 10mm bolte som skal løsnes med tx50 var spændt så hårdt at det kostede tre bits før de gav sig. Jeg fatter ikke at sådan noget bliver spændt så hårdt. Der blev sat nye kaliber på for 2 år siden hos peugeot og boltene har ikke været løsnet siden. Jeg kan læse mig frem til at de skal spændes ca. 50Nm.
Gazgeben - 307sw 2,0HDI(136) og 207 s16

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: sq træt af bolte som er voldspændt
« Svar #1 Dato: 21. Maj 2013, 02:08 »
Det ka' jeg sgu godt forstå- Det er nok fordi at det efterhånden er alt der bliver spændt med luft/slagnøgle (Peugeot værksteder er nok ik bedre end andre hvad det angår) Sådan en fætter smadrer dem i med min 300NM Mange gange endnu mere- Skal man bruge slagnøgle til at spænde med skal der en momentstang i mellem, men de fleste steder har de nok kun det til hjulbolte (Og man ku ønske sig de brugte dem - jeg måtte kassere to alufælge hvor boltene var blevet "Knokkelspændt" De har sgu set for mange "Mekaniker" programmer på Discovery - Der er slagnøglen i hvert fald universalværktøj :( Det er Sur Numse, men i dag er der vist ikke tid til at bruge momentnøgle
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

larsK

  • Gæst
RE: sq træt af bolte som er voldspændt
« Svar #2 Dato: 21. Maj 2013, 07:00 »
ikke for at forsvare at ting bliver overspændt, men lige de torx bolte til bremseå på baghjulene de sider godt fast, de er spændt med loctite..

men ja man bruger ikke nm meget mere,