Forfatter Emne: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.  (Læst 15557 gange)

flemmingjensens

  • Gæst
406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Dato: 11. Juni 2014, 18:17 »
80 % af tiden er den møg sløv, og trækker ikke som den skal.
Har flere gange fået anti polution fejl.
Købte en lexia3 og læste og slettede fejl.
Jeg har prøvet følgende.
Partikelfilter aditiv og den har lavet regenerering et par gange siden.
Adskilt partikelfilter og cat, og det ser ud som nyt.
Tjekket diff-tryk sensor og den virker fint i begge slanger. Sug i den ene og tryk i den anden.
Intercooleren var utæt, så den skiftede jeg også.
Gummislanger til vacum er tjekket og ingen mørheder eller revner.
Havde fejl på catalytic converter up og downstream temp.
Den ene blev der skrevet at det var en kortslutning til stel.
Men det skriver den ikke mere. Ville ellers gerne købe en ny, men kan ikke finde delen nogen steder.
Dem jeg har fundet magen til på f.eks ebay, bliver beskrevet som lamdasonde, men det tror jeg ikke helt at det er. Har kun to ledere, så virker lidt som en ntc føler eller lign.
Den er magen til denne her.



Det plastik spjæld der sidder efter intercooleren med rød ring?



Hvad funktion har det?
Kører lidt knirkene og trægt. Virker lidt som om at noget blokerer vandringen en gang i mellem.
Smider billede i næste indlæg.

nogen der har en tegning over sådan en model?
« Senest Redigeret: 14. Juli 2014, 23:09 af flemmingjensens »

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #1 Dato: 11. Juni 2014, 18:56 »
Intercooler mm.

« Senest Redigeret: 11. Juni 2014, 19:07 af sgt »
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #2 Dato: 11. Juni 2014, 18:57 »
Partikelfilter temperatur

« Senest Redigeret: 11. Juni 2014, 19:04 af sgt »
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #3 Dato: 11. Juni 2014, 20:14 »
Prøv at læse live data med din tester. Aflæs differencetrykket på partikkelfilter. Det skal være 0 når motor ikke kører og der skal være forskel når den kører. Den viser også hvor stoppet filteret er og hvor høj temperaturen bliver når den regenererer. Min bil er mage til den. Den opnår den højeste temperatur i filteret ved 110 kmt og 2200 omd., ikke ved 3500 som jeg troede.
mvh Autoholm:)
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

flemmingjensens

  • Gæst
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #4 Dato: 11. Juni 2014, 21:52 »
Citér
sgt skrev:
Intercooler mm.



Fedt med splittegning. Takker...
Pos 15. luftmåleapp. Hmmmm... Nå, men det er i hvert fald et plastik spjæld som er vacum styret. Jeg har skilt det ad, og fjederen er knækket i begge ender. Så derfor at den ikke kan lukke helt og kørte underligt.
Men hvad betydning har det for motorkraften?

flemmingjensens

  • Gæst
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #5 Dato: 11. Juni 2014, 22:09 »
Citér
sgt skrev:
Partikelfilter temperatur



Det er pos. 1 og 2.
Jeg varmede lige pos 2, imens jeg tjekkede værdien i pp2000.
Den viste 104 grader i stuetemp, og steg så til 200 efter lidt varme.
Men undrer mig lidt over at den er 110 og ikke ca. 30 grader.
Pos. viser 272 grader. Skal lige siges at motoren ikke har kørt i to dage. :-D
Når jeg søger i google, fremkommer den som lamda?
http://bartebben.nl/onderdelen/peugeot/308/uitlaat-systeem/lambda-sensor/hdi-1.6-16v-9hz-9h01-dv6ted4-fap-lambda-in-roetkat-.html
Nå, men hvad indflydelse har de målinger? Bruges de kun til at vide om den kan regenerere eller? har det også indflydelse på motorens gang? Nu jeg tænker lidt efter, så kører den faktisk bedre når den er helt kold.
« Senest Redigeret: 11. Juni 2014, 22:25 af flemmingjensens »

flemmingjensens

  • Gæst
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #6 Dato: 11. Juni 2014, 22:14 »
Citér
Autoholm skrev:
Prøv at læse live data med din tester. Aflæs differencetrykket på partikkelfilter. Det skal være 0 når motor ikke kører og der skal være forskel når den kører. Den viser også hvor stoppet filteret er og hvor høj temperaturen bliver når den regenererer. Min bil er mage til den. Den opnår den højeste temperatur i filteret ved 110 kmt og 2200 omd., ikke ved 3500 som jeg troede.
mvh Autoholm:)


Har skam læst diff-trykket, men ærligt så husker jeg ikke hvad den viste under drift.
Men den viser 0 nu, og reagerer når jeg puster og suger i slangerne.
Så den virker pt. fint nok.
Læste et sted at den normalt ligger på ca 150 mb og ikke må komme højere end 300 mb.
Men når jeg får startet den igen med ny fjeder eller spjæld, tjekker jeg lige værdierne. :-)
Hmm... Har du haft kørt afsted med diagnose programmet med 110 km/t? :-D

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #7 Dato: 12. Juni 2014, 17:22 »
Ja kørte fra med den på forsædet. Jeg vil jo vide hvordan det virker. Tror det med værdierne er ok. Når min nærmede sig 300 hylede den og skrev unblock filter. Derefter startede den regenering. Til sidst for hver 50 km..... Købte et filter hos Mt filters i Karlslunde for 1500. Har ikke hørt den regenerere siden.... Den har også fået flere kræfter. Det gamle filter vejede meget mere end det nye. Er lidt spændt på om jeg kan rense det gamle, men har ikke prøvet endnu. Tidligere havde min en fejl hvor den vist differencetryk med slukke motor. Det var difftryk sensoren. Det der spjæld du arbejder med det er ikke egr vel?
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

flemmingjensens

  • Gæst
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #8 Dato: 12. Juni 2014, 21:14 »
Citér
Autoholm skrev:
Ja kørte fra med den på forsædet. Jeg vil jo vide hvordan det virker. Tror det med værdierne er ok. Når min nærmede sig 300 hylede den og skrev unblock filter. Derefter startede den regenering. Til sidst for hver 50 km..... Købte et filter hos Mt filters i Karlslunde for 1500. Har ikke hørt den regenerere siden.... Den har også fået flere kræfter. Det gamle filter vejede meget mere end det nye. Er lidt spændt på om jeg kan rense det gamle, men har ikke prøvet endnu. Tidligere havde min en fejl hvor den vist differencetryk med slukke motor. Det var difftryk sensoren. Det der spjæld du arbejder med det er ikke egr vel?

Tænkte om du kunne aflæse hvad up og downstream temp viser på din, i kold tilstand? Har nemlig lidt en mistanke til at min der viser 272 grader, når at banke i bund og måske laver balladen.

flemmingjensens

  • Gæst
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #9 Dato: 17. Juni 2014, 22:14 »
Citér
flemmingjensens skrev:
80 % af tiden er den møg sløv, og trækker ikke som den skal.
Har flere gange fået anti polution fejl.
Købte en lexia3 og læste og slettede fejl.
Jeg har prøvet følgende.
Partikelfilter aditiv og den har lavet regenerering et par gange siden.
Adskilt partikelfilter og cat, og det ser ud som nyt.
Tjekket diff-tryk sensor og den virker fint i begge slanger. Sug i den ene og tryk i den anden.
Intercooleren var utæt, så den skiftede jeg også.
Gummislanger til vacum er tjekket og ingen mørheder eller revner.
Havde fejl på catalytic converter up og downstream temp.
Den ene blev der skrevet at det var en kortslutning til stel.
Men det skriver den ikke mere. Ville ellers gerne købe en ny, men kan ikke finde delen nogen steder.
Dem jeg har fundet magen til på f.eks ebay, bliver beskrevet som lamdasonde, men det tror jeg ikke helt at det er. Har kun to ledere, så virker lidt som en ntc føler eller lign.
Den er magen til denne her.
https://plus.google.com/u/0/photos/114618894893832732071/albums/6023707156725754817/6023707161509547586?pid=6023707161509547586&oid=114618894893832732071


Det plastik spjæld der sidder efter intercooleren med rød ring?

https://plus.google.com/u/0/photos/114618894893832732071/albums/6023707156725754817/6023707198930001618?pid=6023707198930001618&oid=114618894893832732071
Hvad funktion har det?
Kører lidt knirkene og trægt. Virker lidt som om at noget blokerer vandringen en gang i mellem.
Smider billede i næste indlæg.

nogen der har en tegning over sådan en model?

Fejlen fundet...  Indtil videre... Før omtalte spjæld fik ny fjeder og så rensede jeg partikelfilter med damp-højtryksrenser. Nu trækker den så igen som den skal.
Temperatur føler skal sikkert også skiftes, da de måske starter regenerering for tidligt, inden den er ordentligt varm. Men den tager jeg senere... Vigtigste var at få den til at trække ordentligt.

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #10 Dato: 21. Juni 2014, 11:05 »
Hej.
Min måler 100 grader før katalysator og 104 efter. ...... Burde vel være ens når bilen har stået stille  fra dagen før..... Den kan nok ikke måle mindre end 100.

Tror du har fat i noget, når du siger at den måske standser regenerering for tidligt hvis den konstant måler for høj temperatur. Du må også ud og køre en tur med testeren på forsædet.
På landevej ligger min mellem 300 til 400 grader den når kun 600 ved regenerering.
Efter regenerering i går lå den med et dif.tryk på 5,9mb i tomgang og jeg kunne ikke få den over 70 ved fuld gas.
mvh autoholm
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

flemmingjensens

  • Gæst
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #11 Dato: 23. Juni 2014, 22:48 »
Citér
Autoholm skrev:
Hej.
Min måler 100 grader før katalysator og 104 efter. ...... Burde vel være ens når bilen har stået stille  fra dagen før..... Den kan nok ikke måle mindre end 100.

Tror du har fat i noget, når du siger at den måske standser regenerering for tidligt hvis den konstant måler for høj temperatur. Du må også ud og køre en tur med testeren på forsædet.
På landevej ligger min mellem 300 til 400 grader den når kun 600 ved regenerering.
Efter regenerering i går lå den med et dif.tryk på 5,9mb i tomgang og jeg kunne ikke få den over 70 ved fuld gas.
mvh autoholm


Super godt autoholm. Lige hvad jeg skulle bruge.
Lidt sjovere kun at skifte en tempføler, nu de koster næsten 1000 kr stykket.
Hvis begge dine viser 100 grader i kold tilstand, så er det helt sikkert kun min up-stream der er tosset.
Og jo, partikkefilter bliver jo ikke renset korrekt når den tilfører additiv ved forkert temperatur.

Bilen har nu været på tur og kørt fyn rundt. Dejlig tur, med en bil der igen kunne trække godt.
Men nu er der begyndt at komme en hyle / fløjtelyd.
Troede først at det var turboen, men er fra nogen af trykslangerne eller rør. Mistænker måske lidt de to reguleringsspjæld der styrer lufttemperatur før og efter intercooleren. :-/

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #12 Dato: 24. Juni 2014, 12:52 »
Hej.
Det bliver spændende at hør hvad din hyletone er.

Additivet bliver pumpet over i dieseltanken hvor det blander sig med diesel. Under regenerering tilsættes ekstra brændstof gennem dyserne i udstødningstakten som hæver temperaturen i filteret.

Ovennævnte er jeg ret sikker på.

Nu kommer noget jeg tror..... Hvis din måler for høj temperatur kan det være at den stopper med at tilsætte ekstra brændstof for at undgå en for høj temperatur i filter. Dette kan jo så medføre en ufuldstændig regenerering fordi filteret ikke når de 600 grader som kræves for at afbrænde partiklerne.

mvh autoholm
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

flemmingjensens

  • Gæst
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #13 Dato: 24. Juni 2014, 15:49 »
Citér
Autoholm skrev:
Hej.
Det bliver spændende at hør hvad din hyletone er.

Additivet bliver pumpet over i dieseltanken hvor det blander sig med diesel. Under regenerering tilsættes ekstra brændstof gennem dyserne i udstødningstakten som hæver temperaturen i filteret.

Ovennævnte er jeg ret sikker på.

Nu kommer noget jeg tror..... Hvis din måler for høj temperatur kan det være at den stopper med at tilsætte ekstra brændstof for at undgå en for høj temperatur i filter. Dette kan jo så medføre en ufuldstændig regenerering fordi filteret ikke når de 600 grader som kræves for at afbrænde partiklerne.

mvh autoholm


Nemlig også min egen konklusion, og dermed også et hurtigere tilstoppet partikelfilter.
Så jeg vælger også at skifte begge dele samtidig, når jeg lige kommer lidt ovenpå igen. Har lige holdt konfirmation og studenterfest lige om lidt...  Puha... :-D

flemmingjensens

  • Gæst
RE: 406 2.0 hdi 107 HK 2003 mangler trækkraft.
« Svar #14 Dato: 06. Juli 2014, 20:49 »
Lidt opdatering...

Temperatur / lambda på upstream skiftet.
Turbo er udskiftet, med en helt ny mølle og det gamle hus.
Den havde været utæt, og sovset ret meget til gennem intercooler og manifold.
Men min banke / hyle lyd er der stadig... ØV!!!
Kan ikke rigtig lokalisere hvor det kommer fra.
Måske vandpumpe eller højtrykspumpe...

Nogen herinde der har lidt forstand på den slags, som man kunne køre forbi, for at få lidt gode input??
« Senest Redigeret: 07. Juli 2014, 12:54 af flemmingjensens »