Forfatter Emne: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme  (Læst 6604 gange)

JK

  • Gæst
ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Dato: 11. Oktober 2014, 13:59 »
Jeg har skiftet 2 langsfående bremserør på en 307, 2,0 hdi,2003. Fyldt ny bremsevæske på, men når bremsepedalen trykkes ned, og er blevet udluftet flere gange, medfører det imidletid ikke noget tryk opstår i bremsesystemet, og bremsen bliver ikke hård og fast, og pedalen kan gå i bund, og er gået i bund nogle gange.  Har derfor brug for en som evt bor nærheden af Ballerup som har en tester som kan åbne for ABS blok ventil efter at have læst i dette forum skulle det kunne afhjælpe problemet.

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Svar #1 Dato: 12. Oktober 2014, 11:18 »
Det er selvfølgelig lidt sent i dit tilfælde, men hvis årsagen til skift af bremserøret er tæring hvor rørene ligger under bunden, og de ellers er friske, er det tilladt at lave en samling per langsgående rør.
Jeg lavede det på knægtens 307 inden syn, man kan købe skærefittings så man er fri for at krave rør, jeg samlede røret ved pedalerne og førte det bagud, og da røret ikke havde været afmonteret oppe ved abs blokken, var bremsevæsken heller ikke løbet af, og vi kunne udlufte helt traditionelt.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

JK

  • Gæst
RE: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Svar #2 Dato: 12. Oktober 2014, 12:27 »
Hej, Ja skift af noget af rørene prøvede jeg også på. Desværre opdagede jeg flere og flere tæringer på rørerne. Jeg klippede dem ved ABS blokken og skiftede dem. Dog havde jeg ikke klemt nok på de gamle rør og i løbet af natten havde den smidt væsken. Har nu en bil uden bremser som skal synes. Har læst at man skal bruge en tester for at få trykket på igen. Normalt en nem opgave, men aldrig gjort det på en peugeot. :-(

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Svar #3 Dato: 12. Oktober 2014, 12:36 »
Det med testeren er rigtig nok, jeg var lige i nærheden i går, men det redder jo ikke i dag, men mon ikke der skulle være en i nærheden der kan hjælpe?


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

JK

  • Gæst
RE: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Svar #4 Dato: 12. Oktober 2014, 16:22 »
Øv det kunne have været perfekt hvis du havde læst denne før. Jeg håber at der er en anden som kan give mig en hånd. Tak for Info.

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Svar #5 Dato: 13. Oktober 2014, 02:04 »
Måtte sgu li'e chekke om det kunne passe B) Den går bare ik med skærefittings Holt :


"Dog tillades et langsgående bremserør, der
fra fabrikantens side oprindelig er udelt (fx fra motorrum til bagaksel), samlet
med en enkelt ekstra samling med  korrekt opkravning. Tæthed af en uoriginal
samling kontrolleres ved syn. "


Det kan garanteret godt holde, men havde bare lyst til lidt "Flue-Knepperi" B)
« Senest Redigeret: 13. Oktober 2014, 02:08 af Guppy »
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Svar #6 Dato: 13. Oktober 2014, 06:17 »
Du er bagud med dine facts, det er inden for de sidste 3 år blevet tilladt med skærefittings, jeg havde en længere samtale med synsmanden om det, han var ikke vild med det, men det var fordi nogen kunne finde på at montere dem direkte på den plastbelægning bremserørene er født med, begge ender skal renses grundig af.
Der har været flere indlæg på Citronik om skæreringene, da de også bruger dem på det hydrauliske system, der jo er noget mere omfattende end bremserørene på en alm. bil.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Svar #7 Dato: 13. Oktober 2014, 14:32 »
Hej
Her er hvad trafikstyrelsen skriver:
"Bremserør må ikke være tærede i en sådan grad, at godstykkelsen i det tilbage-
værende metal er målbart reduceret, og der må ikke forekomme grubetæringer,
der ikke vil kunne fjernes ved en let slibning/afskrabning. Tærede bremserør må
ikke repareres, men skal udskiftes. I forbindelse med reparation/udskiftning må
der ikke etableres ekstra samlinger. Dog tillades et langsgående bremserør, der
fra fabrikantens side oprindelig er udelt (fx fra motorrum til bagaksel), samlet
med en enkelt ekstra samling. Tæthed af uoriginal samling kontrolleres ved syn.
Bremserør og -slanger skal have en passende længde i forhold til fastgørelses-
og ophængspunkter. Der må ikke være sløjfer, unødige buk eller oprulning af
rør og slanger, medmindre køretøjsfabrikanten dokumenteret kræver en særlig
udformning."


Altså der står ikke noget om at det ikke må anvende skærefittings, blot at det skal være tæt. Jeg tolker det ligeledes som at man gerne må samle jern og kobber, hvis det skulle være tilfældet.
« Senest Redigeret: 13. Oktober 2014, 14:33 af Ole S »
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Svar #8 Dato: 14. Oktober 2014, 02:54 »
Hehe - Jeg har så dette fra samme styrelse og det var et udrag af dette i mit tidligere indlæg:

"Bremserør må ikke være tærede i en sådan grad, at godstykkelsen i det tilbageværende
metal er målbart reduceret, og der må ikke forekomme grubetæringer,
der ikke vil kunne fjernes ved en let slibning/afskrabning. Tærede bremserør må
ikke repareres, men skal udskiftes. I forbindelse med reparation/udskiftning må
der ikke etableres ekstra samlinger. Dog tillades et langsgående bremserør, der
fra fabrikantens side oprindelig er udelt (fx fra motorrum til bagaksel), samlet
med en enkelt ekstra samling med korrekt opkravning. Tæthed af en uoriginal
samling kontrolleres ved syn.

Bremserør og -slanger skal have en passende længde i forhold til fastgørelses og  
ophængspunkter. Der må ikke være sløjfer, unødige buk eller oprulning af
rør og slanger, medmindre køretøjsfabrikanten dokumenteret kræver en særlig
udformning".
 
Ved ikke hvem der har ret, reglerne kan jo være ændret både den ene og de anden vej, alt efter hvilken tekst der er ældst.

Hvad angår materialevalg, tror jeg så ikke at det er hensigtsmæssigt at samle jern og kobber med messing fittings (Galvanisk Tæring) Man gør det i hvert fald ikke når man laver VVS. Muligt det er anderledes med hydraulik. Men hvis en gennemstrømmende vædske skaber en spænding, vil der, med den nævnte samling opstå tæring.

Men det andet jeg skrev var kun af nysgerrighed. Sjovt nok er teksten den samme med undtagelse af det jeg har fremhævet

Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Svar #9 Dato: 14. Oktober 2014, 11:21 »
Hej Guppy
Ja det er sgi da lidt underligt, den eneste forskel er: korrekt opkravning  

Jeg har mit herfra:
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_galdende.ashx

Den er dateret Maj 2014, hvor har du dit citat fra?? Bare sådan for interessens skyld.

Galvanisk tæring, naaa Guppy den må du sgu længere ud på landet med. Hvis du er vvsér så ved du også at det kan kun forekomme, hvor der er ilt tilstede, feks brugsvand. Og i bremsevæske er der absolut nul ilt, ellers ville bremserne jo ikke virke. Jeg ville helt trykt samle jern og kobber med et stykke messingfittings.
Jeg har aldrig hørt om galvanisk tæring i hydraulikrør, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
« Senest Redigeret: 14. Oktober 2014, 11:22 af Ole S »
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

JK

  • Gæst
RE: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Svar #10 Dato: 14. Oktober 2014, 13:22 »
Kanont at læse med og jeg håber stadigvæk at der er nogen omkring København som kan hjælpe med med en tester.
Har måske en anden model imorgen
Er der en af jer som kan give en kort beskrivelse af hvad jeg skal clear eller sende af besked for at fixe denne ventil. Tak på forhånd

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Svar #11 Dato: 14. Oktober 2014, 21:33 »
Hvis det er din første gang med PP2000 tester må du hellere få en grundig vejledning:
først vælger du bilen



Så godkender du stelnummer og indtaster DAM nummer fra skiltet i dørstolpen når den beder om det (fire cifre på din årgang starter med 95, 96, eller 97, hvis der er 0 foran undlader du det)



Når du kommer til dette billede godkender du bare øverste linje med enter



de næste billeder taler for sig selv





når testen er færdig vælger du ABS modulet









Herfra er det bare at følge teksten på skærmen, programmet foreslår en udlufter, men mon ikke pedalkraft kan bruges.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

JK

  • Gæst
RE: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Svar #12 Dato: 15. Oktober 2014, 08:27 »
Hej, perfekt og skulle være til at følge. Jeg tager chancen og mange tak for informationen og din tid.

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Svar #13 Dato: 16. Oktober 2014, 03:14 »
Citér
Ole S skrev:
Hej Guppy
Ja det er sgi da lidt underligt, den eneste forskel er: korrekt opkravning  

Jeg har mit herfra:
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_galdende.ashx

Den er dateret Maj 2014, hvor har du dit citat fra?? Bare sådan for interessens skyld.

Galvanisk tæring, naaa Guppy den må du sgu længere ud på landet med. Hvis du er vvsér så ved du også at det kan kun forekomme, hvor der er ilt tilstede, feks brugsvand. Og i bremsevæske er der absolut nul ilt, ellers ville bremserne jo ikke virke. Jeg ville helt trykt samle jern og kobber med et stykke messingfittings.
Jeg har aldrig hørt om galvanisk tæring i hydraulikrør, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.


Hvis jeg ikke husker forkert så fandt jeg mit på "Citronik" Så hvis dit er dateret 2014 er det givetvis nyere. Dejligt-så ve man det :) Men da underligt at li'e de ord er pillet ud, men de kan jo også evt. være tilføjet af en der ville ha' ret på "Citronik" :|

Hvad angår galvanisk tæring, så tænkte jeg mest på om det kom udefra og ind, hvis man antager at bremserørene indgår i stelforbindelsen. Men som sagt var det ikke noget jeg ville "Kloge" mig med, og hvis du ved bedre, æder jeg straks min udtalelse igen :)
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: ABS blok tester søges, ingen tryk på bremse systeme
« Svar #14 Dato: 16. Oktober 2014, 09:44 »
Som sagt blev bilen synet med fokus på netop denne detalje, han bekræftede at reglerne er blevet ændret, og det er netop et jernrør og et kobberrør der er samlet.
Skæreringe har været brugt i hydrauliske anlæg i mange år, på meget større dimensioner og højere tryk, så der er ingen tvivl om samlingens holdbarhed. Det var heller ikke styrken af samlingen han var betænkelig ved, som gammel lastvognsmekaniker kendte han metoden fra deres hydrauliske anlæg, hans største bekymring, hvis ellers samlingen var korrekt udført, var at røret blev lidt forsnævret ved samlingen, men det gør det bestemt også ved opkravning.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html