Peugeot Club Danmark
 April 22 2018 16:12:39
Navigation
Hjem / Nyheder
Artikler
FAQ
Kontakt os
Forum
Links
Søg
Besøgende
Gæster online: 4
Brugere online: COP

Antal brugere: 8,058
Nyeste bruger: calle1967
Debatemner
Nyeste emne
Flotte indrammede pl...
207VTI 120 til salg
Radio skratter
Fejl på luftindsugning
Ingen aux til forstæ...
Mest aktive emner
fartpilot - nu og... [597]
Konstruktionsfejl... [96]
407 blæser fint, ... [93]
Reparation af ESP [75]
antenne opbygning... [59]
Se indlæg
Peugeot Club Danmark | Peugeot Club Danmark | Peugeot Snak
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Fesen varme 406 1.8
Guppy
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 416
Bopæl: Hjørring
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 06-03-2017 23:40
Min kære 406 med såkaldt automatisk klima, må jeg sige varmer komplet elendigt her når det er koldt. Hue og vanter de første ca. 60 KM. Selv om temp står på max 30 grsder. Der er rigeligt kølevædske på. Men ved sq ik' li'e hvordan jeg skal gribe det an og hvad der styrer det, og håber derfor på svar/erfaringer fra andre. Den har altid varmet elendigt, prøvede vist med et indlæg sidste vinter uden held. Fik køle middel på for 3 år siden og om sommeren virker kølefunktionen stadig perfekt. Den gamle jeg havde uden aut klima, kunne man sidde i underhylere efter 5km kørsel, så det må da kunne lade sig gøre at hæve temperaturen bare lidt på det her automatiske L*** smiley

Alle forslag, hvor tåbelige de så måtte lyde, modtages med tak og kyshånd
(Måske jeg stadig kan nå at redde ægteskabet smiley ) Efter sædevarmen gik er hun godt nok blevet noget muggen når talen falder på 406'eren.

MVH F


2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Har PP2000 (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
Holt
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1841
Bopæl: Hejnsvig
Tilmeldt: 28.06.11
Lagt på d. 07-03-2017 06:14
Har du prøvet at skylle varmeapparatet igennem med en haveslange, så vandet bliver presset direkte gennem det. Ellers er der kun udluftning og måske en anden vandpumpe.
Det kan selvfølgelig også være spjældet der ikke kører ordentlig, jeg har engang måtte løsne servomotoren lidt på min, fordi det kilede fast så den ikke kunne bevæge sig.


Holt


Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2002
Peugeot 207 Hatchback 1.6VTI 2008
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot eftermonteres: http://www.peugeotclub.dk/forum/viewthread.php?forum_id=3&thread_id=7358
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem http://public.servicebox.peugeot.com/ddb/
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
pug407aut
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 2294
Bopæl: Aalborg (Gandrup)
Tilmeldt: 28.02.11
Lagt på d. 07-03-2017 19:59
hvor lang tid er motoren om at nå driftvarm/80 grader


Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 545.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner og små reparationer mm
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Chef mekaniker, Dæk montør/Vulkanisør til daglig.
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
406st
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 489
Bopæl: Vejle
Tilmeldt: 24.03.11
Lagt på d. 07-03-2017 21:42
Til sammenligning:
Vores med samme motor har en driftstemperatur på 90 grader jvf. nålen (som godt nok er lidt upræcis ifht pp2000-målingerne.
Den er driftsvarm efter små ca 8 min kørsel.
Med PP2000 kan man se om termostaten åbner mm.

VH


406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
Guppy
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 416
Bopæl: Hjørring
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 09-03-2017 11:08
Den bliver driftsvarm efter, ja ca 8 min, pilen lodret på 90 grader. Udluftede den sidste vinter uden nogen forbedring. Kan godt huske vi skyllede varmeapparater på gamle opel biler i sin tid. Men skulle det være nødvendigt når der vel er flow i radiatoren hele tiden ? Der er jo ingen hane der åbner og lukker for vand ? Og så gider jeg ikke rigtigt plaske med vand på den her årstid smiley
Så er der spjældet tilbage, og det kunne jo godt være det - Har læst om det spjæld og lukke mekanismen, men ikke selv haft æren af at rode med det. Hvis en sidder med et tip eller et link om hvordan jeg nemmest kommer til at se om det åbner, vil jeg meget gerne ha' det. Al min roden med bil foregår i det fri lige nu, så det er sq koldt at sidde og skrue i flere timer. Det jeg kan finde på YT er vist et andet spjæld - det jeg kan se under pollen filtret - men det kører fint (Står altid åbent - bruger ikke recirkulation, det dugger)


2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Har PP2000 (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)
Redigeret af Guppy d. 09-03-2017 11:13
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
superpjok
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 813
Bopæl: Horsens
Tilmeldt: 22.11.13
Lagt på d. 09-03-2017 13:02
Her er en beskrivelse af hvad der kan.... og hvordan ;-)
Til høflig selvoversættelse...


as you look at the heater housing.

top left is there air resurculating flap actuator

halfway up on the right side of the heater is the mixer actuator.

if the resurc one is in the closed postion you won't get any blown air from outside .

if the mixer is gone you will get either hot or cold air depending on where it went u/s.

these actuators are the same in appearence half metal clamped around half black plastic can't miss them

mvh


306 Roland Garros 1,8 1999
Mondeo 2.0 TDCI st. car 2004
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
PP 2000
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
Guppy
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 416
Bopæl: Hjørring
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 09-03-2017 18:50
Så er det med at finde "The heater housing" Er det noget med handskerummet ud og så grave sig frem? Kan se noget af det på YT men det forvirrer mig lidt at de (Englænderne) jo absolut skal ha' rattet og andet ragelse siddende i samme side - Så en adskillelse ligner ikke min. Men det ender jo nok med at jeg må væk fra PC'en og ud i kulden, selv om det piner mig smiley


2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Har PP2000 (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)
Redigeret af Guppy d. 09-03-2017 18:50
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
406st
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 489
Bopæl: Vejle
Tilmeldt: 24.03.11
Lagt på d. 09-03-2017 19:37
Hvis du sender mig din mailadresse i en PM har jeg en lille hjælp til dig.

VH


406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
Guppy
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 416
Bopæl: Hjørring
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 09-03-2017 19:41
406st skrev:
Hvis du sender mig din mailadresse i en PM har jeg en lille hjælp til dig.

VH


Sendt


2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Har PP2000 (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
Ole S
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1609
Bopæl: Nordjylland
Tilmeldt: 29.06.11
Lagt på d. 09-03-2017 21:52
Har du ikke mulighed for at mærke på slangerne til og fra varmeapparat.


Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
Guppy
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 416
Bopæl: Hjørring
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 09-03-2017 23:54
Ole S skrev:
Har du ikke mulighed for at mærke på slangerne til og fra varmeapparat.


Jo - Og de er godt varme - Men har jeg ikke ret i at der er flow gennem radiatoren hele tiden -altså ingen hane der åbner og lukker for det varme vamd- og valget ml. varmt og koldt kun styres af et spjæld ?. De giver i hvert fald mig en vis logik, da slangerne er ca. lige varme - så den kommer ikke af med noget inde i bilen. Hvis det var lavet på den gammeldags måde ville der jo nok være en væsentlig forskel på slangernes temperatur.


2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Har PP2000 (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
Guppy
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 416
Bopæl: Hjørring
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 09-03-2017 23:56
Og tak til Claus for Haynes - Der var dog ikke så meget jeg blev klogere på, da jeg er mere til billeder end tekst. Men så vidt jeg kunne se var lige det med spjældende slet ikke dækket i Haynes


2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Har PP2000 (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
Guppy
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 416
Bopæl: Hjørring
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 09-03-2017 23:58
Og hvorfor får man ikke mail når der er nyt på et indlæg man følger?? - Bruger Firefox og ved at dette forum vist helst vil man anvender explorer - specielt når man ændrer i sin profil


2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Har PP2000 (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
mikhan
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 869
Bopæl: 4913 Nordvest Lolland
Tilmeldt: 03.05.16
Lagt på d. 10-03-2017 10:19
Guppy skrev:
Og hvorfor får man ikke mail når der er nyt på et indlæg man følger?? - Bruger Firefox og ved at dette forum vist helst vil man anvender explorer - specielt når man ændrer i sin profil


MÅSKE ???




Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. Nysynet uden fejl maj 17


Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.8.55) Skal du have en udlæsning så, send en [b]MAIL.
smiley

Flash fra "gammelt" interface rev B til C kan gøres UB online via TeamViewer.[/b]
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
Ole S
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1609
Bopæl: Nordjylland
Tilmeldt: 29.06.11
Lagt på d. 10-03-2017 19:20
Guppy skrev:
Ole S skrev:
Har du ikke mulighed for at mærke på slangerne til og fra varmeapparat.


Jo - Og de er godt varme - Men har jeg ikke ret i at der er flow gennem radiatoren hele tiden -altså ingen hane der åbner og lukker for det varme vamd- og valget ml. varmt og koldt kun styres af et spjæld ?. De giver i hvert fald mig en vis logik, da slangerne er ca. lige varme - så den kommer ikke af med noget inde i bilen. Hvis det var lavet på den gammeldags måde ville der jo nok være en væsentlig forskel på slangernes temperatur.


hvis slangerne er ca lige varme, ser jeg kun to muligheder. varmeapparatet er stoppet til med snask, eller spjældet åbner ikke.


Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
Guppy
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 416
Bopæl: Hjørring
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 11-03-2017 04:38
Ja der tænker jeg jo så omvendt - Hvis slangerne er lige varme, tilgang og afgang, så siger det mig at der da må være godt flow gennem radiatoren. Hvis der var væsentlig forskel kunne det vel nærmere tyde på tilstopning. Med mindre der er monteret en shunt-ventil der åbner hvis ikke der er gennemgang i radiatoren. Det tvivler jeg dog på er monteret, og har helle ikke set det før. Tror jeg fortsætter med "Spjældanalysen" Vender tilbage med nyt når jeg får min krop ned i den højde der kræves for en adskillelse af det smiley

PS! Mine mail adviseringer var endt i spam-mappen - Det plejer de dog ikke gøre. Men det er vel et led i terrorbekæmpelsen smiley


2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Har PP2000 (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
mikhan
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 869
Bopæl: 4913 Nordvest Lolland
Tilmeldt: 03.05.16
Lagt på d. 11-03-2017 12:08
[quote]Guppy skrev:
Ja der tænker jeg jo så omvendt - Hvis slangerne er lige varme, tilgang og afgang, så siger det mig at der da må være godt flow gennem radiatoren. Hvis der var væsentlig forskel kunne det vel nærmere tyde på tilstopning. /quote]

Der falder din teori til jorden. Hvis begge slanger er lige varme, så er der ingen afkøling i varmeapparatet.. Eller kun meget lidt.

Måske en spjæld fejl ?? Men er der meget lidt flow gennem varmeelementet, så kan begge slanger sagtens være varme.. Endda meget varme.

På samme måde som hvis du åbner en vandhane i køkkenet. Fuldt tryk på det varme vand, eller bare en svag stråle, så mærkes vandet lige varmt smiley


Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. Nysynet uden fejl maj 17


Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.8.55) Skal du have en udlæsning så, send en [b]MAIL.
smiley

Flash fra "gammelt" interface rev B til C kan gøres UB online via TeamViewer.[/b]
Redigeret af mikhan d. 11-03-2017 12:11
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
Guppy
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 416
Bopæl: Hjørring
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 12-03-2017 13:45
mikhan skrev:
[quote]Guppy skrev:
Ja der tænker jeg jo så omvendt - Hvis slangerne er lige varme, tilgang og afgang, så siger det mig at der da må være godt flow gennem radiatoren. Hvis der var væsentlig forskel kunne det vel nærmere tyde på tilstopning. /quote]

Der falder din teori til jorden. Hvis begge slanger er lige varme, så er der ingen afkøling i varmeapparatet.. Eller kun meget lidt.

Måske en spjæld fejl ?? Men er der meget lidt flow gennem varmeelementet, så kan begge slanger sagtens være varme.. Endda meget varme.

På samme måde som hvis du åbner en vandhane i køkkenet. Fuldt tryk på det varme vand, eller bare en svag stråle, så mærkes vandet lige varmt smiley


Nææhh! Ikke enig - enig om det kan være en spjældfejl, og vil stadig meget gerne vide hvor jeg skal lede efter det spjæld. Enig i der ikke foregår afkøling i legemet. Men så tror jeg også enigheden ophører. Med min viden om kedelteknik/varmeoverførsel så vil jeg påstå at en stor mængde vand af en given temperatur til hver en tid vil bære mere energi/varme end end en mærkbar mindre mængde. Skulle jeg sætte min hånd under den varme køkkenhane ville jeg også foretrække mindst muligt vand ud af hanen smiley

Men skidt med vi ikke er enige smiley Bare en ville fortælle mig hvor f***** jeg finder det spjæld


2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Har PP2000 (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)
Redigeret af Guppy d. 12-03-2017 13:46
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
mikhan
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 869
Bopæl: 4913 Nordvest Lolland
Tilmeldt: 03.05.16
Lagt på d. 12-03-2017 14:04
Enig eller ej smiley

Det er et faktum at ældre varmeelementer af visse årsager ( måske tæring ?? ) lader vandet smutte direkte mellem indløb og udløb. Uden at tage den normale vej gennem hele elementet. I de tilfælde, så er der næsten samme temperatur på indløb og udløb. Uden at bilen varmer en snus.

Det var sådan set det jeg mente smiley

Men på visse biler, så KAN man bedre se diverse spjæld, hvis man afmontere luftindtagsgitteret ude ved forruden.. (dog uden garanti )


Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. Nysynet uden fejl maj 17


Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.8.55) Skal du have en udlæsning så, send en [b]MAIL.
smiley

Flash fra "gammelt" interface rev B til C kan gøres UB online via TeamViewer.[/b]
Redigeret af mikhan d. 12-03-2017 14:16
Forfatter RE: Fesen varme 406 1.8
Guppy
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 416
Bopæl: Hjørring
Tilmeldt: 11.02.12
Lagt på d. 14-03-2017 00:11
mikhan skrev:
Enig eller ej smiley

Det er et faktum at ældre varmeelementer af visse årsager ( måske tæring ?? ) lader vandet smutte direkte mellem indløb og udløb. Uden at tage den normale vej gennem hele elementet. I de tilfælde, så er der næsten samme temperatur på indløb og udløb. Uden at bilen varmer en snus.

Det var sådan set det jeg mente smiley

Men på visse biler, så KAN man bedre se diverse spjæld, hvis man afmontere luftindtagsgitteret ude ved forruden.. (dog uden garanti )


Jo - men hvis det er tilfældet så vil vandmængden jo også være den samme ind/ud og temperaturen dermed den samme. Da jeg var i lære (1977) var der stadig reson i at reparere ting i stedet for at skifte dem, og kan huske vi fik loddet nye elementer ml. top og bund på kølere/Varmelegemer ved et firma der havde specialiseret sig kun i det. Dette var naturligvis spændende at kigge på når de gjorde. Det jeg vil frem til er: Den måde elementerne var opbygget på i 1977 gav absolut ingen mulighed for at det du skriver kan lade sig gøre. Ved godt det er mange år siden, og elementer sikkert er anderledes i dag. Men hvis vandet i sådan et bar skulle ind og vende, ville det ikke blot kræve en utæthed, men også at der pludselig blev direkte forbindelse ml. kamrene i nærheden af slangetilslutningerne. Jeg har aldrig set det ske men som sagt er jeg også gammel smiley

Leder videre efter mit spjæld - og input ang. dette er stadig velkomne.

MVH Flemming


2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Har PP2000 (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)
Redigeret af Guppy d. 14-03-2017 00:12
Side 1 af 2 1 2 >
Spring til debat:
Indlogning
Brugernavn

Kodeord



Er du ikke registreret bruger endnu?
Klik her for at blive det.

Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.
reklame
Alle sider er Copyright © Peugeot Club Danmark