Peugeot Club Danmark
 August 17 2018 06:57:55
Navigation
Hjem / Nyheder
Artikler
FAQ
Kontakt os
Forum
Links
Søg
Besøgende
Gæster online: 9
Ingen brugere online

Antal brugere: 8,233
Nyeste bruger: Lasumokaren
Debatemner
Nyeste emne
problem med regnsensor
Peugeot 406, kan ikk...
sælges 307 2,0 sw2004
Peugeot ESG problem
ny udstødning
Mest aktive emner
fartpilot - nu og... [615]
Konstruktionsfejl... [96]
407 blæser fint, ... [93]
Reparation af ESP [75]
antenne opbygning... [59]
Se indlæg
Peugeot Club Danmark | Teknik | Motor og Transmission
Side 1 af 5 1 2 3 4 > >>
Forfatter Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
strada
Brugere

Antal indlæg: 82
Tilmeldt: 20.09.12
Lagt på d. 05-02-2013 20:09
Mekanikere bakker bilkunder op
04. feb. 2013 12.48 Kontant

Det er væltet ind med henvendelser, siden Kontant for to uger siden viste, at motoren i op mod 93.000 biler risikerer at bryde sammen alt for tidligt. Nu viser det sig, at hundredvis af landets mekanikere mener, at motoren er fejlkonstrueret.

Tirsdag aften sætter DR1 fokus på velfærddebatten, men du kan stadig se med på Kontant lige efter TV-avisen kl. 21:55

Vært: Jakob Krogh

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2013/02/04122654.htm


Peugot 207 1,6HDI 90HK XR Plus 2007 >> Nu Renault Clio 4 Expression, 1,5 dCi 90HK
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Mh65140
Brugere

Antal indlæg: 187
Bopæl: Aarhus v
Tilmeldt: 09.11.12
Lagt på d. 05-02-2013 20:48
Synes godt nok det er for dårligt at de ikke forebyggende, skifter filter.
http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/0798CA7C-0A07-4800-AA14-264F817A1276/4827681/Àndring_banjobolt_til_turboladerens_smørerør.pdf


_______________________
5008 2.0 hdi 2012/8
diagbox 7.xx og PP2000 i Aarhus V.
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
silverfox
Brugere

Antal indlæg: 1417
Tilmeldt: 27.07.09
Lagt på d. 05-02-2013 21:20
Det er stadig en fis i en hornlygte...
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
strada
Brugere

Antal indlæg: 82
Tilmeldt: 20.09.12
Lagt på d. 05-02-2013 21:46
Mh65140 skrev:
Synes godt nok det er for dårligt at de ikke forebyggende, skifter filter.
http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/0798CA7C-0A07-4800-AA14-264F817A1276/4827681/Àndring_banjobolt_til_turboladerens_smørerør.pdf


Tak for linket. Det er da både konstruktivt og god info, set i lyset af andre der bare prøver at nedgøre problemet. De vil hellere sælge en ny turbo, det er der flere penge i.

Og med den manglende seriøsitet som Peugeot mekanikerne her på siden tager det, fordi de er præget af Peugeot holdninger, er det kun naturligt for dem at kalde det en fis i en hornlygte. På trods af at 93.000 biler kører rundt med denne konstruktionsfejl og som bla. Peugot ikke vil erkende og udbedre efter garantiens udløb.

Bliver interessant at se hvad aftenens udsendelse bringer. Det er tilsyneladende ikke alle mekanikere der er enige med sagkundskaben fra Peugeot.


Peugot 207 1,6HDI 90HK XR Plus 2007 >> Nu Renault Clio 4 Expression, 1,5 dCi 90HK
Redigeret af strada d. 05-02-2013 22:23
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
jjesp
Brugere

Antal indlæg: 18
Bopæl: Allerød
Tilmeldt: 14.12.11
Lagt på d. 05-02-2013 22:28
Puha, hvor var hun glat hende informationschefen fra Peugeot Danmark...

Og sige at en 1.6 liter motor er en lille motor og derfor belaster dette turboen meget, er da helt hen i vejret. Er der ikke også turbo i 1,4 modellen? Så må den jo være helt gal også....

Øv, hvorfor købte jeg også den Peugeot 207 HDI 1,6... Og efter al den medieomtale kan man jo heller ikke komme af med den igen smiley

Hvad siger I? Skal man evt. få skiftet olie og filter hver 10.000 km?
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Ole S
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1609
Bopæl: Nordjylland
Tilmeldt: 29.06.11
Lagt på d. 05-02-2013 22:28
Hej
Hvor det er sørgeligt at se Peugeot informationschef så på skærmen og gøre sig selv til grin i den bedste sendetid. De vil leve af tilfredse kunder siger hun, men hvorfor filen har de så ikke set vigtigheden af at INDRØMME når man har lavet en fejl, og så få den rettet i tide.




Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
strada
Brugere

Antal indlæg: 82
Tilmeldt: 20.09.12
Lagt på d. 05-02-2013 22:38
Ja undskyld jeg siger det lige ud, men lige som gimpen fra Ford i forrige udsendelse er de bare kransekagefigurer der skal forsvare det bilmærke med næb og klør, som de er ansat hos.

Hun røg jo i med begge ben og erkendte i sin egen dumhed fejlen med sien i banjobolten. Men nej, de vil skam ikke indkalde samtlige 1,6 HDIér for at få rettet fejlen. Så skal de jo også skifte bundkaret, hvor der også er konstruktionsfejl. Trist, men sådan ligger landet desværre. Og de vil leve af tilfredse kunder - livet bliver sq kort for Peugot med den holdning er jeg bange for...


Peugot 207 1,6HDI 90HK XR Plus 2007 >> Nu Renault Clio 4 Expression, 1,5 dCi 90HK
Redigeret af strada d. 05-02-2013 22:43
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
KHJ
Brugere

Antal indlæg: 1927
Tilmeldt: 02.07.11
Lagt på d. 05-02-2013 22:46
jjesp skrev:
Puha, hvor var hun glat hende informationschefen fra Peugeot Danmark...

Og sige at en 1.6 liter motor er en lille motor og derfor belaster dette turboen meget, er da helt hen i vejret. Er der ikke også turbo i 1,4 modellen? Så må den jo være helt gal også....

Øv, hvorfor købte jeg også den Peugeot 207 HDI 1,6... Og efter al den medieomtale kan man jo heller ikke komme af med den igen smiley

Hvad siger I? Skal man evt. få skiftet olie og filter hver 10.000 km?


Det underlige med bundkaret er at 1,4 kører med samme type uden at have turbo der står af hvorfor giver det ikke turboskade på den motor ? ham fra FDM viste at bundkaret var årsagen
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
strada
Brugere

Antal indlæg: 82
Tilmeldt: 20.09.12
Lagt på d. 05-02-2013 22:48
jjesp skrev:
Puha, hvor var hun glat hende informationschefen fra Peugeot Danmark...

Og sige at en 1.6 liter motor er en lille motor og derfor belaster dette turboen meget, er da helt hen i vejret. Er der ikke også turbo i 1,4 modellen? Så må den jo være helt gal også....

Øv, hvorfor købte jeg også den Peugeot 207 HDI 1,6... Og efter al den medieomtale kan man jo heller ikke komme af med den igen smiley

Hvad siger I? Skal man evt. få skiftet olie og filter hver 10.000 km?


Ja, skift for hver 10.000 km - jeg gør det selv - og krydser fingre.


Peugot 207 1,6HDI 90HK XR Plus 2007 >> Nu Renault Clio 4 Expression, 1,5 dCi 90HK
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Mh65140
Brugere

Antal indlæg: 187
Bopæl: Aarhus v
Tilmeldt: 09.11.12
Lagt på d. 06-02-2013 06:13
Forstår ikke hvorfor, når de lever af tilfredse kunder og problemet er så lille som de siger. Hvorfor så ikke udvide deres motorgaranti til at omfatte turboen. Det er så 5 om året de skulle dække.


_______________________
5008 2.0 hdi 2012/8
diagbox 7.xx og PP2000 i Aarhus V.
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
dennis1982
Brugere

Antal indlæg: 2
Tilmeldt: 06.02.13
Lagt på d. 06-02-2013 12:32
hej alle.. jeg er ny her på siden og så self også programmet i går. er så heldig at ha en peugeot 207 1,6 hdi 110 som jeg har været vildt glad for.. lige til i går,, nu der bare total panik i mit hoved jo!..
men tænker nu en del forskellige ting efter at ha set det program.. min ene tanke er at skifte olie endu oftere end jeg i forvejen gør.. og angående det banjofilter der.. kan man ikk bare fjerne det?
og ved der er meget tale om olie også.. hvilken olie er den suverent bedste at køre med i denne bil?
Dennis
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
silverfox
Brugere

Antal indlæg: 1417
Tilmeldt: 27.07.09
Lagt på d. 06-02-2013 12:59
Den eneste 100% rigtige olie er Total 5w/30. Men slå nu koldt vand i blodet. Som Hanne Sørensen sagde i programmet, så kan alle biler gå i stykker. Det var uheldigvis hvad der skete for maskinmesteren med 5008.
Men overordnet set er der altså ikke noget at være nervøs for, hvis bilen bliver serviceret rettidigt med den rigtige olie. Er man stadig nervøs, kan man gratis få sin bil tjekket igennem hos Peugeot. Der bliver du også tilbudt en gennemskylning af systemet, hvis seviceintervallet ikke har været overholdt eller der er brugt forkert olie.
Men det undrer mig ikke at de frie værksteder himler sådan op; det er jo klart i deres interesse at blæse problemet ud af proportioner.
Og som KHJ siger; hvis bundkarret var fejlkonstrueret, hvorfor opstår der så ikke samme fejl på 1,4 HDi som har samme bundkar og oliesi?
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
Goldwing
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 487
Bopæl: Stubbekøbing
Tilmeldt: 28.01.07
Lagt på d. 06-02-2013 13:03
Hej
det jeg forstod var du kunne købe en anden banjobolt hvor der var et grovere filter i men hvis det var min ville jeg også købe et nyt bundkar tror det koster ca 1000 kr er jo billigere en turboen og så er det noget med olie rørret som er fortedt på mannifolden,
der er måske en muglighed for at skærme det af
http://autobremsen.dk/88-peugeot/6433-207-sw-wk_/23388-1-6-hdi/bundkar


Hilsen
Kjeld Andersen
www.bilsynspriser.dk
kjelda@stofanet.dk

Redigeret af Goldwing d. 06-02-2013 13:09
http://bilsynspriser.dk/
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
jjesp
Brugere

Antal indlæg: 18
Bopæl: Allerød
Tilmeldt: 14.12.11
Lagt på d. 06-02-2013 13:19
silverfox skrev:
Den eneste 100% rigtige olie er Total 5w/30.


Er det ikke noget sludder? Det siger den forhandler jeg har købt min 207'er hos. De bruger Castrol og påstår den er mindst lige så god. Men Peugeot i Frankring anbefaler Total. Så har jeg vel et problem hvis jeg vælger at få servicereret min bil hos forhandleren. (Ikke så akutelt, for dem bruger jeg ikke mere efter ekstrem dårlig kundeservice)...
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
midph
Brugere

Antal indlæg: 431
Bopæl: Haderslev
Tilmeldt: 20.01.10
Lagt på d. 06-02-2013 13:27
..hvis det er samme bundkar og filter ved banjobolten på min 1,4Hdi,vil jeg da meget gerne vide,om det filter bliver renset/skiftet ved service???.. mvh


peugeot 206sw 1,4HDI 2004 (uden partikelfilter) ;-).271.000km
.."min bil er kun en brugsgenstand" ;-).."den nye bliver nok konens pynte pudsebil" :-)
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
dennis1982
Brugere

Antal indlæg: 2
Tilmeldt: 06.02.13
Lagt på d. 06-02-2013 13:29
tja... kold vand i blodet er en meget fin ide.. men synes det lyder meget logisk at hvis proppen i bundkaret sider for højt og man ikk får alle de kulstofrester ud ved et olieskift som så er skyld i den nye olie hurtigt bliver snavset også,, det lyder da meget logisk.. så skift af bundkar, og kontrollere banjofilter (eventuelt skifte det hvis det stoppet til) og så lige skifte olie og oliefilter også.. så føler jeg mig da lidt mere sikker på en måde.. så det nok vejen frem,,, tror jeg.. det da meget rart at man gør hvad man kan for at holde sin bil så den køre de næste mange år.. og grunden til at 1,4 måske ikke har de samme problemer kan jo være at motoren er det mindre,, det kan jo være småting der gør forskellen på om en mootr får problemer??..
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
strada
Brugere

Antal indlæg: 82
Tilmeldt: 20.09.12
Lagt på d. 06-02-2013 14:31
silverfox skrev:Og som KHJ siger; hvis bundkarret var fejlkonstrueret, hvorfor opstår der så ikke samme fejl på 1,4 HDi som har samme bundkar og oliesi?


I ved jo udemærket godt begge to, da I er Peugeot mekanikere, at 1,4HDI er en langt nyere konstruktion og at der sikkert er taget bedre forholdsregler på denne motor, baseret på de dårlige erfaringer og udgifter Jeres kære kunder har haft på 1,6HDI !

I kan sagtens snakke om en storm i et glas vand og om at slå kold vand i blodet. Tror I virkelig at ejerne af de ca. 1900 stk. 1,6HDI der har fået skiftet turbo vil stille sig tilfreds med sådan et svar !?

Til Jer andre nødstedte HDI ejere, har jeg vedlagt den Service Bulletin der omhandler 1,6HDI. Når man læser den kan man måske ane hvorfor Peugeot værger sig ved at lave en generel indkaldelse = store omkostninger = den må ejerne selv betale. Filen var for stor, så har kopieret Service Bulletinnen ind i næste indlæg.

Havde det derimod handlet om sikkerhed, havde sagen været en anden. Så var de blevet tvunget til at lave en generel indkaldelse. Men I denne sag er det jo kun forbrugernes pengepung det går ud over og så er sagen en anden - åbenbart !

Jeg vil kontakte Kontant og høre dem ad om man ikke på deres hjemmeside kan lave et link for berørte HDI ejere, så at der kan føres en eventuel fælles retsag imod Peugeot Danmark.


Peugot 207 1,6HDI 90HK XR Plus 2007 >> Nu Renault Clio 4 Expression, 1,5 dCi 90HK
Redigeret af strada d. 06-02-2013 14:58
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
strada
Brugere

Antal indlæg: 82
Tilmeldt: 20.09.12
Lagt på d. 06-02-2013 14:53
Her med den Service Bulletin der er sendt ud i forbindelse med den fejlkonstruerede 1,6HDI motor. Jeg arbejder på at få billederne med i indlægget, som der refereres til i Service Bulletinnen. Det er ikke noget behageligt syn på en motor der er cerviseret efter foreskrifterne !

CRITICAL INSTRUCTIONS
Page 1
Part Number:
753420-5005S
762328-5002S
49173-07507
49173-07508
Application: PSA 1.6HDi Turbochargers 2004+
DS089 Iss 007 TQA0029
i
CAUTION

The photographs above are from an engine which has completed approximately 110,000 miles. The
engine has been serviced by an approved dealer at the correct service intervals using the manufacturer’s
recommended oil and filters. This engine has caused two new turbocharger failures in a very short time.
continued...
PLEASE READ THIS BEFORE FITTING THE TURBOCHARGER:

Failure of successful operation of the turbocharger can be caused by external influences and not faulty turbocharger
components. In particular residual engine carbon/sludge penetrating the turbocharger and damaging it. This risk can
be reduced by, ideally, removing all engine carbon/sludge, but often this is very difficult to do. However, risk can be
reduced by following all the procedures set out below
• Turbocharger oil feed pipe & banjo bolts must be changed
• Oil pump should be removed and checked
• Sump must be removed and cleaned.
• Check that engine has latest specification sump and dipstick.
• Oil strainer (pick up) must be removed and replaced due to residual carbon/sludge build up
• Oil cooler and filter assembly should be removed and cleaned
• Charge air cooler to be removed, cleaned thoroughly and any oil inside drained off
• Inlet and outlet hoses to be checked for damage and cleaned
• Exhaust system to be checked for contamination/blockage (Catalyst, DPF etc.)
• Vehicles with DPF: carry out static regeneration according to manufacturers guidlines
• Brake vacuum pump to be removed and checked for debris/carbon - clean as necessary
• New oil filter and oil to be fitted
• Fuel injector gaskets to be checked as not burnt or compromised - replace as necessary
• Oil drain pipe checked for blockage/restrictions and cleaned as necessary
• Oil flow must be checked:
– Fit turbocharger to engine leaving oil return pipe off
– Install a longer oil return line and feed into suitable container
– Start engine and idle for 60 seconds, then switch off engine
– Measure volume of oil in container - 60 seconds of idle should produce at least 0.3 Litres of oil
– Repeat test two or three times to confirm oil flow is correct
– During this test, do not allow engine to run below minimum oil level!!
– Vehicle should be driven 20 to 30 miles then the oil/filter must be changed and the filter in the banjo bolt removed
– Advise oil/filter are changed at 3000 mile intervals
WARNING: To reduce the risk of premature turbocharger failure by residual carbon/sludge, you must ensure you follow the
above procedure. You should NOT fit the turbocharger where you know, or have reason to believe, that the risk cannot be
overcome due to the possible age of the application and/or lack of service history etc. In these circumstances you
must decide how best to prepare the application in order to avoid damage to the turbocharger once fitted.
We will not be liable for failure of the turbocharger due to damage by external elements,
including penetration of residual carbon/sludge.
CRITICAL INSTRUCTIONS
Page 2
Part Number:
753420-5005S
762328-5002S
49173-07507
49173-07508
Application: PSA 1.6HDi Turbochargers 2004+
If you do not understand the procedures or have difficulty doing so, please call your local distributor for guidance.
DS089 Iss 007 TQA0029
i


Peugot 207 1,6HDI 90HK XR Plus 2007 >> Nu Renault Clio 4 Expression, 1,5 dCi 90HK
Redigeret af strada d. 06-02-2013 15:10
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
midph
Brugere

Antal indlæg: 431
Bopæl: Haderslev
Tilmeldt: 20.01.10
Lagt på d. 06-02-2013 16:44
http://www.qualitec.dk/c/141/orginal-turbo?specs=26 ..smider lige den her ,da jeg synes jeg har hørt priser på 6-8000 for en ny turbo..eller tager jeg fejl??


peugeot 206sw 1,4HDI 2004 (uden partikelfilter) ;-).271.000km
.."min bil er kun en brugsgenstand" ;-).."den nye bliver nok konens pynte pudsebil" :-)
Forfatter RE: Konstruktionsfejl 1,6HDI - Husk at se kontant i aften 21.55
KHJ
Brugere

Antal indlæg: 1927
Tilmeldt: 02.07.11
Lagt på d. 06-02-2013 18:43
strada skrev:
[quote]silverfox skrev:Og som KHJ siger; hvis bundkarret var fejlkonstrueret, hvorfor opstår der så ikke samme fejl på 1,4 HDi som har samme bundkar og oliesi?


I ved jo udemærket godt begge to, da I er Peugeot mekanikere, at 1,4HDI er en langt nyere konstruktion og at der sikkert er taget bedre forholdsregler på denne motor, baseret på de dårlige erfaringer og udgifter Jeres kære kunder har haft på 1,6HDI !

quote]

Da må jeg desværre skuffe dig 1,4 er ældre motor nok 3 år , 1,6 er en vidreudvikling af 1,4 HDI
Side 1 af 5 1 2 3 4 > >>
Spring til debat:
Indlogning
Brugernavn

Kodeord



Er du ikke registreret bruger endnu?
Klik her for at blive det.

Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.
reklame
Alle sider er Copyright © Peugeot Club Danmark