Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: bondo efter 15. November 2014, 15:43
-
Hej - håber I kan hjælpe;
Ujævn og dårlig trækkraft.
Nærmest OK over 4000rpm. Kunne passe med at 'puteren' ikke korrigerer tændingstidspunkt ift. (defekt?) bankesensor, over 4-4500 omdr.
Ved blødhatkørsel, mærker man nærmest ikke problemet (under 25-2800 omdr). Dvs man på intet tidspunkt kommer over dette omdr tal. Første gang du smutter over (og den er varm), taber den pusten omgående.
Kører perfekt når den er kold.
MAP - spændingsmåling .5 - 4.5v
TPS - ohmmåling, ingen 'huller'.
Temp måler OK ohm måling, har dog hørt den kan flimre.
Iflg OBD udlæsning er Bankesensoren defekt. Kan man måle på Bankesensoren?
Lambda værdi perfekt.
Nyt spjældhus.
Ny tomgangsmotor.
Motor og harness er vist Xantia, resten pug - tror jeg...
Hvilken hobby OBD udlæser bruger/anbefaler I.?
Venter i spænding. :)
-
Hej
Til pug/citroen, anbefales altid pp2000/diagbox til at udlæse. Kan fåes på f.eks ebay til små penge.
-
bankesensoren den kan du ikke måle på
hvis du skriver hvor du er fra så er vi flere med tester der kan læse mere end "falske" koder og vi kan også lave parametermålinger
-
pug407aut skrev:
hvis du skriver hvor du er fra så er vi flere med tester der kan læse mere end "falske" koder og vi kan også lave parametermålinger
Jeg bor på Vestfyn, så Fyn, Sønderjylland og Midtjylland vil være at foretrække. :)
-
Nå - det var der alligevel ikke nogen der var så vilde med...
-
Du må gerne komme forbi mig hvis der ikke er nogen nærmere.
Holt
24240191
-
Holt skrev:
Du må gerne komme forbi mig hvis der ikke er nogen nærmere.
Takker. :-) Jeg skifter lige bankesensoren først. Hvis den så stadig er smådum. kan det sagtens være jeg tager mod tilbudet.
-
Hmm... har tre (ledige) stik der passer på, og kan nå. :-/
Et sort stik med ledningsfarverne grøn + rød.
Et grønt vinkelstik med ledningsfarverne hvid + grøn.
Et gråt stik ledningsfarverne lys brun + gul/grøn.
Hvilket er det rigtige til bankesensoren.?
-
bondo skrev:
Hmm... har tre (ledige) stik der passer på, og kan nå. :-/
Et sort stik med ledningsfarverne grøn + rød.
Et grønt vinkelstik med ledningsfarverne hvid + grøn.
Et gråt stik ledningsfarverne lys brun + gul/grøn.
Hvilket er det rigtige til bankesensoren.?
Muligvis det sorte stik. Har ledningerne i dette stik ikke nummer 134 og 135?
Er det den faceliftede version af 406'eren?
-
sgt skrev:
Muligvis det sorte stik.
Den har lige opført sig eksemplarisk (40 km) - lader til du har ret :-)
Har ledningerne i dette stik ikke nummer 134 og 135?
Puh - det har jeg ikke kigget efter....
Er det den faceliftede version af 406'eren?
Blanke øjne - så det er det vist.
Jubiii... en 406 der går ordentligt. :-)
-
Solved.! :D :D :D
Jeg vil lige følge op på denne tråd, og lidt om hvad jeg har lært af det.
Fra starten af vidste jeg at bankesensoren var defekt/ikke var monteret, men de fleste mente ikke det betød så meget, derfor arbejdede jeg videre ud fra det.
Da den som sagt mistede pusten når den blev varm, rettede jeg fokus på temperatur-giveren (den grønne føler på termostathuset). Fik tjekket at den havde cirka forventet modstand ved given temperatur - give or take. Det så fornuftigt ud, alligevel prøvede jeg at skifte den ud med en fast 330 ohms modstand (når motoren var blevet varm). Så begyndte den at trække lidt bedre, og lidt mere jævnt fra 2500 til 4000 o/min. Det hjalp ikke meget, men dog nok til at konstatere giveren skulle skiftes. OK - ny temp-giver.
Tilbage var stadig 75% af problemet. Søger en del på nettet, og finder frem til at defekt bankesensor også kan give vigende og ujævn acceleration. Det kunne jeg i den grad genkende.!
http://www.fixya.com/support/r7995890-diagnose_engine_surges_stalls
Så efter at have monteret ny bankesensor, kører motoren som den skal. B)
Noget der undrer mig lidt (meget) er at professionelle mekanikere ikke kunne fortælle mig dette. Den har dog været på to værksteder for det. Ingen turde sige noget sikkert, og ingen vidste ud fra opførslen at det kunne være (især) bankesensoren. :(
Den ene ville dog starte med at skifte banke sensoren, ud fra ECU'ens besked. Roder man med dette selv, skal man ikke være så bange for at skifte sensorer - 3-4 sensorer koster ca det samme som en værkstedstime.... Og så er der vel gode chancer for at man har ramt rigtigt....