Peugeot Club Danmark

Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: janny efter 16. November 2014, 14:37

Titel: 307 1,6 hdi 109, oser fra dpf
Indlæg af: janny efter 16. November 2014, 14:37
Hej

Jeg roder med en 307 årg. 2007, 1,6hdi, kørt 205000 km. Den er sodet helt til indvendig på varmeskjold om turbo. Først var det tydeligt at det kom fra samling mellem turbo/kat. Jeg efterspændte uden resultat, og var egentlig overbevist om at kat er stoppet så turbo ikke kan komme af med udstødning.
Jeg har så udlæst fejl meb delphi tester, 3 fejl (vedhæftet)
Jeg udmålt 31 mbar diff. tryf på dpf ved 2500 o/m og 4 mbar ved tomgang. Indhold sod i dpf = 25%
Har efterfølgende forsøgt at tvangsregenere, det mislykkedes efter at have kørt med 4000 O/m i ca. 5 min. (styret af tester)
Efter forsøg er der målt 43 mbar ved 2500 o/m og 12 mbar i tomgang, faldende til 4 mbar efter ca. 3 min. Indhold sod i dpf = 0 %
Under tvangsregenerering har jeg ikke kunne konstatere at udstødning er utæt!
Spørgsmålet er om kat kan være dårlig så det periodisk stopper og der er for højt modtryk ved turbo ?
Bilen har ikke fået skiftet dpf, så det er vel på tide?
Er det ikke muligt at se på tester hvor fyldt dpf ca. er?

Pft for hjælp
Titel: RE: 307 1,6 hdi 109, oser fra dpf
Indlæg af: janny efter 16. November 2014, 14:40
ok, ingen fil vedhæftet, men fejlkoder var:
p1351 (forvarmer relæ, permanent)
p0100 (høj luftstrøm, permanent)
p0238 (signal turbotryk kortsluttet til B+ eller værdi for høj, periodisk)
Titel: RE: 307 1,6 hdi 109, oser fra dpf
Indlæg af: pug407aut efter 16. November 2014, 17:55
Ja det er muligt at se hvor fyldt filtret er med den rigtige tester, det er vi flere her inde fra der kan hjælpe dig med
og de 31 og 4 mbar ser fornuftig ud
Titel: RE: 307 1,6 hdi 109, oser fra dpf
Indlæg af: janny efter 16. November 2014, 19:03
ok. nu hare jeg afmonteret skidtet, mere for at kontrollere udstødn. siden på turbo.
jeg har inden adskillelse renset udstød. røret (det var sværtet som på en uden dpf) og efterfølgende kørt et par ture med belastning. nu holder røret sig rent, så noget tyder på det stadig har virkning.
ingen bud på hvorfor den pludselig er utæt ved samling turbo/kat ??

Hvordan kontrollerer jeg væsketankens indhold, er det også med den rigtige tester? og i så fald er det lexia?

det kan være jeg har brug for en fuldstændig kontrol af dpf (restlevetid mv.) er det evt. noget du kan hjælpe med?

pft.
Titel: RE: 307 1,6 hdi 109, oser fra dpf
Indlæg af: pug407aut efter 16. November 2014, 20:24
ja det er med en lexia
hvis du skriver hvor du holder til, så er der hjælp at hente