Peugeot Club Danmark
Teknik => Undervogn => Emne startet af: jj206 efter 10. Januar 2015, 11:09
-
Hej Forum
Vores Peugeot 206, 1.4 Hdi fra 2004 som har kørt ca. 220.000km laver en "klonk" lyd som kommer fra venstre forhjul.
Lyden er der kun når man drejer på rattet - både når man drejer til højre og venstre.
Der er ikke nogen lyd når man kører lige ud - heller ikke ved motorvejs kørsel. Der er heller ikke noget at høre når man kører over fartbump.
Hvis jeg kontinuerligt drejer på rattet er der en pause mellem klonk lydene (klonk-pause-klonk-pause...).
Samtidig med at lyden kommer, kan jeg også mærke det i gulvet.
Lyden er der når man kører (og drejer på rattet) og også når jeg holder stille og drejer rattet.
Er der nogen der kunne have en ide om hvad det er og også meget gerne et bud på hvad sådan en reparation burde koste på et uautoriseret værksted?
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh Jonas
-
Hej
Mit bud er et defekt knokkelled. Altså den yderste del af trækakslen. Den kan måske også bare være en styrekugle.
Pris, hmm knokkelled koster vel 6-800 plus 1-2 timer med at skifte.
Styrekugle koster nogle få hundrede kr, og kan skiftes på ca 0.5 time.
Men det er gætteri, kan jo være noget helt tredje.
-
Udmiddelbart vil jeg mene det er tryklejerne i toppen af fjederbenet , prøv og stik hånden ind under skærmet og hold på fjederen medens en drejer på rattet så vil du kunne mærke det og også fjederen drejer / springer i punkter
-
Hej Ole og KHJ.
Mange tak for jeres input.
KHJ, jeg prøver din anvisning i morgen.
Hvor sikkert (usikkert) er det at køre med disse skavanker indtil jeg finder en mekanikker - kan jeg ende med at lave endnu mere skade? Motorvejskørsel?
På forhånd tak.
Mvh Jonas
-
Hvis det er tårnlejerne er der egentlig ikke noget farligt i det , den kan eller vil gerne trække til den side der sidst har været drejet til
-
Så fik jeg lige løftet forenden op og kunne herefter konstatere at det er en fjeder der er knækket.
Spørgsmål: burde man få tårnlejet skiftet samtidig?
Billede vedhæftet.
Mvh Jonas
-
Regn med, at det er færdigt. Har lige skiftet fjeder på min og der faldt lejet fra hinanden da det blev løsnet.
-
Hej
Uha det der skal du helst lade den holde hjemme med, ellers ihvertfald køre meget forsigtigt. Ja få de lejer skiftet samtidigt, de koster ikke alverden.
-
I de fleste tilfælde er det tårnlejerne der får fjedreren til at knække.
-
Hvis du er tvunget til at køre en strækning for at få bilen repareret skal du prøve om du kan fiske stumpen ud, hvis det ikke er mulig, så forsøg at sikre den med strips eller lignende, ellers risikerer du at stumpen vipper ud og flænser dækket i stykker, se denne tråd:
http://www.peugeotclub.dk/forum/viewthread.php?forum_id=5&thread_id=10324
Holt
-
Ja du skal helt sikker skifte lejet og helst i begge sider , hvis lejerne er rustet fast er der meget større risiko for fjereden knækker , så den må ha været stram i styretøjet ?
-
Hej alle sammen.
Mange tak for jeres svar - jeg får booket den ind hos en mekanikker.
Når man får skiftet fjeder og lejer, er der så andet der skal skiftes / justeres (sporing?)?
På forhånd tak.
Mvh Jonas
-
Hej!
nogen gange kan det være nødvendigt at skifte stabilistorbolte..
Sporing burde ikke være nødvendigt..
mvh