Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: rick88 efter 23. Januar 2015, 16:28
-
Hej er der nogen herinde der ved om en peugeot model køre med samme gearkasse om en citroen c5 2,0 16v 136 hk. årgang 2001? som kan svar mig på hvorfor 1 og 2 gear ikke virker men jeg kan starte den i 3 gear og den skifter ligeså stille og roligt til 4 gear når der brug for det. bakgear virker også
på forhånd tak
-
det gør de, fx 406, 307, 407 med flere, men der er 2 forskelige gearkasser
ZF4HP20 eller AL4
-
rick88 skrev:
Hej er der nogen herinde der ved om en peugeot model køre med samme gearkasse om en citroen c5 2,0 16v 136 hk. årgang 2001? som kan svar mig på hvorfor 1 og 2 gear ikke virker men jeg kan starte den i 3 gear og den skifter ligeså stille og roligt til 4 gear når der brug for det. bakgear virker også
på forhånd tak
Hej
Dokumentets side 2 og 5 kan formentlig give dig svar på nogle af dine spørgsmål og hjælp til videre søgen;
http://www.c5club.cz/files/automat/ZF_4HP20.pdf
Dit problem med 1. og 2. gear kan bl.a. skyldes skifteventiler, styring af samme, manglende olietryk og naturligvis mere alvorlige skader.
Kør ikke videre i bilen, men få den transporteret til et værksted - måske med fordel til et specialværksted for automatgearkasser.
Du kan jo anmode om et tilbud og vurdere om du vil gå den vej. Vær forberedt på en anseelig udgift.
Hvis du selv ønsker at skrue på bilen, vil jeg anbefale dig, at købe en gearkasse med garanti og få den skruet på bilen snarest efter køb. Husk at udskifte olie, drivakselpakdåser mv.
Mvh.
Søren
-
Mange tak for de gode svar :-) lige et spørgsmål mere :-) hvis jeg nu køber en gearkasse med samme gearkasse kode er det så "bare at skrue den defekte af og sætte den nye på eller skal den køres ind med computer og alt muligt?
-
Man plejer at nulstille gearkasse styringen, og så køre bilen stille og roligt i alle gear, men du kan prøve med en anden og så køre uden at gøre det.
den anden gearkasse skal have det samme nummer fx hvis det er en ZF4HP20 så er der en nummer der kan hede noget med 20HZ.... og det skal være det samme
-
så dvs. hvis man skifter gearkassen skal den nulstilles?
-
Ja hvis det skal være rigtig, men kan køre uden det bliver fortaget
-
Hvis du plasere gearvælgeren på 1, 2, 3, D, N og P Vises det så inde i instrumenpanelet hvilket gear den står i, for det kan nemlig også være gear vælger positions kontakten nede på gearkassen der er defekt, og koster små 4000kr
-
Ja der står hvad gear den er i :-)
Men jeg har fået dommen på fejlen og det er et bremsebånd der er knækket :-(
-
Hej der inde
Har en 407 Hdi 2.0 med automatgear 235.000 km den skuer når der drejes i rundkørsel samt bliver modstand i styretøjet, har rykket i trækaksel men det virker som om der er slør i lejet i gearkassen kan det indereste led som er tætdest på gearkassen være slidt eller spænde så det kan trække i lejet gearkassen.
-
44 skrev:
Hej der inde
Har en 407 Hdi 2.0 med automatgear 235.000 km den skuer når der drejes i rundkørsel samt bliver modstand i styretøjet, har rykket i trækaksel men det virker som om der er slør i lejet i gearkassen kan det indereste led som er tætdest på gearkassen være slidt eller spænde så det kan trække i lejet gearkassen.
Til at starte med, så skulle du lave din egen tråd.
Det du beskriver kunne tyde på at du mangler servoolie eller der er luft i servostyringen, hvis det er med elektrisk servopumpe (årgang ca 2005).
Den kan også være ude af sporing
-
Hej pug407aut
Er lidt ny i det her hvordan med ny tråd menes.
min peogeut 407 hdi er fra 2008 er med elektrisk pumpe har haft den fra ny den har altid været lidt stram især vis man trækker hårdt i rattet har den brumet i lyd ,det føreste de spurgte om hos peogeut er skum i beholder når jeg beklagede mig men den sagde jo aldrig den brumene lyd når de skulle prøve.
Men kan det skyldes automatgears lejet eller forlidt olie gearkassen eller den enerste trækaksel kan defekt så den spænder for der er olie på servo den er fyldt hel op
-
du skal se efter servoolie når motoren køre, og selvom den står på max og alt det der, så kan der godt være luft i servostyringen, og det giver en brummen og hakken i styretøjet, specielt i rundkørsler
-
kan nyt olie gøre det eller kan det udluftes og hvordan
-
Hej!
påfyld den rigtige "olie".
Drej frem og tilbage til yderpositionerne gentagne gange og den udlufter sig selv. .. efterfyld..
mvh