Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: Jack M efter 28. Marts 2015, 06:43
-
Hej
Jeg ved godt det her har været skreven i en anden tråd, men det er nok bedre at holde emnerne for sig..
Jeg har problemer med en 1,6HDI som forurener for meget og ryger sort ved hård acceleration. jeg ser så at slangerne til og fra turbo ink Intercooler og slanger herefter er fyldt med olie. Jeg har selvfølgelig fjernet det jeg kan.. Som jeg lige kan se det kommer olien fra krumtapsudluftningen.. Nogen ide til hvorfor den lige pludselig finder på det pjat ?
-
Hej
Hvordan ser olien ud?
Er det som majonæse med olie eller bare ren olie?
-
Det er ren olie :/
-
Har du prøvet at tag oliepinden op eller låget til oliepåfyldningen af mens motoren køre?
Vis den går ned i omdrejningerne, når du gør dette, kan det måske være stempelringene.
Vis den ikke går ned i omdrejningerne, skal du tjekke luftfilter og luftkanalen.
Det kan også være det er turbo som er blevet utæt
-
Det er ikke turbo eller luftfilter, jeg skiftede turboen for nogle måneder siden til en ny og gav den et nyt luftfilter forleden.. Jeg afmonterede så forbindelsen mellem krumtapsudluftning og luftslange i går og kørte en god tur, intet olie i turboen der, tilgengæld kunne jeg tydeligt se olietågen når jeg holdte stille, derfor må de komme fra krumtapsudluftningen... I morges tilgengæld da jeg var ude og køre sagde den "oil pressur too low" jeg holdte ind til siden og lagde mærke til olie temp stod på 0, den burde have flyttet sig på daværende tidspunkt, nå men jeg satte computer på og kunne ikke se der skulle være noget galt der, så mens jeg holdte på vejen toppede jeg den også lige op med olie til max på pinden, herefter startede jeg bilen og lod den køre i tomgang i 5 minutter, nu kom den ikke med nogen fejl på olietryk og temperaturen steg på olien..
Jeg har ikke lige prøvet det med at tage oliepinden eller låget af, det prøver hellige næste gang jeg skal ud og køre
-
Ved at olietågen kan komme af flere ting.
Stempelringe.
Ventil bøsninger.
Toppakning.
Turbo.
Selv om turboen er ny, kan man har fået en mandags turbo, har selv prøve det.
-
Kan turboen være skyld i olietågen fra krumtapsudluftningen ? Hvordan hænger det sammen ?
-
Hej Jack, løste du problemet? Jeg har præcis samme problem på en 1.6HDI.