Peugeot Club Danmark
Teknik => Motor og Transmission => Emne startet af: dyvel efter 06. April 2015, 12:44
-
Hej
Vi har en Peugeot 607 2.2 HDi fra 2004 med den gamle 136HK HDi'er. I et stykke tid har den været svær at starte kold, men er dog hoppet i gang efter 5-15 sekunder. Nu kan jeg kun få din i gang med dieselstart når den er kold.
Så snart den er startet, så kører den helt perfekt. Den starter også fint når den er varm, og selv om den har stået nogle timer, men står den natten over, så er problemet der igen.
Har I kloge hovedet et bud på det problem?
Kan filter og gløderør ikke udelukkes?
-
Jeg vil skyde på slidte dyser. Min har startet (dog med lidt banken) fint en hel vinter for et på år siden, med et defekt forvarmerrelæ. Så den kan godt startes uden de store problemer uden gløderør ned til -5 -7 grader.
Prøv at tjekke returløbet på dyserne. Der skal helst ikke komme ret meget ud derfra. Det er gummislangerne oven på dyserne.
-
Har du konstateret om den overhovedet forvarmer.
-
Så vidt jeg ved, så bruges gløderørerne på en moderne HDi'er kun når det er rigtig koldt, men læste på et engelsk forum at ECU'en ikke lukker op for dyserne hvis omdrejningerne på motoren ikke er tilstrækkelig. Det kunne være tilfældet med et dårligt batteri eller starter.
Startbatteriet på bilen er originalt fra 2004, så har rundet 11 år, og det hænger jo også meget godt sammen med koldt vejr = lavere effekt på batteriet = lavere omdrejninger på starteren = ingen diesel gennem dyserne = ingen start.
Der er ingen startproblemer hvis jeg har kørt lidt, men så er der også blevet ladet på batteriet, og motorvarmen har også varmet batteriet op.
Anyways - jeg har sat laderen på, og så ser jeg i morgen tidlig. Hvis den starter, så er det problembarnet :-)
-
Jeg fik skiftet batteriet, og det virkede umiddelbart til at hjælpe, men ak - det er gradvist blevet værre siden. Selv nu hvor det er 7 grader udenfor så nægtede den at starte uden et sprøjt dieselstart.
Når den er varm starter den, men den er længere om det end normalt.
Startmotoren kører hurtigt, så starter eller batteri mener jeg at kunne udelukke.
Når den først er startet, så kører den som den plejer og skal.
-
Umiddelbart lyder det som den får for lidt power, evt slidt starter eller for lidt skrald på batteriet. prøv med et par startkabler fra en anden bil sammen med dit eget batteri. Hjælper det, har du fundet problemet.
Hvad med forvarmer lyser lampen, omend ganske kortvarigt.
-
Fik lavet en udlæsning af fejl - den øverste - relæet kunne være nærliggende at mistænke, men når jeg testede relæet via computeren, så kunne jeg høre et relæ klikke.
Nogen der ved hvad fejl 2 og 3 er?
-
Fejl 2 og 3 har noget at gøre med at beholderen til additiv er tom eller pumpen der i er defekt.
Start med at slete alle fejl, da mange fejl kan være gamle, eller være kommet i forbindelse med at du har malket batteriet.
Se bort fra fejl nr 1, da det ikke er den der er skyld i at du har startproblemer